Χρήση Equalizer και διάφορα paterns

fleamail

Μέλος
Μηνύματα
4,889
Πόντοι
38
Με αφορμή αυτό που ανέφερε ο Νικόδημος σε άλλο ποστ ανοίγω εδώ ένα καινούργιο θέμα σχετικά με το equalization και τα σχετικά tips και tricks που συναντάει κανείς πχ δώσε 2db στα 3k εκεί και κόψε 5db αλλού!

Είναι γεγονός πως στο ηχογραφημένο σήμα η παρουσία των φυσικών συχνοτήτων ενός οργάνου εξαρτάτε από πάρα πολλούς παράγοντες (μικρόφωνο, προενισχυτής, το όργανο το ίδιο, τοποθέτηση, χώρος κτλ κτλ κτλ). Οπότε το να γενικευόμαστε σε απλά tips είναι κατα τη γνώμη μου εντελώς λάθος! Σίγουρα αποτελούν βοήθεια για κάποιον που δεν ξέρει και προσπαθεί πειραματιζόμενος να μάθει αλλά καλό θα ήταν πριν ακολουθήσει κάποια tricks να αναρωτηθεί γιατί γίνεται λόγος στις συγκεκριμένες συχνότητες σε κάθε όργανο.

Μπορούμε να πούμε ότι το ηχόχρωμα του κάθε οργάνου μπορεί να χωριστεί σε 4 μέρη, μπάσα - χαμηλομεσαία - πρίμα μεσαία και πρίμα. Το να κάτσει κάποιος και να πειραματιστεί στο τι επίπτωση έχει η αυξομείωση αυτών των συχνοτήτων σε κάθε όργανο πιστεύω πως είναι κάτι που μπορεί από μόνο του να ξεκαθαρίσει άμεσα το πεδίο. Φυσικά κάποιος μπορεί να πει οτί αυτό είναι μια γενικότητα και ότι ένα hi pass filter ή αφαίρεση μιας συγκεκριμένης συχνότητας μπορούν να έχουν δραματικές επιπτώσεις στον ήχο αλλά και αυτό είναι κάτι που αποκτιέται με την εμπειρία. Γι αυτό λοιπόν η πραγματική επίπτωση του eq δεν μπορεί να κατανοηθεί με πρόχειρες οδηγίες, πρέπει ο καθένας να αποκτήσει μια σκεπτόμενη αποτίμηση των πραγμάτων και αυτό είναι κάτι που το αποκτάς με τον χρόνο και τον πειραματισμό και το χάνεις αν συνέχεια ακολουθείς κάποια tips χωρίς να σκέφτεσαι το γιατί.

..... ;D

 
Πολύ πολύ σωστός ο fleamail.. ;)

Aπλά, δε χρειάζονται κάποιες οδηγίες σε αρχάριους; Σίγουρα ναι θα μου πεις.

Επίσης νομίζω πως κάποιες πιο εμπεριστατομένες απόψεις, γνώμεις ή απορίες στο equalization μπορούν να διατυπώνονται πιο απλά (εννοώ με πιο απλούς όρους από ότι οι Αγγλικοί επαγγελματικοί) καθώς οι αρχάριοι (μέσα και εγώ) αγνοούμε αρκετούς όρους. :)

Σίγουρα όλο αυτό αποτελεί ένα έξτρα κόπο από τους γνώστες αλλά πιστεύω πως αξίζει τον κόπο για τους υπολοίπους. Θα είμαστε ευγνώμωνες...! :)

(φτάνει αρκετά είπα)

 
πιστεύω ότι ο "σωστός" τρόπος για μένα είναι

να μιλάμε για συχνοτικές περιοχές δηλαδή

παίξε 1000-1500 γιατί εκεί βρίσκετε η περιοχή

που έχει πρόβλημα (κάτι παρόμοιο με αυτό που

είπε ο fleamail) βέβαια όσο γενικότητα και αν

φαίνεται αυτό μόνο έτσι θα μπορέσει ο άλλος

να εξασκήσει τ αυτί του και να μη λειτουργεί

με τυφλοσούρτες (οι οποία είναι άχρηστοι)

αν και συνήθως το φαινόμενο τυφλοσούρτης

το συναντάμε συχνότερα στις ερωτήσεις περί

κομπρεσαρίσματος

ένα άλλο μεγάλο θέμα είναι το τι θέλει να

βγάλει ο άλλος με πχ το ταμπούρο που έχει

φτιάξει, τα γούστα διαφέρουν και η προτοπορία

είναι κάτι μη αμελητέο (θέλω να πιστεύω)

και ας είναι έξω από τα γούστα μας

ωραία τα είπα και πάλι ο μπαγάσας ;D 

το κακό είναι ότι όλοι θέλουν να τα βάλεις

να παίζουν και τελείωσε, σιγά μην πληρώσουν

για πρωτοπορίες και καλλιτεχνισμούς

 
φίλε FatalV καλώς ή κακώς δεν γίνεται να υπάρξει συζήτηση περί equalization χωρίς την χρήση εξειδικευμένης ορολογίας......και πίστεψε με η χρήση ελληνικών όρων στην θέση των καθιερωμένων αγγλικών μάλλον θα δυσκόλευε την κατάσταση ;)....anyway αυτά που θα γράψω προς το παρόν στο συγκεκριμένο θέμα θα είναι πολύ γενικά και μακριά από τεχνικές ορολογίες :)

Κατ'αρχάς, και ίσως το πιο βασικό, είναι να καταλάβουμε όλοι τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει κάποιος μέσω ενός επεξεργαστή EQ....μιλαμε για ένα πανίσχυρο και ιδιαίτερα δημιουργικό είδος επεξεργασίας η κακή χρήση του  οποίου όμως πολύ εύκολα μπορεί να μετατραπεί σε μειονέκτημα.

Η χρήση του EQ έχει 2 κύριες κατευθήνσεις, την επιδιορθωτική (απλούστερη και πιο γενικευμένη) και την πιο δημιουργική - παρεμβατική. Ας το δούμε λοιπόν πρώτα ως ένα επιδιορθωτικό εργαλείο ;)

Όταν λέμε πως θέλουμε να διορθώσουμε κάτι μέσω της ισοστάθμισης εννοούμε είτε αφαιρετικά - εξασθενώντας ή και αφαιρώντας τελείως τμήματα του συχνοτικού φάσματος που για κάποιον λόγο είναι ενοχλητικά και ανεπιθύμητα στον αντικειμενικό σκοπό της ηχογράφησης - είτε προσθετικά - ενισχύωντας περιοχές οι οποίες για κάποιο λόγο δεν έχουν την επιθυμητή παρουσία είτε λόγω του signal chain, είτε λόγω της επίδρασης του χώρου είτε λόγω της ίδιας της πηγής (φωνή ή όργανο)......ως εδώ οκ....αρκεί να καταλάβουμε πως το eq ως τέτοιου είδους εργαλείο το χρησιμοποιούμε κατά την διάρκεια του tracking μόνο όταν έχουμε εξαντλήσει τις "φυσικές" μας επιλογές σε ότι αφορά το είδος των οργάνων, την θέση τους στον χώρο, τον ίδιο τον χώρο, την επιλογή του κατάλληλου μικροφώνου, την τοποθέτηση του κλπ κλπ ...και αντίστοιχα δεν αφήνουμε να φτάσουν ως την μίξη συχνοτικά προβλήματα που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Για παράδειγμα αν ηχογραφούμε μια κλασσική κιθάρα και είτε "μπουμάρει" είτε είναι "σκληρή" στα ψηλομεσαία, πρώτα θα πρέπει να εξετάσουμε την πηγή του προβλήματος (το ίδιο το όργανο, ο χώρος, η θέση του μικροφώνου κλπ κλπ) και μετά να καταφύγουμε στην λύση του eq.....και οι λόγοι είναι απλοί:

Κατάρχάς η  ισοστάθμιση από την φύση της είναι ένα είδος επεξεργασίας που τόσο στον αναλογικό όσο και στον ψηφιακό τομέα (με εξαίρεση τα linear phase eq's) έχει δυσάρεστες παρενέργειες στον ήχο, εξ'αιτίας των διαφορών φάσης και χρονισμού που δημιουργούνται από τον διαχωρισμό και την ενίσχυση ή εξασθένηση του σήματος σε επιμέρους (συχνοτικά) τμήματα.

Δεύτερον αν και μιλάμε για ισοστάθμιση...δεν είναι όλα τα eq ίσα μεταξύ τους ;D ;D ;D ;D.....μια φτηνή και κακή σχεδίαση (είτε αναλογική είτε ψηφιακή ;)) μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που κλήθηκε να φέρει.....η σχεδίαση, η απόκριση, η ευελιξία και η ακρίβεια των φίλτρων ενός eq είναι σημαντικοί παράγωντες όταν μιλάμε για επεξεργασία επιδιορθωτικού χαρακτήρα.

Τρίτο και κυριώτερο....."ότι γράφει, δεν ξεγράφει" ;).......όταν γράφουμε με eq θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί τόσο στο τι "κόβουμε" όσο και και στο τι "τονίζουμε"....δυστυχώς δεν υπάρχει undo ;)

Αυτό βέβαια έχει την σημασία του και στο στάδιο της μίξης....δεν μπορείς να προσθέσεις κάτι που δεν υπάρχει....πχ κατά την διάρκεια του tracking είχαμε βάλει ένα "αυστηρό" LowCut (18db/octave) στα 80Hz στο κανάλι του kick drum γιατί μας έδινε την εντύπωση του υπερβολικού και boomy χαμηλοσυχνοτικού περιεχομένου...τώρα που φτάσαμε στην μίξη η συγκεκριμένη περιοχή μας ακούγεται "άδεια"....δυστυχώς υπάρχουν πλέον ελάχιστα πράγματα για να φέρουμε στην επιφάνεια...αντίθετα στην προσπάθεια μας να "αναστήσουμε" μια νεκρή περιοχή θα καταστρέψουμε και τις γειτονικές (η ακρίβεια και απόκριση των φίλτρων που λέγαμε προηγουμένως ;))

Επίσης κατά την διάρκεια της μίξης πολλά προβλήματα που φαινομενικά φαντάζουν συχνοτικού περιεχομένου τις περισσότερες φορές είναι ενορχηστρωτικά προβλήματα ή ακόμα και προβλήματα που οφείλονται στις αναλογίες ανάμεσα στα tracks.....και εδώ λοιπόν πρώτα θα πρέπει να εξαντλήσουμε πιο ορθολογιστικές προσεγγίσεις πριν στραφούμε στο EQ.

Σε ότι αφορά την πιο δημιουργική - παρεμβατική πλευρά του EQ, δεν θα μπω τώρα σε λεπτομέρειες απλά θα ήθελα να την διαχωρίσω από την παράλογη συχνοτική αλοίωση μιας ηχητικής πηγής στα πλαίσια μιας απέλπιδας προσπάθειας να μοιάσει σε μια παραπλήσια....πχ έχουμε ένα 14" x 8.5" maple snare drum και προσπαθούμε απεγνωσμένα να το "μετατρέψουμε" σε ένα 13" bronze picollo snare :o......sorry guys...όχι απλά δεν γίνεται αλλά το αποτέλεσμα θα είναι αστείο......Το παρεμβατικό - δημιουργικό eq όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ είναι πολύ πιο κοντά στο sound shaping & designing και σχεδόν πάντα σε συνδυασμό με άλλους κρίκους της επεξεργαστικής αλυσίδας.

Θα επανέλθω αργότερα με περισσότερα γύρω απο αυτό το θέμα (και ειδικότερα στο πιο δημιουργικό μέρος) αλλά και με κάποιες πιο συγκεκριμένες και πρακτικές προτάσεις (...και άπειρους τεχνικούς όρους ;D ;D ;D).

Προς το παρόν μένω στο εξής:

αυτό που μετράει περισσότερο είναι η σωστή αντίληψη του τι συμβαίνει στην ηχογράφηση μας (τόσο στο tracking όσο και στο mixing) ενορχηστρωτικά, εκτελεστικά και συχνοτικά και βέβαια ποιος είναι ο αντικειμενικός μας σκοπός.....μετά έρχονται και τα tricks, και οι ιδιαίτερες τεχνικές, και τα "μυστικά" κόλπα.......και όλα ;)

 
Θα πάρω όλα τα πόστ του Our και του Νικόδημου και θα τα κάνω βιβλίο...

;D ;D ;D ;D

Ευτυχώς ανοίγονται ωραία θέματα,thnx fleamail  :)

 
nikodemos είπε:
φίλε FatalV καλώς ή κακώς δεν γίνεται να υπάρξει συζήτηση περί equalization χωρίς την χρήση εξειδικευμένης ορολογίας......και πίστεψε με η χρήση ελληνικών όρων στην θέση των καθιερωμένων αγγλικών μάλλον θα δυσκόλευε την κατάσταση ;)....anyway αυτά που θα γράψω προς το παρόν στο συγκεκριμένο θέμα θα είναι πολύ γενικά και μακριά από τεχνικές ορολογίες :)
Σα να έχεις δίκιο εδώ Νικόδημε :-\..Το ξανασκέφτομαι όντως και έχεις απόλυτο δίκιο :)...

By the way, σε ευχαριστούμε για την ανάλυσή σου.! Έμαθα κάποια χρήσιμα πραγματάκια...

Όσον αφορά το ποστ σου γενικότερα, +1 κάρμα... 8)

 
Oou Darkness και Νικόδημε συνφωνώ απολύτως, ωστόσο μερικές φορές τα tips έχουν πλάκα. Θα σας πω την εμεπιρία μου. Πέρσι κάποια στιγμή μιξάριζα ένα κομμάτι (μάλλον rock), ελληνικό, λίγο "ακατατάξιμο σε είδος θα έλεγα. Κατά τη γνώμη μου το drum set έπρεπε όμως να βγει σε ένα στυλ Dave Grusin κλπ, αλλά ο παραγωγός ήθελε τύμπανα αλλά archive (λίγο βρετανίκα, λίο ακατέργαστα toms, κλπ) και μου φέρνει μια ρύθμιση EQ για kick, snare, toms και hi hat από κάποιο site με λίγο "κουφές" ρυθμίσεις. Για πλάκα δοκίμασα να τις κάνω ακριβώς και Ω ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ ακούω ένα απίστευτα ισοροπημένο αποτέλεσμα (δεν έκανε για το είδος) αλλά ωστόσο με εξέπληξε....Κάτι τέτοια μάλλον θα εννοούν οι φίλοι...Θα ψάξω μήπως το βρω να το ανεβάσω να γελάσουμε... ;D 

 
FatalV είπε:
Όσον αφορά το ποστ σου γενικότερα, +1 κάρμα... 8)
Ο Νικόδημος έχει πάρει τόσα εκατομμύρια κάρμα που το'χει μηδενίσει το κοντέρ, για αυτό και δείχνει 0!!!  ;D ;D ;D :-*

Οντόπικ: δυο πράγματα μου έχουν μείνει για το equalization...

1oν, ότι ένας παραγωγός που έχει την πολυτέλεια να διαθέτει μια πολύ αξιοπρεπή συλλογή από μικρόφωνα και προενισχυτές, προχωράει σε δοκιμές διαφορετικών επιλογών και τοποθετήσεων (με μηδέν eq-ing) για να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα αντί για μια-δυο επιλογές που τις ταράζει στις συχνοτικές αλλαγές post rec.

2oν, ότι σε ένα mix που φαίνεται ότι "πάσχει" σε ορισμένες περιοχές οργάνων (πολλά μαζί που αλληλοεπικαλύπτονται στις συχνότητες που απαιτούν σαν παρουσία), η πρώτη κίνηση είναι να πάρουμε τα κανάλια του κουλουβάχατου και να αφαιρέσουμε συχνότητες για να τα φέρουμε εκεί που τα θέλουμε. Αν κάνουμε το αντίθετο, δλδ αρχίσουμε να προσθέτουμε παντού (πχ. πρίμα στο κανάλι 3, και χαμηλομεσαία στο 7, και υψηλομεσαία στο 10 κλπ κλπ κλπ) τότε θα καταλήξουμε σε mix τόσο βαρυφορτωμένο και στα "κόκκινα" που δεν θα καθαρίζει ούτε με... χλωρίνη.  ;D

(Αν και τα ανωτέρω δεν είναι μεγάλες σοφίες, διορθώστε με ελεύθερα διότι είμαι αθεράπευτα ερασιτέχνης & ημιμαθής σε αυτά - για το πρώτο είμαι βέβαιος ότι ισχύει πάντως μιας και είναι πάγια τακτική πολλών μεγάλων παραγωγών)

 
ένα άλλο θέμα που πρέπει να συζητηθεί είναι το Q

γιατί έχω δει αρκετές φορές "βάλε 2 db στα 1500"

ναι αλλά με τι Q? αν πειράξουμε το Q μπορεί να

καθαρίσει ή να μπερδέψει το mix μας χωρίς να

δώσουμε ούτε ένα db, ούτε μισό βρε αδερφέ ;D

και περνάει εντελώς στο ντούκου απ όσες συζητήσεις

έχω δει

επίσης μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι δουλεύουν με

plugins που σημαίνει ότι τους είναι πολύ εύκολο να

παρέμβουν με χειρουργική ακρίβεια ή μακακία και να

αλλάξουν το mix τους

 
jmone είπε:
γιατί έχω δει αρκετές φορές "βάλε 2 db στα 1500"

ναι αλλά με τι Q?
Όταν λες με τι Q τι εννοείς? Με τι είδος EQ (παραμετρικό ή όχι / εταιρία, φτηνό/ ακριβό)? Αν εννοείς αυτό θα έχεις παρατηρήσει ότι κα κακά eq σε κάθε παρέμβαση θολώνουν ή τις συχνότητες που αυξάνεις/μειώνεις ή τις υπόλοιπες. Ωστόσο εντολές του τύπο "Βάλε 2 db στους 1500" πρακτικά στα μη παραμετρικά Eq σημαίνουν "Κάνε ένα ορος στους 1500 αλλά ταυτόχρονα σήκωσε και λίγο τους 1400 και τους 1600 - θέλωντας και μη- ως παρακείμενς συχνότητες καθώς και τις αρμονικές - οκτάβες κλπ". Η περίπτωση με τον ηχολήπτη του Ξέρξη στις Θερμοπύλες που πήρε την εντολή "Κόψε μου τους 300" και έκοψε μόνο αυτούς είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Επίσης ένα σύνηθες λάθος κατά τη μίξη είναι η τελειοποίηση (κατά τα αυτιά του καθενός) μιας χροιάς ενός ήχου σε κατάσταση solo. Αυτό πολλές φορές οδηγεί στο να θεωρείται δεδομένα καλό ένα κανάλι που ωστόσο μόλις γίνει το 1/15 ή 1 / 30 μιας συνολικής μίξης τότε δε μπορεί να σταθεί με το Eq που ακουγόταν τέλεια ως solo..

 
όταν λέω Q εννοώ Q  ;D

το bandwidth  δηλαδή των συχνοτήτων

n101fig1.gif


n101fig3.gif


 
και μερικά απλά (όσο μπορώ να τα θέσω) σκόρπια tips και από μένα για τους άπειρους φίλους:

- βάλτε μαύρα γυαλιά πάρτε ένα ακορντεόν και αντί να βγείτε στην ομόνοια πηγαίνετε για mix...

ο καλύτερος ηχολήπτης είναι ο "τυφλός" ηχολήπτης... αντιμετωπίστε το προβληματικό σας take με

"κλειστά μάτια", ακούγοντας και σαρώνοντας και όχι βλέποντας και "σχεδιάζοντας"...

το τελευταίο αφήστε το στους γραφίστες... μη χάσουν και τη δουλειά τους οι άνθρωποι...

τα καλά και τα κακά του ψηφιακού μας κόσμου συγκερασμένα σε μια ευκολία που μεταλλάσουμε

απαίδευτα σε δημιουργικό ευνουχισμό σε αυτή την περίπτωση....

- σε κάθε προσπάθεια  ηχητικής μίξης έχουμε (ή θα έπρεπε να έχουμε) δύο τρόπους ακρόασης..

την "οριζόντια" και την "κάθετη"...

η πρώτη είναι η γενική ψιλοαδιάφορη και αποστασιοποιημένη από επιμέρους λεπτομέρειες, δίνοντας

αρχικά βάση στην ίδια τη μουσική σαν να είμασταν στο σαλόνι μας ακούγοντας ένα τελειωμένο

έργο που μόλις αγοράσαμε και έπειτα στο τι μπορεί να μας ενοχλεί συχνοτικά στο σύνολο...

πχ υποέλεγχος στα χαμηλά...

αφού εντοπίσουμε τα προβλήματα προχωράμε στην "κάθετη" όπου ψάχνουμε την "πηγή-αιτία" του προβλήματος...

στο παράδειγμα μας τι μπορεί να φταίει?

μήπως η "ξεχειλωμένη" σι ενός κακοσαμπλαρισμένου ηλεκτρικού μπάσου που σε συνδυασμό με μια πλαδαρή μπότα

μεταμορφώνουν το rythm section σε  "ωτοστόπερ"  στο πλάι μιάς ατέλειωτης ευθείας που δίνει άλλοθι

στην ύπαρξη ενός ξεχασμένου μοτέλ του αμερικάνικου νότου με μόνη πηγή τροφής ένα παρηκμασμένο φασφουντάδικο?

και τελικά πριν καταφύγουμε σε ατέρμονες προσπάθειες να το συνεφέρουμε υπερτιμώντας τα ταλαίπωρα eq μας,

μήπως καλύτερα να ξαναπαίζαμε και τίποτα έχοντας και το αποτέλεσμα καλύτερο και τα νεύρα μας σώα και τις ώρες μας

ελεύθερες για πιο δημιουργική ενασχόληση?

στη διάρκεια μιας μίξης επιβάλλεται κάθε φορά μετά τα απαραίτητα διαλείματα (που για τους επαγγελματίες είναι ταμπού αλλά

για τους ερασιτέχνες ένδειξη ασέβειας στην ελευθερία έκφρασης τους η παραμέλησή τους), να ξεκινάμε με μία "οριζόντια"

επανεξετάζοντας με πιο καθαρό μυαλό και αυτιά την διαδρομή μας...

- ποτέ αρχικά eq σε solo track (εκτός αν έχετε αυτιά ελέφαντα και εμπειρία μαθουσάλα χωρίς αλτσχάιμερ..)

... πρώτα πρόχειρο mix σε επίπεδο leveling και μετά επέμβαση με φειδώ αναζητώντας συχνοτικά

προβλήματα επιμέρους οργάνων.. πάντα σε πρώτη φάση "χοντροκομένα" μέσα στο σύνολο και ακολούθως

"μικρομετρικά" κυρίως σε ζευγάρια ή ομάδες ομοειδών ή αλληλοεξαρτώμενων οργάνων...

- κάθε boost και cut, έχουν κατά περίπτωση ανάλογη επίδραση (+-) σε επίπεδο έντασης και ατομικά για κάθε

επιμέρους όργανο αλλά και στο σύνολο της μίξης, κάνοντας τελικά την "ισοροπία" να μοιάζει παρθένα που

συνεχώς και αδέξια αναζητεί τον πρώτο της οργασμό σε κάθε σας προσπάθεια... προσοχή λοιπόν... επανεξέταση...

- προσπαθείστε να αποφευγετε (κατά κανόνα) την χρήση eq πριν τον κομπρέσορα αν δεν μπορείτε να προβλέψετε

την επίδραση του στη συχνοτική σας επέμβαση... δεν θα φταίει αυτός... η φαντασία σας θα φταίει...

- ξεκινώντας κατά κανόνα πάλι, "τονίζοντας" χρησιμοποιείτε "ανοιχτό" Q όταν σαρώνετε και αντίθετα  "κόβοντας" κλειστό...

- ένα transparent high pass είναι πολύτιμο εργαλείο... μη το αμελείτε....πριν το όποιο άλλο eq κάντε σόλο το track

και ξεκινώντας από τα 20Hz  "ανεβείτε" μέχρι να "συναντήσετε" τον ήχο του οργάνου...

σε πολλές περιπτώσεις θα σας σώσει κόβοντας και προβληματικό μέρος των χαμηλών του αλλά αυτό βρείτε το 

ακούγοντας το "πόσο" μέσα στο σύνολο πλέον... κακοηχογραφημένα pad και κλασσικές και ακουστικές κιθάρες

μπορούν να βρουν εύκολα ένα μέρος της υγειάς τους και από απλούς "νοσοκόμους" χωρίς φακελάκι...

- κλείστε τα αυτιά σας στις "σειρήνες" όπως και οι αγαπητοί μου φίλοι τόνισαν παραπάνω... σαρώστε όλο το φάσμα...

μη φοβάστε να μάθετε το eq σας και την συμπεριφορά του... μετά από λίγο καιρό θα φτιάξετε εύκολα τους

δικούς σας μπούσουλες κατά περίπτωση...

το μεγαλύτερο μυστικό (που ειδικά για εσάς που είστε και μουσικοί είναι έμφυτο) είναι να μάθετε σαρώνοντας να

"κουρδίζετε" χροιές...

- bypass, bypass, bypass... ξεχάστε τα κλειδιά σας, το τηλέφωνο στην γκόμενα σας ακόμα και να φάτε

αλλά ποτέ την συνεχή χρήση του άγιου αυτού κομβίου...

μετά από κάποια ώρα (πολύ λιγότερη από ότι φαντάζεστε) αυτό που φτιάξατε αν δεν κάντε συνεχείς συγκρίσεις Α\Β

μπορεί να σας εκπλήξει πολύ μα πολύ άσχημα σε σχέση με το που ξεκινήσατε που θέλατε και που φτάσατε τελικά...

- και τέλος (για να πάω και για ύπνο) μη φοβάστε να κάνετε "λάθη"...

θάναι ο καλύτερος σας δάσκαλος αλλά εννίοτε και η μούσα σας, για να βρείτε τον δικό σας "ήχο" που μπορεί 

να είναι και αυτός που όλοι οι υπόλοιποι ψάχναμε αλλά δεν έφτασε το δικό μας μυαλό μέχρι εκεί, επειδή ίσως ακολουθούμε

ασυνείδητα (όσο και αν προσπαθούμε να πείσουμε τον εαυτό μας για το αντίθετο) την πεπατημένη μιας σπουδής

που μας στοιχειώνει...

ΥΓ1. τα "ποτέ" και τα "πάντα" του κειμένου παίρνουν τόσο νερό στο κρασί τους όσο και η υποκειμενικότητα της γνώμης μου

για την αποτελεσματικότητα τους πέραν της δικής μου πρακτικής και εμπειρίας στη διδαχή τους ...

ΥΓ2. για μια ακόμα  φορά συγχωρήστε τα τυχόν συντακτικά και ορθογραφικά μου λάθη...ξημερώνει κι είμαι λιώμα όχι από

"πιώμα" δυστυχώς αλλά από δουλειά...gmt

 
npap είπε:
στο παράδειγμα μας τι μπορεί να φταίει?

μήπως η "ξεχειλωμένη" σι ενός κακοσαμπλαρισμένου ηλεκτρικού μπάσου που σε συνδυασμό με μια πλαδαρή μπότα

μεταμορφώνουν το rythm section σε  "ωτοστόπερ"  στο πλάι μιάς ατέλειωτης ευθείας που δίνει άλλοθι


στην ύπαρξη ενός ξεχασμένου μοτέλ του αμερικάνικου νότου με μόνη πηγή τροφής ένα παρηκμασμένο φασφουντάδικο?


κάνοντας τελικά την "ισοροπία" να μοιάζει παρθένα που


συνεχώς και αδέξια αναζητεί τον πρώτο της οργασμό σε κάθε σας προσπάθεια
Μόνο και μόνο για τα παραπάνω λέω να πάμε στην Τίλο να παντρευτούμε

;D  ;D  ;D  ;D

έριξα πολύ γέλιο

 
jmone είπε:
όταν λέω Q εννοώ Q  ;D

το bandwidth  δηλαδή των συχνοτήτων

n101fig1.gif


n101fig3.gif
To Q είναι ενίοτε από τις δυσκολότερες ρυθμίσεις στον τομέα EQ - καταλαβαίνετε από τις  παραπάνω γραφικές παραστάσεις ότι όσο ευρύτερο είναι το Q και όσο μεγαλύτερη είναι η τιμή της έντασής του, τόσο πιο επίφοβο είναι γιατί υπάρχει έντονο phase-shifting στις γύρω περιοχές της συχνότητας του EQ και είναι ακριβώς το phase-shifting που προκαλεί τα διάφορα βαθουλώματα κ.λ.π.

Μία κλασσική τεχνική (τίποτε καινούριο εδώ) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί έχοντας υπόψιν την παραπάνω συμπεριφορά του Q είναι η αφαίρεση ενοχλητικών συχνοτήτων. Μπορούμε είτε με έναν αναλυτή φάσματος είτε απλά χρησιμοποιώντας τα αυτιά μας να εντοπίσουμε την ενοχλητική συχνότητα ως εξής:

1. στο κανάλι που θα υποστεί την επεξεργασία βάζουμε ένα EQ και θέτουμε πολύ υψηλό Q. (εννοείται ότι χαμηλώνουμε την ένταση από τα monitors για να μην έχουμε δυσάρεστες εκπλήξεις)

2. Θέτουμε το EQ σε boost mode.

3. "Σκανάρουμε" το φάσμα μέχρι να βρούμε την ένοχη συχνότητα. Μπορεί να είναι και περισσότερες από μία οπότε μπορούμε να βάλουμε ένα παραγραφικό EQ με δύο ή και περισσότερα notches ανάλογα με τον αριθμό των συχνοτήτων που θέλουμε να διορθώσουμε.

Το εύλογο ερώτημα είναι πως θα καταλάβουμε ποιά είναι η ενοχλητική συχνότητα αφού με τόσο υψηλό Q όλες θα είναι ενοχλητικές! Εδώ χρειάζεται λίγη εξάσκηση: είτε θα διαπιστώσουμε ότι μία ορισμένη συχνότητα "τσιρίζει" είτε μπορούμε να χαμηλώσουμε λίγο το Q για να βοηθήσουμε την ενοχλητική συχνότητα να ανταποκριθεί πιο εμφανώς στο Q - μία από αυτές τις συχνότητες θα είναι όντως πιο ενοχλητική.

4. Αφού λοιπόν την εντοπίσουμε γυρίζουμε το EQ από boost mode σε cut mode και εξαφανίζεται.

Τα καλύτερα EQ για τέτοιου είδους χειρουργικές επεμβάσεις και όχι μόνο είναι νομίζω τα GML 8200 και Weiss EQ1. Επίσης και Crane Song Ibis.

Πάντως τα πράγματα δεν είναι πάντοτε τραγικά. Όπως ανέφερε ο Νικόδημος υπάρχει και δημιουργική χρήση (με την έννοια ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα EQ για να κάνουμε sound-sculpture σε έναν ήχο). Ένα από τα πιο λατρεμένα EQ στον χώρο της ηχοληψίας είναι αδιαμφισβήτητα το Pultec EQP1 του οποίου ο απίστευτα ζεστός ήχος προέρχεται από ένα συνδυασμό boost και cut στην ίδια συχνότητα. Μπορούμε να δημιουργήσουμε τέτοια βαθουλώματα τοποθετώντας 2 EQ εκατέρωθεν μίας κεντρικής συχνότητας και ρυθμίζοντας τις συνήθεις ύποπτες παραμέτρους, Q, shelf, και φυσικά την ίδια την συχνότητα.

Και φυσικά ίσως το καλύτερο EQ για τέτοιου είδους sculpting είναι αυτό εδώ (το οποίο κάποια στιγμή θα γίνει δικό μου!   ;) :D))

3086793124_1815b403c1_o.jpg


8)

 
Μια που ανοιχτηκε θεμα στα eq να ρωτησω κατι??? Που χρησημοποιουμε γραφικο equalizer και που 3ριον περιοχων????

 
κατα την ταπεινη μου γνωμη γραφικο δεν χρησιμοποιουμε σε ενα τρακ. Αν το τρακ ειναι τοσο χαλια που θα χρειαστει πανω απο μια ή δυο επεμβασεις με eq , τοτε καλυτερα return to recording .

ενα γραφικο ειναι ισως καλο στο μαστερ bus , ισως σε ενα auxiliary που στελνει μονιτορ σε εναν μουσικο στο live , σε ενα προβληματικο ηχο (ορχηστρας , cd ) σε εναν κακο χωρο , του οποιου θελουμε να "διορθωσουμε " τις ατελειες κλπ

Αν και ολα τα παραπανω μπορουν με καλη χρηση να ανατραπουνε , γενικα ο αρχαριος με ενα γραφικο σε καθε καναλι που μιξαρει , μεγιστοποιει τις πιθανοτητες να κανει το τελικο mix να μην ακουγεται με τιποτα... :)

 
...μερικά σχόλια και από εμένα......ξεκινώντας ανάποδα :)

boody είπε:
κατα την ταπεινη μου γνωμη γραφικο δεν χρησιμοποιουμε σε ενα τρακ. Αν το τρακ ειναι τοσο χαλια που θα χρειαστει πανω απο μια ή δυο επεμβασεις με eq , τοτε καλυτερα return to recording .
Δεν υπάρχει κάποιος λόγος ένα γραφικό eq να μην έχει recording παρά μόνο live/installation sound εφαρμογές....στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλές αναλογικές υλοποιήσεις (και πολλές ψηφιακές προσομειώσεις τους) του είδους με μεγάλη απήχηση στον χώρο του recording όπως πχ το ΑΡΙ 560b....ο λόγος είναι απλός, πολλές φορές οι fixed συχνοτικές επιλογές (αλλά και η συγκεκριμένη αλληλεπίδραση Q/gain) ενός γραφικού ισοσταθμιστή μπορεί να έχουν πολύ "μουσικά" και πιο συγκεκριμένα, ηχητικά αποτελέσματα και έτσι να αποτελούν το ιδανικό συμπλήρωμα σε μια πληθώρα εφαρμογών...άλλωστε η βασική λειτουργία παραμένει η ίδια είτε μιλάμε για γραφικό, είτε για sweep είτε για full parametric eq.....αυτό που αλλάζει είναι οι επιλογές και η δυνατότητα επέμβασης. Τα γραφικά eq επίσης μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ "δυνατό" sound designing εργαλείο καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σαν μια σειρά από bandpass φίλτρα ;)   

To Q είναι ενίοτε από τις δυσκολότερες ρυθμίσεις στον τομέα EQ - καταλαβαίνετε από τις  παραπάνω γραφικές παραστάσεις ότι όσο ευρύτερο είναι το Q και όσο μεγαλύτερη είναι η τιμή της έντασής του, τόσο πιο επίφοβο είναι γιατί υπάρχει έντονο phase-shifting στις γύρω περιοχές της συχνότητας του EQ και είναι ακριβώς το phase-shifting που προκαλεί τα διάφορα βαθουλώματα κ.λ.π.
Μιλώντας για το Q-Bandwidth θα πρέπει να σκεφτούμε άλλον ένα σημαντικό παράγωντα που διαφοροποιεί τους διαφορούς επεξεργαστές eq και καθιστά δύσκολη την ύπαρξη "συγκεκριμένων επιλογών και eq tips"......Αυτός ο παράγωντας είναι η σχέση ανάμεσα στο bandwidth (Q) και στο gain (boost/cut) το πως διαφοροποιείται από υλοποίηση σε υλοποίηση (ή υπάρχουν σαν επιλογές - modes σε κάποια plugins) και βέβαια το πως επηρεάζει την επεξεργασία....

Έτσι σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε πως υπάρχουν κατά βάση 2 σχολές......η πιο ακριβής, χειρουργική στην οποία το Q παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητο, ασχέτα από το ποσό ενίσχυσης ή εξασθένησης της κεντρικής συχνότητας....και η δεύτερη, ή πιο "μουσική" (που έγινε γνωστή ως British EQ ) στην οποία οι τιμές του Q μεταβάλονται (αυξάνονται) όσο αυξάνεται η ενίσχυση ή εξασθένηση της κεντρικής συχνότητας....εννοείται πως αυτή η αλληλεπίδραση αλλάζει από σχεδιαστή σε σχεδιαστή και είναι και π βασικός λόγος για τον οποίο κάθε υλοποίηση έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και το δικό της ηχητικό "αποτύπωμα".

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στα shelving eq αλλά και στα φίλτρα αποκοπής με την διαφορά ότι εδώ έχει να κάνει με την "γωνία" της συχνότητας αποκοπής, ενίσχυσης ή εξασθένησης.

Αυτό που θέλω να πω είναι πως 2 πανομοιότυπες φαινομενικά ρυθμίσεις σε 2 διαφορετικά eq μπορεί να ακούγεται πολύ διαφορετικά και με πολύ διαφορετικά αποτελέσματα ;)

2oν, ότι σε ένα mix που φαίνεται ότι "πάσχει" σε ορισμένες περιοχές οργάνων (πολλά μαζί που αλληλοεπικαλύπτονται στις συχνότητες που απαιτούν σαν παρουσία), η πρώτη κίνηση είναι να πάρουμε τα κανάλια του κουλουβάχατου και να αφαιρέσουμε συχνότητες για να τα φέρουμε εκεί που τα θέλουμε. Αν κάνουμε το αντίθετο, δλδ αρχίσουμε να προσθέτουμε παντού (πχ. πρίμα στο κανάλι 3, και χαμηλομεσαία στο 7, και υψηλομεσαία στο 10 κλπ κλπ κλπ) τότε θα καταλήξουμε σε mix τόσο βαρυφορτωμένο και στα "κόκκινα" που δεν θα καθαρίζει ούτε με... χλωρίνη.  ;D
Αυτή η "αφαιρετική" προσέγγιση είναι και η πιο σωστή (και πρώτη επιλογή) ακόμα και όταν θεωρητικά θέλουμε να ενισχύσουμε την "παρουσία" μιας συγκεριμένης συχνοτικής περιοχής.....για παράδειγμα έχουμε μια φωνή η οποία μας ακούγεται "θαμπή" και χωρίς παρουσία στα "ψηλά"....μπορούμε πρώτα να δοκιμάσουμε να αφαιρέσουμε 2-3 db στην περιοχή 150 -350 Hz.....αντίστοιχα μια φωνή η οποία φαίνεται πως δεν έχει παρούσια και σώμα στα χαμηλά μεσαία μπορεί να βελτιωθεί με ένα ελαφρύ HF roll off.....η ουσία του όλου πράγματος είναι πως πολλές φορές αυτό που μας ενοχλεί σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι η έλειψη συχνοτικού περιεχομένου σε κάποια περιοχή (όπως φαινομενικά και ειδικά σε έναν άπειρο ακροατή δίνεται η εντύπωση) αλλά η το υπερβολικό περιεχόμενο κάποιας άλλης (masking)

Eννοείται πως αυτή η προσέγγιση δεν είναι μονόδρομος, αλλά σίγουρα σε πολλές περιπτώσεις είναι η καλύτερη επιλογή (ειδικά όταν ο προς χρήση εξοπλισμός δεν είναι ότι καλύτερο....)

 
παιδια ,διαβαζα το thread και θα ηθελα να ρωτησω κατι

εχω "το προβλημα" του οτι εχω βρει μια συγκεκριμενη eq καμπυλη που με ικανοποιει απολυτα οτιδηποτε κ αν ακουσω πανω της (μπορει να εχω eq τα ηχεια μου ισως,αλλα και σε αλλα που εχω ψιλοπαιξει σχεδον στην ιδια καταληγω).

εχοντας ηχογραφησει πολύ σωστά κ ωραία τα όργανα με μηδενικο eq ,πως θα μπορεσω να περασω στο track το eq που ακουω εγω με το δικο μου αυτι στο συνολικο τραγουδι ?

Σκεφτηκα απλα να περασω τη καμπυλη μου απο ολο το κομματι , αλλα αυτο πιθανοτατα να ειχε τραγικες συνεπειες στα preset eq που εχουν οι περισσοτεροι. Μετα σκεφτηκα να τη περασω ,αλλα με ολα τα +- στο 50% λιγοτερο.

Εσεις που εχετε ασχοληθει περισσοτερο τι προτεινετε ?

εδιτ: δηλαδη μπορει να εχω κανει κανει Boost h cut λιγο καπου , κ να κανει κ ο αλλος απο το συστημα του 2ο boost/cut κ να παει περιπετο?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top