Μουσική και κλίμα.

  • Thread starter Thread starter LK
  • Start date Start date
  • Last post Πρόσφατη δραστηριότητα Πρόσφατη δραστηριότητα:
  • Απαντήσεις Απαντήσεις: Απαντήσεις 46
  • Εμφανίσεις Εμφανίσεις: Εμφανίσεις 5K
Χριστόδουλος Καλλιανίδης

LK

Moderator
Staff member
Μηνύματα
13,691
Πόντοι
1,788
Η συζήτηση τις τελευταίες μέρες (και λογικό) στριφογυρίζει γύρω από τη ζέστη.

Σκεφτήκατε ποτέ πώς οι κλιματολογικές συνθήκες, η μόνιμη ζέστη σε κάποιες χώρες ή το μόνιμο κρύο σε άλλες , επηρέασαν τη μουσική που παράγεται ή τη μουσική που ¨καταναλώνεται" σε αυτες;

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Καλημέρα! Εφόσον κάτι τέτοιο ισχύει σίγουρα για τη γλώσσα μιας χώρας, δεν βλέπω τον λόγο να μην έχει αντίκτυπο και στη μουσική της. Οι βόρειοι λαοί έχουν περισσότερα σύμφωνα, λιγότερα φωνήεντα, κάνουν οικονομία ενέργειας. Οι λαοί σε θερμότερες χώρες μιλάνε με περισσότερα φωνήεντα, μεγαλύτερη ένταση. Από 'κει και πέρα, ρόλο παίζουν και οι συνήθειες ενός λαού, τα ήθη, τα έθιμα, η ιστορία του. Δύσκολα λοιπόν θα παίζαν reggae οι Νορβηγοί και αντίστοιχα "παγωμένο" black metal οι Τζαμαϊκανοί. Ακόμα κι αν έκαναν τράμπα τις έξεις τους...:P

Ένα μοιρολόι ηπειρώτικο μπορεί να περιγράφει τον θάνατο, το ίδιο όμως κι ένα fado πορτογαλέζικο, το ίδιο ένα blues, το ίδιο κι ένας αμανές μικρασιάτικος. Το γεγονός είναι ίδιο. Το πρίσμα αλλάζει.

 
Το κλιμα επηρρεαζει την ψυχοσυνθεση ενος ατομου. Σε επιπεδο λαου, επηρρεαζει την κουλτουρα. Η μουσικη ειναι μερος της κουλτουρας. Μια "φωτογραφια" αυτου που περιγραφω ειναι η eurovision.

Επισης, αναλογα την εποχη, αρα και τις κλιματολογικες συνθηκες, συχνα αλλαζουν οι μουσικες προτιμησεις ενος ατομου.

Για παραδειγμα, το καλοκαιρι ακουω συχνα ρεγκε και αναλαφρα ροκ, ενω τον χειμωνα ακουω συχνα μεταλ και hard rock.

 
Εφόσον η μουσική αναπτύχθηκε σύμφωνα με κουλτούρες που αναπτύχθηκαν με όρους κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης και εμπειριών, κλιματολογικων συνθηκών την εκαστοτε πρόσβαση στην τεχνολογία κλπ, το κλίμα έπαιξε και παίζει το ρόλο του. 

Τα ίδια τα καιρικά φαινόμενα, έκτακτα και πάγια παίζουν το ρόλο τους και πως αυτά επηρεάζουν τις κοινωνίες στην έκβαση/έκφανσή τους στη μουσική διαμόρφωση. 

 Οι ήχοι των φαινομένων και οι ήχοι των καταστροφών που προκαλούν π.χ. ξέρω εγώ......

 Και εγώ είχα φτιάξει ένα κομμάτι για την καταιγίδα, τον Δαιδαλο και μέσα στο κομμάτι φαίνονται οι επιρροές μου από το φαινόμενο. Όπως φαντάστηκα,ή από τις εμπειρίες μου για τις επιπτώσεις τέτοιων φαινομένων στον άνθρωπο και το περιβάλλον κλπ. διαμόρφωσα το κομμάτι μου. Άρα δεν μπορούμε να πούμε πως διαμορφώνω την αντίληψη μου και την απόδοση μου για τη μουσική με γνώμονα και το κλίμα και... Καταλαβαίνετε που το πάω, έτσι? Χαχαχα 

 Αλλά όλα αυτά που λέει ο op τα επηρεάζει και το κλίμα στο βαθμό του, καθοριζοντας τη μουσική αλλά και τα μέσα της ανάλογα. 

 
Χμ, ενδιαφέρον. 

Το πολύ κρύο μάλλον κλείνει τους ανθρώπους στα σπίτια τους. Η ζέστη ίσως βοηθά περισσότερο τις μεγάλες παρέες.

Το κρύο θέλει ενέργεια ( βλέπε σκανδιναβικό μέταλ; ). Η ζέστη θέλει πιο χαλαρά πράγματα ( βλέπε reggae και latin / μεσογειακά ακούσματα κλπ ).

 
Θα μπορουσε ο op να διατυπωσει το ερωτημα διαφορετικα...

"Ποια μουσικη σας ερχεται στο μυαλο, με βαση τις παρακατω εικονες?"

2df707c86cacc0d82021d36c12083862.jpg

tumblr_pcny80WrrS1t7b5qro1_1280.jpg

?

 
Το κρύο θέλει ενέργεια ( βλέπε σκανδιναβικό μέταλ; ). Η ζέστη θέλει πιο χαλαρά πράγματα ( βλέπε reggae και latin / μεσογειακά ακούσματα κλπ ).


Μαλλον ακριβώς το ανάποδο. Οι βορειοι δεν ανοιγουν το στομα τους λόγω παγωνιάς και μιλάνε σιγανά και μεις δε το κλεινουμε με τιποτα και ψιλοουρλιάζουμε στα τσιπουράδικα και στα πέριξ.

το σκανδιναβικο μεταλ ειναι κατι σαν έκκληση βοήθειας απο βαρεμένους αυτοκτονιακούς, είναι πιο προχωρημένο στάδιο

 
Aυτά που περιγράφετε ρε παιδιά είναι αντίκτυπος στερεοτύπων/trends που έπονται της σχέσης της προέλευσης της μουσικής σε σχέση με το κλίμα. Δηλ. reggae=καλοκαιρινή, metal=χειμωνιάτικη κ.ο.κ. 

Υπήρξε γένεση/άνθιση/εξέλιξη του ρεμπέτικου στη Σμύρνη, στον Πειραιά και στη Νέα Υόρκη σχεδόν ταυτόχρονα.
Oι Ιρλανδοί και οι Άγγλοι έχουν πανομοιότυπο κλίμα, αλλά η παραδοσιακή τους μουσική διαφέρει ριζικά.
Eλβετία και Πίνδος, ορεινοί όγκοι-απομονωμένες κοινότητες. Yodeling οι μεν, μοιρολόγια και πωγωνίσια οι δε.


Aπό την άλλη, με τι μοιάζουν αυτά;
 



Σε προσωπικό επίπεδο, η ζέστη/κρύο/υγρασία/ξηρασία δεν επηρρεάζει σε τίποτα το παίξιμο/έμπνευση, ή την ακρόαση μουσικής.
 

 
Υπήρξε γένεση/άνθιση/εξέλιξη του ρεμπέτικου στη Σμύρνη, στον Πειραιά και στη Νέα Υόρκη σχεδόν ταυτόχρονα.

 
Μισό λεπτό, γιατί εδώ γίνεται λογικό σφάλμα. Το ρεμπέτικο στη Σμύρνη, τον Πειραιά και τη Νέα Υόρκη παίχτηκε από Έλληνες μουσικούς αλλά δεν δημιουργήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα. Εξελίχθηκε. Ξεκίνησε σε πρώιμη μορφή στη Σμύρνη, συνέχισε στον Πειραιά, όπου μορφοποιήθηκε σε τεράστιο βαθμό από τον Μάρκο Βαμβακάρη και τους λοιπούς ρεμπέτες. Οι δε ηχογραφήσεις που έγιναν στη Νέα Υόρκη, πραγματοποιήθηκαν από ομογενείς σε προηγούμενο χρονικό στάδιο από τις πρώτες αθηναϊκές, και εμφανίζουν αρκετές διαφορές, γιατί από τη μία πλευρά είναι η Μαρίκα Παπαγκίκα με τα μοιρολόγια της Σμύρνης, και από την άλλη ο Γιαννάκης Ιωαννίδης, ο Αντώνης Νταλγκάς κ.α., με συνθέσεις πρώιμου ρεμπέτικου, που δεν έχει και τόσο ξεκάθαρη δομή, όπως απέκτησε αργότερα. Έτσι δεν νομίζω ότι μπορούμε να συγκρίνουμε αυτά τα δημιουργήματα ίδιας κατηγορίας μουσικής, διότι δεν αναπτύχθηκαν εξαρχής σ' ένα μέρος, αλλά από ομάδες ατόμων που μετακινήθηκαν αφού είχαν ήδη βιώσει τον πολιτισμό της χώρας τους.

 
Mπορούμε να προσδώσουμε γεωγραφικά ή κλιματικά χαρακτηριστικά σε αυτά; Δεν μιλάμε για το ίδιο είδος μουσικής, παρ' όλο που αλλάζει ο τόπος, το ύφος και ο τρόπος; (τα όργανα) 

 
Soul παίζανε στο Detroit με -20,soul στο Memphis με +40,country παίζανε στο Nashville με κατακλυσμό , country και στο Bakersfield με  ξεραιλα.

Rock βαρουσανε στο Birmingham που ο ήλιος βγαίνει μια φορά τη δεκαετία οι Black Sabbath ,Rock και οι Lynyrd Skynyrd στην Florida που έτσι και βγεις να ποτίσεις τα λΕλουδια χωρίς αντηλιακό κοκκινιζεις σαν αστακός στην κατσαρόλα.

Άσε που όλοι αΦτοι έπαιζαν με Fender κατασκευασμένες στην έρημο ? (ένταξει αΦτο έγινε στα 80s αλλά δεν πειράζει ? )

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
 Ίσως να επηρέασαν οι συνθήκες στη σύλληψη και στη δημιουργία ενός είδους , π.χ. ναι, οι sabbath το βρίσκω λογικό να έβλεπαν ήλιο μια φορά τη δεκαετία όταν έβγαλαν τα πρώτα άλμπουμ τους ?, ΑΛΛΑ από τη στιγμή που τα έβγαλαν και τα ακούσαμε γουστάραμε σε όλη τη Γη, και επηρέασαν σε όλα τα κλίματα.

 Γενικά κάπως έτσι δεν πάει ο πολιτισμός; Οι περιβαλλοντολογικές συνθήκες επέτρεψαν στη Μεσοποταμία να γίνει το λίκνο του πολιτισμού, αλλά αυτός διαδόθηκε στη συνέχεια, δεν έμεινε εκεί. 

 
Τις θεωρώ εντελως ανεξάρτητες παραμέτρους. Επίσης θεωρώ οτι Ελλάδα (και η μέση ανατολή στην οποία μας έβαλαν να ανήκουμε) εχει απο τις πιο λυπητερες μουσικές, και απο τους πιο λυπητερούς χορούς, πως είναι έτσι το ζεμπέκικο, με τον χορευτή να σέρνεται και να κοιτάει κάτω, δεν ξέρω άλλο λαό, νότιο, βόρειο, ανατολικό, δυτικό με τέτοιο χορό.

Επίσης τα δικά μας τα ελλαδίτικα βουνίσια είναι απελπιστικά αργά. Στα βαλκάνια παίζουν βουνίσια στην 2πλη ταχύτητα απο τα κρητικά.

 
Με μπέρδεψες αρκετά.

Η κλάψα στο τραγούδι είναι κοινό γνώρισμα στην Μέση Ανατολή αν ακούσεις Αραβικά π.χ. και φυσικά και σε εμάς, σαν μέλος των κοινωνικών ομάδων της περιοχής ανα τους αιώνες, αφου για 1900 περίπου χρόνια στις αυτοκρατορίες που ανήκαμε (Οθωμανική, Βυζαντινή, Ρωμαική, Ελληνιστική) αναμειχθήκαμε και διαμορφωθήκαμε μιας και ήταν ΜΙΑ χώρα απο το Ιόνιο μέχρι το Ιρακ με μικρά διαλείμματα.

Δεν ξέρω επίσης για "λυπητερούς" χορούς αφου οι κύριοι όπως ο καλαματιανός, ο τσάμικος, ο μπάλος, πεντοζάλη, κ.α. συν τα εκκωφαντικά κλαρίνα και οι τσαμπούνες και ζουρνάδες είναι επίσης παραδοσιακά χαρακτηριστικά. Εξαιρέσεις υπάρχουν που επιβεβαιώνουν τον κανόνα, όπως τα επιτραπέζια Ηπειρώτικα. Σε γενικές γραμμές όμως υπάρχει θόρυβος και ενέργεια.

Για να καταλήξω, δεν ξέρω αν είναι απλά θέμα κλίματος η μουσική, αλλά ακόμα και τα δάση στην Σκανδιναβία είναι ήσυχα. Ειχα παρατηρήσει αυτή την χαώδη διαφορά μετα απο αρκετά ταξίδια στην φύση της Σουηδίας και της Φινλανδίας. Ενω με το που μπαίνεις σε δασύλλιο εδω, ξεκουφαίνεσαι απο τα πουλιά και τα τζιτζικια. Κάτι που ισχύει φυσικά και στους ανθρώπους. Εκεί σχεδόν ψιθυρίζουν κι εδω φωνάζουμε λες κι ο άλλος είναι κουφός. Και έτσι προκύπτει και διαφορετικό city ambient noise level. +30 db ?

Δεν ξέρω. Σίγουρα υπάρχει επιρροή κλίματος στην φύση που μεταφράζεται σε ένταση ίσως και στο tempo πολλές φορές. Ομως σε ποιό βαθμό...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Η γεωγραφικη θεση μιας χωρας {και η γειτνιαση της με αλλες} θεωρω οτι μπορει να εχει σχεση {σοβαρη} με την μουσικη μιας χωρας..

Πχ...ποσο επηρρεασμενα ειναι τα επτανησα απο την γειτονικη Ιταλια .

Γενικα  η Ελλαδα σαν γεωγραφικη θεση - σαν  μια χωρα σε σταυροδρομι, εχει απ ολα.

Κλασσικη μουσικη  απο πανω - Οπερα απο Ιταλια , Τσιφτετελι απο Μεσογειο κ Τουρκια, Ξενοφερτα στυλ απο Αγγλια κ Αμερικη.

Οι Ελληνες παντα ηταν ανοιχτοι σε μουσικα ακουσματα.

Το κλιμα δεν θεωρω ομως  οτι επηρρεαζει  το μουσικο ιδιωμα που βγαινει απο εναν τοπο.

Μπορει να κανω κ λαθος.

 
Για να ξεμπερδέψω κάποια πράγματα ...

Πεντοζάλι :







προσέχουμε πάλι βήματα και μουσική...

παραπάνω παρέθεσα μέρη των βαλκανίων στα οποία η θερμοκρασία φτάνει απο -30 μέχρι +40.

με λίγα λόγια στους πολεμικούς Ινδοευρωπαϊκούς λαούς θα δούμε πολύ γκάζι ανεξαρτήτως θερμοκρασιών, δεν έχει να κάνει με το κλίμα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Αυτοι στο -30 χορευουν ετσι μπας και ζεσταθουν.

Αυτοι στο +40 χορευουν ετσι για να χωνεψουν το οφτο, ωστε να φανε κι αλλο.

Σημαντικη διαφορα κουλτουρας.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top