Προσθετοντας ογκο στα ντραμς.

Μηνύματα
2,169
Πόντοι
98
Πως γινεται να δωσεις ογκο στα ντραμς σε μια ηχογραφηση; Ψαχνω καποια ενναλακτικη μεθοδο εκτος του reverb/gated ή της τοποθετησεις των ντραμς πολυ ψηλα στο mix. Το μεν ακομα και χρησιμοποιουμενο φειδωλα για midtempo και ανω μπουκωνει πολυ το κομματι, το δε μου ακουγεται πολυ αχαρο.

Πως μπορω να πετυχω το επιθυμητο αποτελεσμα λοιπον; Εχει να κανει με την τοποθετηση των mics πιο πολυ ή πρεπει να ψαχτω και στα db των συχνοτητων; Χρησιμοποιω ενα vst ντραμσετ με πολυ καλη πιστοτητα ηχων, preset χωρων, τοποθετηση mics κτλ.

Ευχαριστω προκαταβολικα.  :)

 
ο ηχος των ντραμς ειναι ολοκληρη επιστημη για να αναλυθει εδω,ας σου πω ομως καποια βασικα ..

1.πανω απο ολα (και εκ των ουκ ανευ) ειναι το ΧΤΥΠΗΜΑ του ντραμμερ,εχω περασει απειρες ωρες στο στουντιο και δυστυχως (η ευτυχως) η αληθεια ειναι μια: αν ο ντραμμερ δεν ξερει να χτυπαει σωστα...αποχαιρετα τα τα ντραμς...δυστυχως στην Ελλαδα οι ντραμμερ που ξερουν να χτυπανε σωστα (για να βγαλουν σωστο "ροκ" ηχο) ειναι μετρημενοι στα δαχτυλα ενος χεριου....

2.χαλαρωσε τη σουρντινα στο ταμπουρο,ο αθλιος ηχος του ταμπουρου στο 99% των ελληνικων παραγωγων οφειλεται στην λανθασμενη αντιληψη των περισσοτερων ντραμμερ οτι τα παντα πρεπει να ειναι τσιτα τεντωμενα (δερματα πανω και κατω,ι σουρντινα..αν μπορουσαν να τεντωσουν και τα..στεφανια θα το εκαναν)

3.ΚΟΥΡΔΙΣΕ τα τυμπανα σου σωστα (και παλι ελαχιστοι ντραμμερ στην Ελλαδα ξερουν να τα κουρδιζουν σωστα) και παλι στις περισσοτερες παραγωγες τα τυμπανα υποφερουν απο...Overtightening... ;D

4.Γραψε τα τυμπανα σε ενα σωστο και ΖΩΝΤΑΝΟ χωρο,οτι reverb & να βαλεις δεν προκειται να σου δωσει τον ογκο και το presence ενος καλου room.Προσωπικα προτιμω χωρους με το λιγοτερο 3-4 μετρα υψος και τουλαχιστον 30 τμ εμβαδον...

5.Για να εχεις "φυσικο" ογκο ξεκινα "μικροφωνιζοντας" τα τυμπανα ΜΟΝΟ με τα (το) room mic.Τοποθετησε ενα καλο πυκνωτικο μικροφωνο μεγαλου διαφραγματος (το απολυτα αγαπημενο μου drum room mic ειναι το Beyer MC840) πανω απο το κεφαλι του ντραμμερ οσο πιο ψηλα μπορεις,πειραματισου μεχρι να βγαλεις εναν γεματο overall ηχο.

6.Μετα προχωρα στην κασα,προσωπικα την ηχογραφω με δυο mic ,ενα akg d112 μεσα στην κασα και ενα πυκνωτικο μισο μετρο απο το κεντρο της μπροστινης μεμβρανης (το Rhode NT1 δουλευει αξιοθαυμαστα στη θεση αυτη),φυσικα εχεις φροντισει η κασα να ειναι καλοκουρδισμενη,προσωπικα δεν αφαιρω τη μπροστινη μεμβρανη ,ουτε ανοιγω τρυπα (το μισκροφωνο ειναι μονιμα μεσα στη κασα) για να εχω ολοκληρο το resonance & low end του μπροστινου δερματος,φυσικα οσο μεγαλυτερη ειναι η κασα τοσο ογκοδεστερος ο ηχος (προσωπικα γραφω μονο με 24αρες πλεον και σκεφτομαι να ανεβω σε 26...),μη το παρακανεις στο muffling μια και οι ''ενοχλητικες" ζωντανες "νοτες" που παραγει solo η φυσικη κασα θα φανουν σωτηριες στο overall mix,προσωπικα χρησιμοποιω μονο το muffling που εχουν οι νεες powerstroke της Remo & ενα κομματι gaffer tape κολλημενο εξωτερικα στο κατω μερος του μπροστινου δερματος (απο ακρη σε ακρη).

Προσπαθησε να μπαλανσαρεις τα δυο μικροφωνα ωστε ΣΟΛΟ η κασα να ακουγεται και punchy αλλα και με ωραιο "μουσικο" ηχο,μετα φερε και το room mic.

Αν τα εχεις...φτιασει σωστα τα πραματα ο ηχος που θα εχεις πετυχει θα ειναι σχεδον το 90% του ηχου.

Μετα αρχισε να "φερνεις" τα close mics ωστε απλα να δινουν punch στον ηχο,προσωπικα πλεον στις μιξεις μου εχω 80% room mic & bass drum mics & ελαχιστο close miking...

για plug ins,compressors,reverb κτλ θα επανελθω αργοτερα... ;)

edit: ooopps..τωρα ειδα οτι εχεις vst drums....δεν πειραζει κανε ολα τα παραπανω ...virtual ;D

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
να'μαι παλι... ;D

ΜΙΞΗ

βαλε κομπρεσσορες & eq σε ολα τα καναλια.

επισης κανε το ιδιο και στο drum bus.

Ξεκινα με ενα overall compression για drums στο master bus,ενα 4:1 ratio,2ms attack & 500 ms release ειναι καλο για αρχη ,(χρησιμοποιησε τις ιδιες τιμες και στην κασα,ταμπουρο (πανω & κατω φυσικα) και τομ,τα πιατινια δεν τα κομπρεσσαρω,κομπρεσσαρω ομως το room mic.

κοψε οτιδηποτε κατω απο τους 50 στο master bus & παιξε με το eq σου μεχρι να βρεις τον ηχο που σου αρεσει.

ενα εκπληκτικο plug in για in your face ογκωδη τυμπανα ειναι το Oxford Inflator,ενα επισης εκπληκτικο plug in για ΤΕΡΑΣΤΙΑ κασα ειναι το WAVES R-BASS.

να εισαι ΠΟΛΥ προσεκτικος στη χρηση των reverbs πολυ ευκολα μπορουν να κανουν τα ντραμς να χασουν ογκο και φυσικη παρουσια,προσωπικα συνηθως τα αποφευγω αλλα και οταν τα χρησιμοποιω ειμαι εξαιρετικα φιδωλος και περιοριζομαι σε καλα room simulations (& παλι τα oxford ειναι θαυμασια για αυτη τη δουλεια)

ΤΕΛΟΣ μη ξεχνας οτι η ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ και το ΠΑΙΞΙΜΟ αλλα και ο ΗΧΟΣ των υπολοιπων οργανων ειναι το Α & Ω στον ογκο των ντραμς,με αλλα λογια αυτο που ακους στον τεραστιο ηχο των....Zeppelin δεν ειναι τοσο τα ...τεραστια τυμπανα του Μποντζο αλλα το μαζεμενο και ΣΩΣΤΟ παιξιμο των ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ παικτων...αν βγαλεις τον τελειο ηχο ντραμς και πας να τον μιξαρεις με κιθαρες με το gain στο ..100 & τσιτα στη φλυαρια...θα ακουστουν σαν...ταπερ ;)

πειραματισου λοιπον ;) 

 
Eυχαριστω πολυ Superfunk. Mε καλυψες υπερ του δεοντος. Α, και αν βρω απο που ειναι το avatar σου τι κερδιζω;  ;D

E, λοιπον ειναι απ'το The shining. Moυ αξιζει ενα e-cookie;  ;D

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
cookie.jpg


  ;D

 
Ειμαι ο μονος που προσεξα οτι μολις διαβασαμε ενα Άρθρο για drums rec απο κιθαριστα? :P

Παντως πιστευω οτι αξιζει να μπει στα Άρθρα :)

 
SF, πολύ καλό tutorial. Με τη προσέγγισή σου σαν ηχολήπτης / παραγωγός είσαι η χαρά του ντράμερ.

Μία απορία. Δεν αναφέρεις πουθενά overheads αλλά μόνο μικρόφωνο χώρου. Στο μυαλό μου αυτά είναι δύο διαφορετικά πράγματα, το ένα (τα overheads) για να πιάνουν το σύνολο του σετ, και κυρίως τα πιατίνια, τοποθετημένα από πάνω και σχετικά κοντά, και το άλλο - το (τα) χώρου - για να πιάνει πάλι το σύνολο του σετ, αλλά τοποθετημένο σε μεγαλύτερη απόσταση και σε προσεκτικά επιλεγμένο σημείο όπου ο χώρος "κελαηδάει" καλύτερα. Για διευκρίνισε σε παρακαλώ παιδί μου, διότι επειδή έχω την τύχη να μπορώ να γράφω σε ένα χώρο όπως περίπου τον περιέγραψες (σχετικά μεγάλο, ψηλοτάβανο και όχι παραλληλόγραμμο), σκεφτόμουν να τα σκάσω σε ένα καλό ρουμ-μικ, και τώρα αναρωτιέμαι αν θα αρκούσε να χρησιμοποιήσω τα overhead που ήδη έχω (SM81), βάζοντάς τα σε άλλη θέση.

Να προσθέσω ότι ειδικά για την κάσα, έχω διαπιστώσει πολύ καλά αποτελέσματα με ένα dedicated μικρόφωνο μπροστά (έχω το D112), σε τρύπιο ή κλειστό δέρμα, και ένα παλιό καλό (και σχετικά φτηνό) SM57 στο πίσω. Πολύ καλή ισορροπία ατάκας και σπηλαιώδους "μπουμπουνητού", την οποία ισορροπία μπορείς φυσικά να πειράξεις. Όχι ότι αυτό αναιρεί τη μέθοδο του SF, απλά είναι μια ακόμη επιλογή που για μένα δούλεψε.

Υ.Γ. Def, τώρα που ξαναβλέπω το ποστ σου, μιλάς για "vst ντραμσετ". Μήπως αδίκως ασχολούμαστε με κουρδίσματα και θέσεις/μοντέλα μικροφώνων;

 
Haris είπε:
Υ.Γ. Def, τώρα που ξαναβλέπω το ποστ σου, μιλάς για "vst ντραμσετ". Μήπως αδίκως ασχολούμαστε με κουρδίσματα και θέσεις/μοντέλα μικροφώνων;

Που ξέρεις, μπορεί να έχει το Superior.. ;D

 
@Haris

εχεις απολυτο δικιο και παραλειψη μου,προσωπικα τα oh  τα πολυχρησιμοποιω οπως και τα close mics (τα εχω κοντα στα crash & συνηθως βαζω και ενα octavia dedicated στο ride) δηλ.ελαχιστα,γενικα προτιμω το ενα room mic ,ακου τον ηχο των τυμπανων στα ....μασπεσια μου για να ακουσεις τον ηχο που προτιμω,στα περισσοτερα κομματια ειναι το room  mic & τα bass drum mics με ενα 20%-30% close miking blended in (φυσικα αν δεν εχει καποιος καλο χωρο η τεχνικη που θα ακολουθησει θα ειναι εντελως διαφορετικη) ;)

 
SF, ευχαριστώ για την απάντηση. Μου 'δωσες και μια ιδέα με το μικροφώνιασμα του ride, το οποίο σπανίως φχαριστιέμαι στις (ομολογουμένως ερασιτεχνικές) εγγραφές που κάνω... 

 
Ασχέτως αν είναι για vst, και εγώ με vst ασχολούμαι αλλά έχει σχεδόν όλα όσα είπαμε οπότε πέραν του κουρδίσματος όλα τα άλλα είναι ΧΡΗΣΙΜΟΤΑΤΑ.

Στικυ πρέπει να γίνει το τοπικ και να αναλύσουμε κι άλλο τεχνικές, κόλπα, προσεγγίσεις.

Μία τεχνική για την οποία διάβασα κάπου και είναι για όγκο στα ντραμς είναι η εξής:

Παίρνουμε τα ντραμς που θέλουμε να δώσουμε όγκο (όχι απαραίτητα όλα) και τα στέλνουμε στο ποσοστό που θέλουμε (send effect) σε ένα νέο fx channel. Σε αυτό έχουμε βάλει compressor και eq με ακραίες ρυθμίσεις. Δηλαδή ακραίο ratio, ακραίο attack, και πάει λέγοντας. Το έχουμε στα 0db και αρχίζουμε να ανεβάζουμε ένταση παράλληλα με το κανονικό μας μιξ των ντραμς ώσπου να νιώσουμε τον ΟΓΚΟ.

Ως parallel compression drums το βρήκα. Τα αποτελέσματά του είναι αρκετά καλά για όποιον θέλει κάτι στο ύφος των καινούριων παραγωγών που όλο χώνουν..

Επίσης μια απίστευτη τεχνική για όγκο στα ντραμς είναι η εξής. Λακ (μαλλιών).

;D ;D ;D ;D ;D

 
Respect στον superfunk για το σεμιναριο ηχογραφησης drums. Το βρηκα πολυ ενδιαφερον και μου εδωσε και καινουργιες ιδεες. 2 ερωτησεις μαστερ γιοντα. Κανεις κομπρεσαρισμα στο σημα "on the way in" η μονο στην εξοδο μεσω των plugins? 

μπορεις να δωσεις ενα μικρο tutorial σε περιπτωσεις που ο χωρος δεν ειναι ιδανικος? ( λιγοτερο εμβαδον και σχετικα χαμηλο ταβανι ) .

 
προσωπικα ποτε δεν κομπρεσσαρω on the way in & μια και δουλευω πλεον μονο στο σπιτι χρησιμοποιω plug ins & τιποτα αλλο.

μπορει και ενας μικροτερος χωρος να ειναι "ιδανικος" δεν ειναι αναγκη να ειναι πολυ μεγαλος (ας πουμε ο προσωπικα "λατρεμένος" μου χωρος για ντραμς ειναι πολυ λιγοτερο "εντυπωσιακος" και σχετικα μικρος σε συγκριση με τα 3-4 μεγαλα drum rooms που υπαρχουν στην Αθηνα).

απο εκει και περα αν ο χωρος ειναι πολυ μικρος η ειναι το κλασσικο dead drum room που τα περισσοτερα budget studios εχουν κανεις δυο πραγματα..

1.οτι εκαναν στην Stax & Motown δηλ.χρησιμοποιεις τον "πεθαμενο" ηχο των ντραμς (ο οποιος ειναι υπεροχος μερικες φορες) ;D

2.αναγκαστικα καταφευγεις στη χρηση  reverbs & gates (ειδικα αν θες εντονη αττακα σε ταμπουρα και μποτες)

& στις δυο περιπτωσεις βεβαια αναγκαστικα στηριζεσαι περισσοτερο στο close miking.

ενα "λαθος" που κανουν αρκετοι στη μιξη ειναι το υπερβολικο κομπρεσσαρισμα στα τυμπανα με αποτελεσμα να χανονται οι δυναμικες (βεβαια αν ο ντραμμερ δεν εχει δυναμικες,πραγμα καθολου σπανιο στη χωρα μας ;D ;D,compress away.....) & η "φυσικοτητα" του drum track,προσωπικα εχω την τυχη να συνεργαζομαι με εναν απο τους καλυτερους ντραμμερ στην Ελλαδα οποτε σπανια υπερκομπρεσαρω.....παντως για να ειμαι και ειλικρινης ειναι παρα,μα παρα πολυ δυσκολο να εχεις χαλια ηχο ντραμς αν εχεις καλο ντραμμερ και καλη μπαντα,τα περισσοτερα προβληματα ξεκινουν αν η μπαντα δεν ξερει να παιξει (και σαν ΣΥΝΟΛΟ αλλα και σαν Individual μοναδες),εχω παρα πολλες φορες γινει μαρτυρας σκηνων οπου το ΙΔΙΟ ακριβως drum set με τα ιδια μικροφωνα και τις ΙΔΙΕΣ ρυθμισεις ακουγεται χαλια με εναν ντραμμερ και εξαιρετικα με εναν αλλον ;)

ειδικα τα τυμπανα ειναι η αχιλλειος πτερνα των παραγωγων (γιατι νομιζεις οτι οι πλεον busy μουσικοι στον πλανητη ειναι οι session drummers? ;D) & θελουν τεραστια "στοργη και φροντιδα,προσωπικα πιστευω οτι αν εχεις εξαιρετικα ντραμς εχεις το 80% της παραγωγης ετοιμο.

για αλλη μια φορα να τονισω το "χωρο" που πρεπει να δωσεις στα ντραμς για να ακουστουν καλα,προσωπικα εχω διαπιστωσει οτι δινοντας στο ΜΠΑΣΟ μια ΠΟΛΥ μπασα χροια (reaggae style) ενα "ζωντανο" drum set "παιρνει" ΠΟΛΥ ογκο και παρουσια,αν πλακωσεις τα πριμα και τα μεσαια στο μπασο "τρωνε" πολυ απο αυτη,επισης θελει ΤΕΡΑΣΤΙΑ προσοχη το GAIN στην κιθαρα καθως και το chunk (μπασα και αττακα) μια και παρα πολλοι heavy metal κιθαριστες παρασυρονται απο τον ηχο που εχει ΜΟΝΗ της η κιθαρα και το παρακανουν με αποτελεσμα να ακουγεται σαν...κουνουπι οταν ερθει η ωρα να μιξαρεις....easy does it...

ακομα και vst να χρησιμοποιει καποιος καλο ειναι να ανοιγει καναλια στο daw του για καθε τυμπανο και room και οχι να δουλευει μεσα απο το mixer του "ντραμοπρογραμματος" μια και σχεδον παντα τα available plug ins ειναι κατωτερα αυτων που χρησιμοποιουμε στο περιβαλλον ενος daw. 

 
Superfunk είπε:
ακομα και vst να χρησιμοποιει καποιος καλο ειναι να ανοιγει καναλια στο daw του για καθε τυμπανο και room και οχι να δουλευει μεσα απο το mixer του "ντραμοπρογραμματος" μια και σχεδον παντα τα available plug ins ειναι κατωτερα αυτων που χρησιμοποιουμε στο περιβαλλον ενος daw.   
Με εξαίρεση τα bfd 2.0 που έχουν την συνεργασία της Sonaksis αν δεν απατώμαι και τα plugin ειναι πολύ καλά που ενσωματώνει..

http://www.fxpansion.com/index.php?page=53

 
καλα ειναι (αυτα χρησιμοποιω και εγω) αλλα κανεις καλυτερη δουλεια αν τα "βγαλεις" σε ξεχωριστα καναλια,trust me ;)

 
εχει μέσα πάντως στον μίκτη του να κάνεις και groups και bus και ότι σου κατέβει. Καλά και εγώ πλέον μετά την αγορά ενός focusrite liquid mix τα βγαζω όλα σε κανάλια και τα περνάω από αυτό και είναι λες και άλλαξε όλο το σετ. Μεγάλη ποιότητα. Θα ανεβάσω κανα δείγμα.. τώρα μετά από συμβουλές δουλεύω με τον χώρο των ντραμς. Θα δοκιμάσω όσα είπες επίσης..

 
Superfunk είπε:
προσωπικα ποτε δεν κομπρεσσαρω on the way in & μια και δουλευω πλεον μονο στο σπιτι χρησιμοποιω plug ins & τιποτα αλλο.

μπορει και ενας μικροτερος χωρος να ειναι "ιδανικος" δεν ειναι αναγκη να ειναι πολυ μεγαλος (ας πουμε ο προσωπικα "λατρεμένος" μου χωρος για ντραμς ειναι πολυ λιγοτερο "εντυπωσιακος" και σχετικα μικρος σε συγκριση με τα 3-4 μεγαλα drum rooms που υπαρχουν στην Αθηνα).

απο εκει και περα αν ο χωρος ειναι πολυ μικρος η ειναι το κλασσικο dead drum room που τα περισσοτερα budget studios εχουν κανεις δυο πραγματα..

1.οτι εκαναν στην Stax & Motown δηλ.χρησιμοποιεις τον "πεθαμενο" ηχο των ντραμς (ο οποιος ειναι υπεροχος μερικες φορες) ;D

2.αναγκαστικα καταφευγεις στη χρηση  reverbs & gates (ειδικα αν θες εντονη αττακα σε ταμπουρα και μποτες)

& στις δυο περιπτωσεις βεβαια αναγκαστικα στηριζεσαι περισσοτερο στο close miking.

ενα "λαθος" που κανουν αρκετοι στη μιξη ειναι το υπερβολικο κομπρεσσαρισμα στα τυμπανα με αποτελεσμα να χανονται οι δυναμικες (βεβαια αν ο ντραμμερ δεν εχει δυναμικες,πραγμα καθολου σπανιο στη χωρα μας ;D ;D,compress away.....) & η "φυσικοτητα" του drum track,προσωπικα εχω την τυχη να συνεργαζομαι με εναν απο τους καλυτερους ντραμμερ στην Ελλαδα οποτε σπανια υπερκομπρεσαρω.....παντως για να ειμαι και ειλικρινης ειναι παρα,μα παρα πολυ δυσκολο να εχεις χαλια ηχο ντραμς αν εχεις καλο ντραμμερ και καλη μπαντα,τα περισσοτερα προβληματα ξεκινουν αν η μπαντα δεν ξερει να παιξει (και σαν ΣΥΝΟΛΟ αλλα και σαν Individual μοναδες),εχω παρα πολλες φορες γινει μαρτυρας σκηνων οπου το ΙΔΙΟ ακριβως drum set με τα ιδια μικροφωνα και τις ΙΔΙΕΣ ρυθμισεις ακουγεται χαλια με εναν ντραμμερ και εξαιρετικα με εναν αλλον ;)

ειδικα τα τυμπανα ειναι η αχιλλειος πτερνα των παραγωγων (γιατι νομιζεις οτι οι πλεον busy μουσικοι στον πλανητη ειναι οι session drummers? ;D) & θελουν τεραστια "στοργη και φροντιδα,προσωπικα πιστευω οτι αν εχεις εξαιρετικα ντραμς εχεις το 80% της παραγωγης ετοιμο.

για αλλη μια φορα να τονισω το "χωρο" που πρεπει να δωσεις στα ντραμς για να ακουστουν καλα,προσωπικα εχω διαπιστωσει οτι δινοντας στο ΜΠΑΣΟ μια ΠΟΛΥ μπασα χροια (reaggae style) ενα "ζωντανο" drum set "παιρνει" ΠΟΛΥ ογκο και παρουσια,αν πλακωσεις τα πριμα και τα μεσαια στο μπασο "τρωνε" πολυ απο αυτη,επισης θελει ΤΕΡΑΣΤΙΑ προσοχη το GAIN στην κιθαρα καθως και το chunk (μπασα και αττακα) μια και παρα πολλοι heavy metal κιθαριστες παρασυρονται απο τον ηχο που εχει ΜΟΝΗ της η κιθαρα και το παρακανουν με αποτελεσμα να ακουγεται σαν...κουνουπι οταν ερθει η ωρα να μιξαρεις....easy does it...

ακομα και vst να χρησιμοποιει καποιος καλο ειναι να ανοιγει καναλια στο daw του για καθε τυμπανο και room και οχι να δουλευει μεσα απο το mixer του "ντραμοπρογραμματος" μια και σχεδον παντα τα available plug ins ειναι κατωτερα αυτων που χρησιμοποιουμε στο περιβαλλον ενος daw.   
Πολυ κατατοπιστικος, και παλι thanks  ;)

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top