Καλησπέρα σε όλους.
Θα ξεκινήσω συμφωνώντας πως πρόκειται για δύσκολη έως και αδύνατη την εξάλειψη του overdubbing κυρίως σε live ηχογραφήσεις όπως και η συγκεκριμένη.Συμφωνώ και με τις λύσεις που έδωσαν όσοι απάντησαν μέχρι τώρα με μόνη εξαίρεση στο κομμάτι που περιγράφει ο haryy για τον έλεγχο του gain με την μέθοδο του μαρκαρίσματος μέσα από κάποιο πρόγραμμα.
Αυτό εγκυμονεί κινδύνους γιατί μπορεί να καταστρέψει τις δυναμικές και να μπερδέψει την εικόνα της ηχογράφησης.Εξάλλου είναι αρκετά χρονοβόρο να μπεί κανείς σ'αυτή την διαδικασία αλλά ακόμα και αν μπεί και αποφασίσει να την παρατήσει νωρίς είτε γιατί τον πιέζει ο χρόνος,είτε γιατί κουράστηκε ή οτιδήποτε άλλο τότε είναι σαφές πως μόνο ζημιά θα έχει προστεθεί στο ηχογράφημα από άποψη δυναμικών.
'Εγώ με την σειρά μου, θα προσθέσω την δικιά μου προσέγγιση σε τέτοιου είδους περιπτώσεις. Αφού έχουμε τελειώσει με όλες τις τεχνικές που ανέφεραν οι φίλοι μας για να προσομοιώσουμε τον ήχο του live με τον ήχο του studio είτε με τα μικρόφωνα μας είτε με τους ενισχυτές μας πιστεύω ότι πρέπει να ασχοληθούμε με τον χώρο της ηχογράφησης, δηλαδή με το να δώσουμε την αίσθηση ότι όλα συνέβησαν την ίδια χρονική στιγμή και ότι δεν υπήρξε κανένα overdubbing ποτέ.
Μπαίνουμε λοιπόν στην διαδικασία:
1/ να μην διορθώσουμε "χειροκίνητα" κανένα gain stage.
2/ Να προσθέσουμε έναν ενιαίο χώρο σε όλη την ηχογράφηση.
Βάζοντας reverb επιδιώκουμε να ενώσουμε και τον ήχο του live αλλά και των καναλιών που προσθέσαμε στο studio σε έναν κοινό χώρο ώστε να πάρουμε την αίσθηση πως όλα συνέβησαν ταυτόχρονα. Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση είναι το τι reverb θα διαλέξουμε διότι οι περιορισμοί που προκύπτουν από την ανάγκη να το προσθέσουμε σε ένα full mix είναι πολύ περισσότεροι από το αν θα βάζαμε reverb αποκλειστικά σε ένα μόνο κανάλι. ( όπως είναι φυσικό) .
Εάν η ηχογράφηση είναι dry τότε τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Αν όμως έχει reverb με μεγάλο χρόνο, ( decay ) τότε το να προσθέσουμε και μείς κάτι που θα το σκεπάσει είναι σχεδόν αδύνατο.
Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε είναι από ένα izotope, ή κάτι παρόμοιο, να χρησιμοποιήσουμε το mastering reverb το οποίο από μόνο του μπορεί να κάνει πιο smooth τις δυναμικές της ηχογράφησης και ταυτόχρονα να δώσει ένα πιο roomy ήχο αλλά πάντα με τον κίνδυνο η ηχογράφηση να ακουστεί "κουτί" ( boxy sound ).
Αν έχουμε κάποιο πολύ καλό εξωτερικό reverb και πάντα με πρόγραμμα χωρίς pre delay τότε ίσως μπορέσουμε να προσθέσουμε περισσότερο decay στην ηχογράφηση. Πάντα όμως με το high pass filter ανοιχτό έτσι ώστε να μην αφήνει να περάσει τόσο πολύ decay στην χαμηλή περιοχή. Εγώ το κάνω με ένα lexicon pcm 91. Οι φθηνές συσκευές γενικά που αποτυγχάνουν να αποδίδουν ρεαλιστικά την χαμηλή περιοχή ή έχουν πολύ σκληρό περιεχόμενο στις υψηλές συχνότητες είναι ακατάλληλες για αυτή την χρήση. Η μόνη περίπτωση που δοκίμασα στο παρελθόν έχοντας μία πολυκάναλη ηχογράφηση κυριολεκτικά βουτηγμένη μέσα στο βάθος, δίχως αυτό να μπερδεύει την εικόνα ήταν το 480 όπου ήταν και η μοναδική περίπτωση που είχα κάποιο ποσοστό pre delay.
Πάντως η πιο φθηνή λύση, εάν δεν υπάρχει καλο εξωτερικό reverb είναι κάτι σαν αυτό που κάνει το izotope με ένα μικρό room που απλώς τοποθετεί τα πάντα στον ίδιο χώρο, χωρίς καθόλου pre delay όμως. Εάν δεν έχουνε πολλές χαμηλές συχνότητες η μπότα και το μπάσο ειδικά, μπορείς να το αφήσεις και full range σε κάποιες περιπτώσεις.Ταιριάζει πολύ σε jazz ηχογραφήσεις.
Ελπίζω να βοήθησα περισσότερο από όσο σας μπέρδεψα διότι αυτή η περίπτωση ούτως ή άλλως είναι ένα μπέρδεμα!
Εννοώ δηλαδή ότι καλό θα ήταν αυτά τα προβλήματα να μην υπήρχαν αρχής εξαρχής, και να είχε αποφευχθεί το overdubbing γενικότερα.