- Μηνύματα
- 2,625
- Πόντοι
- 48
Σήμερα έκανα κάποια τεστ σε μια δοκιμαστική ηχογράφηση τυμπάνων και διαπίστωσα την τεράστια σημασία που έχει στο recording γενικά η διαφορά φάσης και χρόνου στον ήχο. Όχι ότι δεν το ήξερα, απλά δεν είχα συνειδητοποιήσει το μέγεθος της και το πόσο έχει να κάνει με το make or break σε μια ηχογράφηση.
'Οταν πρόκειται για μια πηγή όπως τα ντράμς που συνήθως ηχογραφούνται με πολλά μικρόφωνα, κάθε πηγή όπως π.χ. το ταμπούρο, λαμβάνεται από όλα τα μικρόφωνα με διαφορά φάσης και διαφορά χρόνου.
Έτσι μπορεί να φτιάξεις ένα υπέροχο ταμπούρο όταν το ακούς μόνο του, όμως όταν βάλεις στην εικόνα και τα υπόλοιπα κανάλια των τυμπάνων, τότε μπορεί ο ήχος να καταρρεύσει δραματικά γιατί π.χ έρχεται σε διαφορά φάσης με τα μικρόφωνα των overhead ή κάποιου τομ και γιατί ίσως έχουμε πολύ δυνατά στη μίξη κάποια room mics με αποτέλεσμα το ταμπούρο να ακούγεται ότι "φλαμάρει" λόγω της μεγάλης απόστασης που κάνει ο ήχος να πάει από το ταμπούρο στα room mics σε σχέση με την απόσταση που κάνει για να πάει στο ίδιο το μικρόφωνό του.
Ευτυχώς για όλα αυτά τα "προβλήματα"
(το βάζω σε εισαγωγικά γιατί μερικές φορές αυτά βελτιώνουν τον ήχο αντί να τον χαλάνε ή απλά μπορεί το ηχόχρωμα αυτό που ακούγεται χάλια σε κάποιον, να ακούγεται θεϊκό σε κάποιον άλλον ή τέλος να ταιριάζει σε κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι)
υπάρχουν εύκολες λύσεις που προσφέρει η ψηφιακή εποχή, όπως η απλή μετατόπιση της κυματομορφής, το κουμπί αναστροφής φάσης που υπάρχει σε όλα τα DAW αλλά και σε πολλούς προενισχυτές, και τέλος, υπάρχουν plug-ins που σου δίνουν περισσότερες δυνατότητες όπως ρύθμιση φάσης με ποσοστό μοιρών και χρονική μετατόπιση χωρίς να χρειάζεται να μετακινήσεις την κυματομορφή, όπως είναι το pha-979 της Voxengo το οποίο και χρησιμοποίησα για τα παραδείγματα.
Η ηχογράφηση είναι flat χωρίς eq ή compressor και έγινε μόνο balance.
Έπειτα χρησιμοποίησα το pha-979 στα κανάλια που έκρινα απαραίτητα, και έκανα export 2 φορές,ένα με το ίδιο balance με το Plug-in και ένα χωρίς αυτό. Όλα αυτά με ακουστικά akg k240 mkII.
Ελπίζω να σας φανούν χρήσιμα
Test_Drums_no_alignment.wav
Test_Drums_Phase_and_time_aligned.wav
'Οταν πρόκειται για μια πηγή όπως τα ντράμς που συνήθως ηχογραφούνται με πολλά μικρόφωνα, κάθε πηγή όπως π.χ. το ταμπούρο, λαμβάνεται από όλα τα μικρόφωνα με διαφορά φάσης και διαφορά χρόνου.
Έτσι μπορεί να φτιάξεις ένα υπέροχο ταμπούρο όταν το ακούς μόνο του, όμως όταν βάλεις στην εικόνα και τα υπόλοιπα κανάλια των τυμπάνων, τότε μπορεί ο ήχος να καταρρεύσει δραματικά γιατί π.χ έρχεται σε διαφορά φάσης με τα μικρόφωνα των overhead ή κάποιου τομ και γιατί ίσως έχουμε πολύ δυνατά στη μίξη κάποια room mics με αποτέλεσμα το ταμπούρο να ακούγεται ότι "φλαμάρει" λόγω της μεγάλης απόστασης που κάνει ο ήχος να πάει από το ταμπούρο στα room mics σε σχέση με την απόσταση που κάνει για να πάει στο ίδιο το μικρόφωνό του.
Ευτυχώς για όλα αυτά τα "προβλήματα"
(το βάζω σε εισαγωγικά γιατί μερικές φορές αυτά βελτιώνουν τον ήχο αντί να τον χαλάνε ή απλά μπορεί το ηχόχρωμα αυτό που ακούγεται χάλια σε κάποιον, να ακούγεται θεϊκό σε κάποιον άλλον ή τέλος να ταιριάζει σε κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι)
υπάρχουν εύκολες λύσεις που προσφέρει η ψηφιακή εποχή, όπως η απλή μετατόπιση της κυματομορφής, το κουμπί αναστροφής φάσης που υπάρχει σε όλα τα DAW αλλά και σε πολλούς προενισχυτές, και τέλος, υπάρχουν plug-ins που σου δίνουν περισσότερες δυνατότητες όπως ρύθμιση φάσης με ποσοστό μοιρών και χρονική μετατόπιση χωρίς να χρειάζεται να μετακινήσεις την κυματομορφή, όπως είναι το pha-979 της Voxengo το οποίο και χρησιμοποίησα για τα παραδείγματα.
Η ηχογράφηση είναι flat χωρίς eq ή compressor και έγινε μόνο balance.
Έπειτα χρησιμοποίησα το pha-979 στα κανάλια που έκρινα απαραίτητα, και έκανα export 2 φορές,ένα με το ίδιο balance με το Plug-in και ένα χωρίς αυτό. Όλα αυτά με ακουστικά akg k240 mkII.
Ελπίζω να σας φανούν χρήσιμα
Test_Drums_no_alignment.wav
Test_Drums_Phase_and_time_aligned.wav
Attachments
Τελευταία επεξεργασία από moderator: