Ο Metheny είναι ι δ ι α ί τ ε ρ α ευαίσθητος για το ZTFS, όπως έχει προκύψει σε συνεντεύξεις αλλά και στο φόρουμ του δικτυακού του τόπου. Εκεί, υπάρχει μία θεματική ενότητα που λέγεται Question and Answer, όπου ο ίδιος ο Metheny απαντά σε ερωτήματα επισκεπτών/ακροατών αν κρίνει ότι τον ενδιαφέρουν αρκετά.
Υπάρχουν δύο ερωτήματα σχετικά με το ZTFS τα οποία παραθέτω μαζί με τις απαντήσεις (τα bold δικά μου):
Question: hi pat, first i would like to say i think ztfs is one of my favorite offerings from you. i hear(and feel) something new and different everytime i liten to it. i was wondering how much of that recording was "improvised" and if any of it was pre arranged or worked out in advance. i ask this because
part 2 it so lyrical and almost symphonic (well, to me at least). also it looks like you're playing a les paul on the incert of the CD, was this the first time you have recorded with one? it sounds
really bad-ass! thanks pat for sharing your great music with all of us!! sincerely, Greg Delcore
Pat’s Answer:
it was actually pretty much
written out - not exactly in conventional notation, but more in the form of a shape that i had worked on for a few years before going in there to record it. within that form, there was a lot of room for improvising, while still sticking with the longer shape of the whole thing. i used to play a les paul all the time for about a year, when i was 18 or so - i had put the 175 under the bed for a year or so to try something different. i also have another les paul that i use on occasion (the sign of 4) that is fitted with a special tuning mechanism that allows me to switch tunings quickly and easily.
----
Question: Hi Pat - Of all the 'standard' guitars you have played, which one (or more) stands out as the most comfortable for your style of playing? I am in awe of your musical ability and love all but one of your CDs, namely ZTFS. It was the fourth CD of yours that I bought and if I had not known better, it may have put me off buying your other works as it is SO different! Given that it may have alienated others from the majority of your music, can you rationalise your decision to release it?
Pat’s Answer:
we've been through this a few times before... you might want to check the archives.
as far as "alienation" goes, with all due respect,
anyone who is alienated by that record (or any of the others for that matter)
is welcome to their own musical world that
we all are in the continuous process of defining for ourselves - whether listeners or players. i guess my point is that
no rationalization is necesary when it comes to playing the music that one likes.
---
Αβίαστα προκύπτει ότι ο Metheny ήξερε ακριβώς τι έκανε και δεν έκανε καθόλου "λαλακίες" - άλλωστε είναι γνωστό από άλλη πηγή ότι εργάστηκε τρία χρόνια γι' αυτό το δίσκο. Κατά τη γνώμη μου, το σημείο-κλειδί είναι εκεί που αναφέρει ότι όλοι βρισκόμαστε σε μία διαρκή διαδικασία επαναπροσδιορισμού του μουσικού μας κόσμου. Τουλάχιστον έτσι το αισθάνεται αυτός.
Τώρα, για τα επιμέρους σχόλια:
marathon είπε:
Φιλικά...δεν νομίζω να έχεις και πολλούς ακροατές...η γυναίκα σου το αντέχει?
Η δική μου δεν αντέχει ούτε το ασανσέρ μου...
Και ποιος έχει πολλούς ακροατές στην Ελλάδα, εκτός από το Χατζηγιάννη και τον Playloud;
Άσε δεν πειράζει...ας μην το κατανοήσουμε
Αυτό μου θυμίζει όσα μας μαθαίνανε στο μάθημα των Θρησκευτικών για τις θρησκείες στην Ινδία: εύκολα κατέληγε κανείς στο συμπέρασμα ότι οι Ινδοί λατρεύουνε τις αγελάδες τους και τρώνε ρύζι με αγριόχορτα.
Είσαι πολύ τολμηρός...εμένα μια μου έφτασε για να μην ξαναπατήσω
Ναι, αλλά ούτε θέατρο πας.. σωστά;
Μην με παρεξηγήσεις...αλλά προτιμώ τον Τσακ Νόρρις
Είσαι στο σωστό φόρουμ.