μια αρκετα παλια συνεντευξη του αντυπα που ετυχε να ξαναδιαβασω σημερα με αφορμη την κουβεντα για τους ελληνες ντραμερ!
«Εκεί» που δίνεται το φιλί του κόσμου, ειναι στα ζωντανά. Είναι μεγάλη υπόθεση οι συναυλίες, γιατί εκεί μπορείς να καταλάβεις αν ένας καλλιτέχνης είναι αληθινός».
Αυτό είναι που θέλει ο κόσμος; Εναν αληθινό καλλιτέχνη;
«Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να είναι αληθινός με την έννοια την ανθρώπινη. Αν του βγάλεις τη μάσκα του καλλιτέχνη, απομυθοποιήθηκε. Ο κόσμος δεν θέλει αυτό».
Οταν κάποιος καταξιωθεί ως συνθέτης σπανίως παρουσιάζεται ως μουσικός σε συναυλίες άλλων...
«Κάποτε στο Λονδίνο πήγα σε μια συναυλία ενός παλιού μουσικού που είχε πια ξεπέσει. Ακούω έναν καταπληκτικό ήχο στα ντραμς, ένα παίξιμο φοβερό. Πλησιάζω πιο κοντά και βλέπω τον Φιλ Κόλινς, εκείνη την εποχή ήταν νούμερο ένα, ενθουσιάστηκα. Θα ήμουν σχιζοφρενής αν, με τη δυνατότητα που μου έδωσε το τραγούδι να παίζω αυτά που θέλω και όπως τα θέλω, δεν το εκμεταλλευτώ. Πάνω απ' όλα είμαι μουσικός. Επειδή έβγαλα κάποιους δίσκους θα αφήσω το όργανο ή θα παίζω μόνο σπίτι μου; Η αίσθηση που παίρνει ένας μουσικός παίζοντας είναι καταπληκτική».
Να θεωρήσουμε συνεπώς πως δεν έχεις αλλάξει διάθεση εξαιτίας της εμπορικότητας που σου πρόσφερε το τραγούδι; Είσαι ακόμη ροκάς;
«Το ροκ για μένα είναι θέμα διάθεσης. Δεν μπορείς να πάρεις μια ταυτότητα και να πεις είμαι ροκάς επειδή παίζω ροκ. Οι νότες είναι κοινές, η διάθεση είναι αυτό που καθορίζει τα πράγματα, αυτό είναι το στίγμα της μουσικής».
Νιώθεις να σε χωρίζουν πολλά από την εποχή των Socrates;
«Ως μουσικός έχω αλλάξει και πιστεύω ότι ο σημαντικότερος λόγος είναι πως δεν αναπολώ τίποτε από το παρελθόν. Δεν ξέρω για ποιο λόγο. Ενω έχω περάσει ωραία, δεν αναπολώ τίποτε. Μου αρέσει το σήμερα, αγωνιώ για το αύριο. Είναι τελείως διαφορετικά αυτά που θέλω να κάνω, έχω αλλά ερεθίσματα. Ιδεολογία όμως δεν έχω αλλάξει. Και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι δεν κάνω δίσκο κάθε έξι μήνες ή κάθε χρόνο. Δεν έχω μπει στο λούκι της παραγωγής. Για να βγάλω χρήματα ή για να γίνω πιο γνωστός. Κάνω αυτό που μου αρέσει. Κεντράρω στο ίδιο σημείο όπως τότε που ξεκίναγα».
Πότε είπατε στοπ με τους Socrates;
«Δεν το είπαμε ποτέ. Ηρθε μόνο του. Και μάλιστα όσες φορές μάς έχουν κάνει προτάσεις για μια μεγάλη συναυλία, για ένα δίσκο, πάντα το συζητάμε. Δεν έχουμε βάλει λουκέτο ακόμη».
Ποιες ήταν οι κορυφαίες στιγμές του συγκροτήματος;
«Κορυφαία στιγμή τού γκρουπ ήταν η συναυλία μας στο Χάμερσμιθ, η τελευταία που κάναμε στην Αγγλία. Είχαν έρθει διάφοροι παράγοντες, γνωστοί μουσικοί τους πιο πολλούς θεωρώ hard rock και δεν πίστευαν ότι ήμασταν ελληνικό γκρουπ. Εγραψαν οι εφημερίδες πολύ κολακευτικά σχόλια. Εκείνη τη στιγμή αισθανθήκαμε ότι είχαμε δικαιωθεί. Ανάμεσα στο κοινό που είχαμε παίξει υπήρχαν και ήρωες για μας τραγουδιστές και μουσικοί που θαυμάζαμε. Το ότι ήμασταν της αποδοχής τους σήμαινε πολλά για μας».
Είπες πως δεν εγκαταλείπεις τοο ρόλο του μουσικού, το ίδιο συμβαίνει και με την ενορχήστρωση; Δεν είναι χαμαλοδουλειά;
«Θα ήμουν πολύ περιορισμένος αν αφηνόμουν μόνο στις δικές μου μουσικές. Ακούω τα πάντα και με ενδιαφέρουν τα πάντα. Δουλεύω στην ενορχήστρωση σαν δεύτερος συνθέτης. Πάντα νιώθω τα ξένα κομμάτια σαν δικά μου. Τα τραγούδια που δεν μου δίνουν ερεθίσματα δεν τα ενορχηστρώνω. Πιο πολύ είμαι διασκευαστής παρά ενορχηστρωτής. Ποια είναι η διαφορά; Ως ενορχηστρωτής παίρνεις σαν δεδομένο αυτό που σου δίνει ο δημιουργός. Στη διασκευή, πάνω από όλα, προσπαθείς να βρεις το ύφος του τραγουδιού».
Πώς ήταν η επαφή σου με δύο τραγουδίστριες μεγάλης απήχησης; Συνεννοηθήκατε εύκολα;
«Ναι. Οσες συγκρούσεις έγιναν ήταν θετικές. Ηξερα ακριβώς τι ήθελα από αυτές. Πιστεύω ότι οι μεγάλοι τραγουδιστές θέλουν το απρόβλεπτο, θέλουν κάτι ξεχωριστό. Οι μικροί δεν ρισκάρουν πράγματα. Οταν πλησίασα την Αλεξίου ήμουν σίγουρος ότι είναι το πρόσωπο που μου κάνει. Ηξερα ότι είναι ένας ειδικός δίσκος για την Αλεξίου. Το ίδιο και με την Αλκηστη. Με την Αλκηστη βέβαια υπήρχε μια διαφορά. Προσπάθησα να αλλάξω λίγο τον ήχο μου, όχι το ύφος, γιατί πιστεύω ότι ο κάθε δημιουργός, τραγουδιστής, τελικά πρέπει σε κάθε δίσκο να αλλάζει. Πάει η παλιά εποχή που έβγαινε κάτι καλό και έπρεπε να έχει μια συνέχεια για δύο - τρεις δίσκους... Σήμερα, που τα πράγματα είναι πολύ γρήγορα και ακούμε χιλιάδες δίσκους, πρέπει να κρατάει κανείς το ύφος του αλλά να πειραματίζεται πιο συχνά. Οι ισορροπίες έχουν αλλάξει. Αυτό το κατάφερα με την Αλκηστη».