- Μηνύματα
- 842
- Πόντοι
- 16
Mάλλον ήρθε η ώρα να βάλω χέρι στον GA-15 που έχω λίγο καιρό τώρα. Εκτός από τις προφανείς και μάλλον επιβεβλημένες αλλαγές σε ποιοτικότερες λάμπες και μεγάφωνο από τα στοκ κινέζικα, θα προβώ και σε δραστικές αλλαγές στα ηλεκτρονικά του.
Σκέφτηκα λοιπόν αντί να αυτοσχεδιάσω, να βασιστώ σε κάτι υπάρχον που έχει αποδεδειγμένα καλή απόδοση. Τα πρώτα σχέδια που μου ήρθαν στο νου ήταν ο Fender Blues Jr. και οι 18W Marshall και προτίμησα τελικά τον Blues Jr. για διάφορους λόγους (αν και γενικά αν παρατηρήσει κανείς καλά τον Blues Jr., περισσότερο σε Marshall μοιάζει παρά σε Fender, ακόμα και το tonestack από Marshall είναι...)
Έτσι λοιπόν, το σχέδιο είναι το εξής: ξηλώνω όλη την πλακέτα από τον GA-15 και βιδώνω κεραμικές βάσεις για τις λάμπες στο σασί. Επίσης βιδώνω και ένα κομμάτι turret board που μου περίσσεψε από προηγούμενο project και κάνω εκεί όλες τις συνδεσμολογίες των εξαρτημάτων, point-to-point. Το δίλημμά μου όμως ήταν το εξής: ο GA-15 διαθέτει δύο 12ΑΧ7 ενώ ο Blues Jr. χρειάζεται τρεις. Έτσι έπρεπε είτε να ανοίξω τρύπα και να προσθέσω άλλη μια βάση λάμπας (και να υποθέσω ότι το τροφοδοτικό του GA-15 επαρκεί για τροφοδοσία άλλου ένα σετ νημάτων) ή να επανασχεδιάσω το κύκλωμα προενίσχυσης του Blues Jr. ώστε να χρησιμοποιεί μία μόνο 12ΑΧ7 (αντί για 1 1/2 που θέλει κανονικά). Αυτό όμως θα με περιόριζε πολύ και θα ξέφευγε αρκετά από τις προδιαγραφές και τον ήχο του Blues Jr.
Βρήκα μάλιστα και κάποιους οι οποίοι θέλοντας να διώξουν το solidstate κύκλωμα από τον GA-15 και να τον κάνουν all-tube (ναι, το tonestack του βασίζεται σε τελεστικούς ενισχυτές, solid state δηλαδή στη γραμμή του σήματος!) κατέληξαν σε πολύ καλές λύσεις (πχ http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=35289.msg462201#msg462201 ) οι οποίες μάλιστα δε χρειάζονται ιδιαίτερες αλλαγές και γίνονται πολύ εύκολα.
Αλλά τότε άναψε ένας γλόμπος πάνω από το κεφάλι μου και <ΙΔΕΑ!> μια λέξη ήρθε στο μυαλό μου: concertina.
Ο concertina splitter ή αλλιώς cathodyne είναι ένας τρόπος συνδεσμολογίας μιας τριόδου λυχνίας για να οδηγήσεις ένα push-pull τελικό στάδιο εξόδου με τα ανάστροφης φάσης σήματα που απαιτούνται. Η συντριπτική πλειοψηφία των ενισχυτών χρησιμοποιεί για αυτή τη δουλειά μια άλλη συνδεσμολογία, τη Schmitt, η οποία απαιτεί δύο τριόδους. Αναπόφευκτα, τόσο ο GA-15 όσο και ο Blues Jr. χρησιμοποιούν αυτήν τη συνδεσμολογία. Έτσι όμως χαραμίζεται μια ολόκληρη 12ΑΧ7 (δύο τρίοδοι) στον GA-15 από τις δύο που διαθέτει συνολικά. Διαμορφώνοντας κατάλληλα το σχέδιο, σκοπεύω να αντικαταστήσω τον Schmitt phase splitter του GA-15 με concertina splitter και να μου περισσέψει έτσι μια τρίοδος. Μαζί με την άλλη 12ΑΧ7 θα έχω ακριβώς τις τριόδους που απαιτούνται για το όλο κύκλωμα του Blues Jr.
Για reverb δεν ξέρω ακόμα αν βάλω. Ο power transformer διαθέτει έξοδο για τροφοδοσία τελεστικών (που απαιτεί το κύκλωμα του reverb του Blues Jr.) και θα χρειαστώ ένα accutronics tank. Από την άλλη, δεν είναι και τόσο αναγκαίο.
Η ερώτηση είναι η εξής: έχω μια μικρή εμπειρία με κυκλώματα που χρησιμοποιούν concertina (ο πρώτος λαμπάτος που ξεκοίλιασα πριν πολλά χρόνια και ήταν το έναυσμα να ασχοληθώ με λάμπες είχε concertina) αλλά θα ήθελα και μια δεύτερη, τρίτη, ν-οστή άποψη. Για παράδειγμα, ο Fender Princeton 6G2 δούλευε με concertina.
To κόστος της όλης εργασίας (εκτός από μεγάφωνο/λάμπες που σκοπεύω να αλλάξω) θα είναι μηδαμινό. Υπάρχει βέβαια και ο παράγοντας που ακούει στο όνομα output transformer και δεν ξέρω πόσο καλός είναι. Σε κλιπάκια που άκουσα από τις παραπάνω μετατροπες μου φάνηκε αξιοπρεπέστατος.
Επίσης, τί θα προτείνατε για 10" μεγάφωνο; Επειδή η όλη εργασία θα γίνει budget, σκεφτόμουν για κάνα απλό Jensen. Kάτι άλλο στην ίδια κατηγορία τιμής με την ίδια ή καλυτερη απόδοση;
Τελικό σχέδιο θα ποστάρω όταν το σχεδιάσω και το εξομοιώσω...
Σκέφτηκα λοιπόν αντί να αυτοσχεδιάσω, να βασιστώ σε κάτι υπάρχον που έχει αποδεδειγμένα καλή απόδοση. Τα πρώτα σχέδια που μου ήρθαν στο νου ήταν ο Fender Blues Jr. και οι 18W Marshall και προτίμησα τελικά τον Blues Jr. για διάφορους λόγους (αν και γενικά αν παρατηρήσει κανείς καλά τον Blues Jr., περισσότερο σε Marshall μοιάζει παρά σε Fender, ακόμα και το tonestack από Marshall είναι...)
Έτσι λοιπόν, το σχέδιο είναι το εξής: ξηλώνω όλη την πλακέτα από τον GA-15 και βιδώνω κεραμικές βάσεις για τις λάμπες στο σασί. Επίσης βιδώνω και ένα κομμάτι turret board που μου περίσσεψε από προηγούμενο project και κάνω εκεί όλες τις συνδεσμολογίες των εξαρτημάτων, point-to-point. Το δίλημμά μου όμως ήταν το εξής: ο GA-15 διαθέτει δύο 12ΑΧ7 ενώ ο Blues Jr. χρειάζεται τρεις. Έτσι έπρεπε είτε να ανοίξω τρύπα και να προσθέσω άλλη μια βάση λάμπας (και να υποθέσω ότι το τροφοδοτικό του GA-15 επαρκεί για τροφοδοσία άλλου ένα σετ νημάτων) ή να επανασχεδιάσω το κύκλωμα προενίσχυσης του Blues Jr. ώστε να χρησιμοποιεί μία μόνο 12ΑΧ7 (αντί για 1 1/2 που θέλει κανονικά). Αυτό όμως θα με περιόριζε πολύ και θα ξέφευγε αρκετά από τις προδιαγραφές και τον ήχο του Blues Jr.
Βρήκα μάλιστα και κάποιους οι οποίοι θέλοντας να διώξουν το solidstate κύκλωμα από τον GA-15 και να τον κάνουν all-tube (ναι, το tonestack του βασίζεται σε τελεστικούς ενισχυτές, solid state δηλαδή στη γραμμή του σήματος!) κατέληξαν σε πολύ καλές λύσεις (πχ http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=35289.msg462201#msg462201 ) οι οποίες μάλιστα δε χρειάζονται ιδιαίτερες αλλαγές και γίνονται πολύ εύκολα.
Αλλά τότε άναψε ένας γλόμπος πάνω από το κεφάλι μου και <ΙΔΕΑ!> μια λέξη ήρθε στο μυαλό μου: concertina.
Ο concertina splitter ή αλλιώς cathodyne είναι ένας τρόπος συνδεσμολογίας μιας τριόδου λυχνίας για να οδηγήσεις ένα push-pull τελικό στάδιο εξόδου με τα ανάστροφης φάσης σήματα που απαιτούνται. Η συντριπτική πλειοψηφία των ενισχυτών χρησιμοποιεί για αυτή τη δουλειά μια άλλη συνδεσμολογία, τη Schmitt, η οποία απαιτεί δύο τριόδους. Αναπόφευκτα, τόσο ο GA-15 όσο και ο Blues Jr. χρησιμοποιούν αυτήν τη συνδεσμολογία. Έτσι όμως χαραμίζεται μια ολόκληρη 12ΑΧ7 (δύο τρίοδοι) στον GA-15 από τις δύο που διαθέτει συνολικά. Διαμορφώνοντας κατάλληλα το σχέδιο, σκοπεύω να αντικαταστήσω τον Schmitt phase splitter του GA-15 με concertina splitter και να μου περισσέψει έτσι μια τρίοδος. Μαζί με την άλλη 12ΑΧ7 θα έχω ακριβώς τις τριόδους που απαιτούνται για το όλο κύκλωμα του Blues Jr.
Για reverb δεν ξέρω ακόμα αν βάλω. Ο power transformer διαθέτει έξοδο για τροφοδοσία τελεστικών (που απαιτεί το κύκλωμα του reverb του Blues Jr.) και θα χρειαστώ ένα accutronics tank. Από την άλλη, δεν είναι και τόσο αναγκαίο.
Η ερώτηση είναι η εξής: έχω μια μικρή εμπειρία με κυκλώματα που χρησιμοποιούν concertina (ο πρώτος λαμπάτος που ξεκοίλιασα πριν πολλά χρόνια και ήταν το έναυσμα να ασχοληθώ με λάμπες είχε concertina) αλλά θα ήθελα και μια δεύτερη, τρίτη, ν-οστή άποψη. Για παράδειγμα, ο Fender Princeton 6G2 δούλευε με concertina.
To κόστος της όλης εργασίας (εκτός από μεγάφωνο/λάμπες που σκοπεύω να αλλάξω) θα είναι μηδαμινό. Υπάρχει βέβαια και ο παράγοντας που ακούει στο όνομα output transformer και δεν ξέρω πόσο καλός είναι. Σε κλιπάκια που άκουσα από τις παραπάνω μετατροπες μου φάνηκε αξιοπρεπέστατος.
Επίσης, τί θα προτείνατε για 10" μεγάφωνο; Επειδή η όλη εργασία θα γίνει budget, σκεφτόμουν για κάνα απλό Jensen. Kάτι άλλο στην ίδια κατηγορία τιμής με την ίδια ή καλυτερη απόδοση;
Τελικό σχέδιο θα ποστάρω όταν το σχεδιάσω και το εξομοιώσω...