• Το Noiz σας εύχεται χρόνια πολλά και ένα ευτυχισμένο 2025! 🎊

Μεγάφωνα και bass resonance

mkm

Ενεργό μέλος
Μηνύματα
763
Πόντοι
258
Βλέπω στα specs κάποιων μεγαφώνων, οτι πέρα απο ισχύ/Watt και αντίσταση/Ohm, δίνουν και την πληροφορία του Bass resonance (σε Hz).
Π.χ. το Celestion greenback της φωτο.
Τι μας προσφέρει η πληροφορία του bass resonance και πως μπορούμε να την αξιοποιήσουμε;
 

Attachments

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    288.9 KB · Εμφανίσεις: 0
Last edited:
Q: I’ve seen Celestion speakers that say they are “55Hz” and others that say they are “75Hz.” What does this mean and how does it affect the sound?

A: The difference is the bass resonant frequency of the speaker. The 55Hz G12H was intended for bass guitar use, but guitarists also found that it offered a deeper, bassier tone with slightly laid back upper mids. The 75Hz model — there are also 85Hz Celestions by the way — raises the resonant frequency a bit, which affects the deepest lows, but also will tighten things up a bit on the bottom and bring out the upper midrange.

Some sources say Hendrix used the 55Hz Celestions (others dispute this), while Page and Van Halen have been known to use the 75Hz models

πηγή: sweetwater https://www.sweetwater.com/insync/resonant-frequency-of-celestion-speakers/

Πέραν αυτού δεν ξέρω πως μεταφράζεται στην πράξη η διαφορά πχ ενός μεγαφώνου με bass resonance 75hz και ενός με 85hz. Αυτές τις μέρες πειραματίστηκα με διάφορα μεγάφωνα σε διάφορους ενισχυτές και ήταν το mid range και το πως χειρίζονταν τα highs και το top end που μου έκαναν την διαφορά στο ποιό μου αρέσει με ποιόν ενισχυτή κτλ.
 
Ένας απλός τρόπος να το σκεφτείς είναι ότι όσο χαμηλότερο resonance έχει ένα ηχείο τόσο πιο χαμηλά κατεβαίνει συχνοτικά, οπότε και μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για drop tunings στη κιθάρα.

Δεν μπορείς όμως να βγάλεις τα πολύ χαμηλά που έχουν π.χ. τα μοντέρνα tones των Meshuggah (αυτά θέλουν modeller).

Το resonance του ηχείου προκύπτει από το μεγεθός του αλλά και τη μάζα του. Όπως γίνεται και με τις ακουστικές μεμβράνες (στο αντίστροφο) που χρησιμοποιούνται για απορρόφηση σε δωμάτια. Όσο περισσότερη μάζα τόσο πιο χαμηλά κατεβαίνουν.

Το resonance του ηχείου σίγουρα επηρεάζει/επηρεάζεται και από τη καμπίνα, αλλά χαοτικό το πως, δεν ξέρω.

Αναρωτιέμαι αν και πως η συχνότητα του resonance επηρεάζει και το γενικότερο tone στα μεσαία, πιο πάνω δηλαδή (μέσω των αρμονικών). Είναι κάτι που έχω δει να συμβαίνει σε δωμάτια (χώροι δηλαδή που συμπεριφέρονται σαν resonators, όπως μια καμπίνα).
 
Last edited:
To resonance στα Ελληνικά μεταφράζεται ως "ιδιοσυχνότητα". Οπότε πρόκειται για τη συχνότητα στην οποία συντονίζει το μεγάφωνο και άρα αποδίδεται με μεγαλύτερη έμφαση. Στην πραγματικότητα δεν είναι και πολύ χρήσιμη ως πληροφορία γιατί:

1. Τα μπάσα αποδίδονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον όγκο της καμπίνας, την επαφή της με το έδαφος, το αν είναι κλειστή ή ανοικτή και το πώς είναι τοποθετημένο σε αυτή το μεγάφωνο (μπροστά από την μπάφλα "front loaded" ή πίσω από την μπαφλα "rear loaded)". Όλο το σύστημα μεγαφώνου-καμπίνας έχει μια καινούργια ιδιοσυχνότητα και συνολική συχνοτική απόκριση.

2. Η ανθρώπινη ακοή δεν αντιλαμβάνεται την ένταση όλων των συχνοτήτων με τον ίδιο τρόπο. Συχνότες κοντά στην ανθρώπινη ομιλία μας ακούγονται πολύ πιο έντονα από τις συχνότητες στα άκρα του ακουστικού μας φάσματος. Άρα το πόσα μεσαία έχει ένα μεγάφωνο είναι πολύ πιο σημαντικό από το πόσα μπάσα βγάζει.

Από την εμπειρία μου με μεγάφωνα και καμπίνες όλων των τύπων και ιδιοσυχνοτήτων:

1. Η κατασκευή της καμπίνας είναι ΠΟΛΥ πιο σημαντική από αυτή του μεγαφώνου.

Πολλές φορές έχω βάλει τα ίδια μεγάφωνα σε διαφορετικές καμπίνες και το αποτέλεσμα δεν είχε καμία απολύτως σχέση με αυτό που περίμενα να ακούσω. Παραδείγματα: η μπασάτη Orange μπορούσε να στηρίξει τον Celestion G12H Anniversary ή το Κινέζικο Vintage 30. Τα ίδια μεγάφωνα σε φθηνές ανοικτές καμπίνες Marshall & Peavey αντίστοιχα ακούγονταν αναιμικά, ασαφή και έξυναν. Η oversized pine Avatar 1x12 με το Eminence Red Fang έβγαζε τέλεια τον Mesa Boogie Studio+, με άπειρα μπάσα . Το ίδιο μεγάφωνο στην καμπίνα του Mesa Boogie Studio+ ακουγόταν σαν πορδίτσα. Αγόρασα μια Zilla 2x12 με σκοπό να αλλάξω αμέσως τα Eminence Legend που είχε γιατί όπου τα έχω ακούσει δε μου άρεσαν καθόλου. Σε αυτή την καμπίνα ακούγονται επικά και είναι ακόμη μέσα.

2. Το να περιμένει κάποιος ότι θα πάρει ισχυρά μπάσα από μια καμπίνα μικρή, ανοικτή ή κακής κατασκευής, είναι μάταιο. Δεν θα συμβεί ποτέ με κανένα μεγάφωνο. Οι μόνες μικρές καμπίνες που έχουν μπάσα είναι οι ported και οι μόνες ανοικτές καμπίνες που έχουν κάποια μπάσα είναι οι Orange λόγω του πολύ καλού floor coupling. Ένα ωραίο πείραμα για όποιον έχει open back καμπίνα είναι να την βάλει με πλάτη στον τοίχο να δει πόσο αλλάζει η συχνοτική απόκριση. Εγώ το κάνω πάντα στις ηχογραφήσεις μέχρι να βρώ τη σωστή απόσταση ώστε να μου δίνει μπάσα χωρίς boominess.

3. Συνήθως τα μεγάφωνα επηρρεάζουν τον ήχο κυρίως στα μεσαία/υψηλομεσαία και αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως "περισσότερα μπάσα" από το μεγάφωνο, είναι στην πραγματικότητα η μικρότερη απόκριση σε αυτές τις περιοχές των μεσαίων.

4. Τα μεγάφωνα 55Hz έγινα γνωστά από τον Hendrix και τον Paul Kossoff οι οποίοι όμως έπαιζαν σε κλειστές καμπίνες 4x12. Δε θα βγάλεις τα ίδια μπάσα σε μια ανοικτή 2x12 και δεν έχουν και νόημα εκεί.

5. Πιο σημαντικό στοιχείο για τα μεγάφωνα είναι η ισχύς τους και η αντίστασή τους, καθώς και τα δύο συνήθως επηρρεάζουν τον συνολικό ηχητικό τους χαρακτήρα περισσότερο από την ιδιοσυχνότητα τους.
 
Last edited:

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top