Δεν μπορούσε ο feather να γράψει πιο σωστό πράγμα...
Στο εξωτερικό τα συγκροτήματα έχουν ένα ολόκληρο επιτελείο είτε είναι πρωτοεμφανιζόμενες μπάντες είτε είναι στο χώρο εδώ και χρόνια. Με το group μας είχαμε την τύχη να παίξουμε με αρκετά συγκροτήματα του εξωτερικού και πιάναμε τους εαυτούς μας να θαυμάζουμε κάθε φορά τον επαγγελματισμό τους.
Υπήρχαν standard τρεις τεχνικοί ήχου με τον δικό τους πάντα εξοπλισμό. Είχαν pre-programmed ψηφιακά desks και για on stage monitoring και για την κεντρική κονσόλα, pre-programmed effect processors και dynamics κλπ. Ήταν στην ώρα τους, έκαναν τις απαραίτητα negotiations για την επανατοποθέτηση των ηχείων του μαγαζιού (ΡΟΔΟΝ και Gagarin), έστησαν μέσα σε χρόνο dt και μέσα σε μισή ώρα είχαν τελειώσει και με το sound check! Και μιλάμε για set που περιλάμβανε και προηχογραφημένο υλικό, και live synths on stage και κιθάρα, μπάσσο, drums, και 3 φωνές... Ο ήχος κατά τη διάρκεια της συναυλίας υποδειγματικός. Οι ηχολήπτες "έπαιζαν" πραγματικά μαζί με το συγκρότημα. Δεν καθόντουσαν με τη φραπεδιά στο χέρι και με μισοκοιμισμένο ύφος πίσω από την κονσόλα... Γνώριζαν τα κομμάτια απ' έξω και ανακατωτά, αυξομείωναν τα auxiliaries εκεί που έπρεπε δίνοντας πινελιές εφφέ στις φωνές, χρησιμοποιούσαν το EQ εκεί που έπρεπε και όσο έπρεπε, και κάναν πραγματικό real time performing...
Και ας μην αφήσουμε απ' έξω και τον τεχνικό για τα φώτα που πιστεύω πως είναι τελικά όσο σημαντικός είναι και ο ηχολήπτης... Και αυτός πρέπει να γνωρίζει τα κομμάτια, να στήνει το set του πριν το live και να κάνει performing την ώρα της συναυλίας. Ένα live μπορεί να μετατραπεί σε "χλιαρό" (σούπα) όταν τα φώτα είναι υποτονικά και δεν υποστηρίζουν τη μουσική...
Εμεις αργήσαμε να αποκτήσουμε τον δικό μας ηχολήπτη. Έπρεπε να φάμε λιγο τα μούτρα μας με σχόλια του στυλ "ε, πολύ καλοί, αλλά ο ήχος ήταν απαράδεκτος, (μουντός, τα φωνητικά δεν ακούγονταν κλπ.)". Θέλαμε κάποια συγκεκριμένα πράγματα σε κάθε κομμάτι (πχ. συγκεκριμένο reverb στη φωνή, delay σε κάποιο σημείο, vocoder σε κάποιο άλλο) και αυτό δεν γινόταν με έναν session ηχολήπτη. Πόσες φορές είχαμε κάνει "σκονάκι" με τις ρυθμίσεις που θέλαμε και την ώρα του κομματιού εκείνος είχε πάει ...προς νερού του! No way. Ο ηχολήπτης θα πρέπει να συνεργάζεται με το group, να έχει μελετήσει τον ήχο του, να ξέρει να τονίζει τα δυνατά σημεία και να καλύπτει τις αδυναμίες...
Αν εξαιρέσουμε πάντως τις μπάντες που βλέπουμε στις αγγελίες τα περισσότερα ελληνικά group που κάνουν συχνά live κατέληξαν να έχουν τον δικό τους ηχολήπτη μετά από τραυματικές εμπειρίες κάποιων αποτυχημένων live. Στην Ελλάδα αργούμε, αλλά τελικά μαθαίνουμε... (αργά).