Εσύ τι καταλαβαίνεις?(μπορούμε να αντιληφθούμε την ομορφιά?)

giannis

Νέο μέλος
Μηνύματα
629
Πόντοι
16
Ουάσιγκτον. Σταθμός του μετρό. Ένα κρύο πρωϊνό τον Γενάρη του 2007. Επαιξε έξι κομμάτια του Μπαχ για περίπου 45 λεπτά. Στο διάστημα αυτό, περίπου 2 χιλιάδες άτομα πέρασαν από το σταθμό, οι περισσότεροι καθ'οδόν για τη δουλειά τους. Μετά από 3 λεπτά ένας μεσήλικας πρόσεξε οτι κάποιος έπαιζε μουσική. Βράδυνε το βήμα του, σταμάτησε για  λίγα δευτερόλεπτα και μετά προχώρησε βιαστικός για τον προορισμό του.

 


    4 λεπτά αργότερα ο βιολιστής εισέπραξε το πρώτο του δολλάριο: μια γυναίκα έριξε τα χρήματα στο κουτί του και χωρίς να σταματήσει συνέχισε το δρόμο της.


 


    6 λεπτά, ένας νεαρός έγειρε στον τοίχο για να τον ακούσει, μετά κοίταξε το ρολόι του και συνέχισε να περπατά.


 


    10 λεπτά, ένα αγοράκι 3 ετών σταμάτησε, αλλά η μητέρα του το έσυρε βιαστικά να συνεχίσει, καθώς το παιδί σταμάτησε για να δει τον βιολιστή. Τελικά η μητέρα έσπρωξε δυνατά το παιδί και το παιδί ξανάρχισε να περπατά γυρνώντας ολοένα το κεφάλι προς τα πίσω. Την ίδια αντίδραση είχαν και πολλά άλλα παιδιά. Όλοι, χωρίς εξαίρεση, οι γονείς τα πίεζαν να προχωρήσουν.


 


    45 λεπτά: ο μουσικός συνέχισε να παίζει... Μόνον 6 άνθρωποι είχαν για λίγο σταματήσει. Περίπου 20 άτομα του άφησαν χρήματα χωρίς να διακόψουν το ρυθμό τους. Συγκέντρωσε συνολικά 32 δολλάρια.


 


    1 ώρα: τελείωσε το παίξιμο και μια σιγή απλώθηκε παντού. Κανείς δεν το πρόσεξε. Κανείς δε χειροκρότησε ούτε υπήρξε έστω κάποιο ίχνος αναγνώρισης.


 


    Κανείς δεν το 'ξερε, αλλά ο βιολιστής ήταν ο Τζόσουα Μπελλ, ένας από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου. Επαιξε ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια που έχουν ποτέ γραφτεί, με ένα βιολί αξίας 3.5 εκατομμυρίων δολλαρίων. Δύο μερες νωρίτερα, ο Τζόσουα Μπελλ γέμισε ασφυκτικά ένα θέατρο στη Βοστώνη, σε συναυλία που η μέση τιμή του εισιτηρίου άγγιξε τα 100 δολλάρια.


 


    Πρόκειται για πραγματικό γεγονός. Ο Τζόσουα Μπελλ έπαιξε ινκόγκνιτο στο σταθμό του μετρό στα πλαίσια ενός κοινωνιολογικού πειράματος που οργάνωσε η Ουάσιγκτον Ποστ για την αντίληψη, το γούστο και τις προτεραιότητες των ανθρώπων. Το ερώτημα που προέκυψε: σε ένα ουδέτερο περιβάλλον και σε ακατάλληλη ώρα, μπορούμε να αντιληφθούμε την ομορφιά; Σταματούμε για να την απολαύσουμε; Αναγνωρίζουμε το ταλέντο όταν εκδηλώνεται σε ασυνήθιστα χωροχρονικά πλαίσια;


 


    Ενα συμπέρασμα που πιθανώς μπορεί να εξαχθεί από το συγκεκριμένο πείραμα είναι:


 


    Αν δεν έχουμε ένα λεπτό για να σταματήσουμε και ν'ακούσουμε έναν από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου να παίζει ένα από τα ωραιότερα κομμάτια που γράφτηκαν ποτέ, με ένα από τα ομορφότερα μουσικά όργανα ...... πόσα άλλα πράγματα χάνουμε άραγε:





 
Δεν νομίζω πως κατάφεραν και κάτι σπουδαίο. Σίγουρα βγαίνει ένα άλφα συμπέρασμα ότι χάνουμε διάφορα μέσα στη βιασύνη μας, αλλά το συγκεκριμένο πείραμα μάλλον ως αποτυχία θα το περιέγραφα. Ένας βιολιστής, ακόμα και της κλασης του αναφερομενου, δεν υπήρχε περίπτωση να τραβήξει τα βλέμματα περαστικών, όσο καλά κι αν έπαιζε. Όπως και να το κάνουμε είναι "εξεζητημένη" μουσική - σε πολλά εισαγωγικά. Αν ήταν οι κολπλεης π.χ. εκεί νομίζεις δεν θα σταματούσε κανείς? Νταβαντούρι θα'χε γίνει. Αν ήταν η μαντόνα? Αν ήταν o Χριστοδουλόπουλας? Πιστεύω αν κάναν ένα exit poll σε όλα τα 2000 άτομα που πέρασαν από τον σταθμό, για το αν ήξεραν ποιός είναι ο Μπελλ το 10% και αν θ'απαντούσε θετικά.

Ωραίο θεματάκι πάντως, πάραυτα.  :)

 
Ενώ αν έπαιζαν οι AC/DC θα σταμάταγαν και τα τρένα       ;D

Τι να μας πει με το βιολί το ο Λάκης τώρα....

Ας το βαζε τουλάχιστον σε κανέναν 200άρι λαμπάτο με μπόλικο chorus και distortion και θα μαζεύαν τα πλακάκια.

Σταμάταγες ή δε σταμάταγες ;

Πλήρωνες ή δε πλήρωνες;

Τέλος πάντων.

Πες μου πόσα θέλει να μου παίξει ένα κλαφτερό Ηπειρώτικο να μη πάει και το παλικάρι σπίτι του ρέστο.

Υ.Γ. Καλά τώρα έρευνα ήταν αυτή; Χίλια δυο στο κεφάλι σου και να κάτσεις στο μετρό να ακούσεις. Κι ο Παγκανίνι να παιζε έχεις μυαλό για τέτοια; Δηλαδή αν τρέχεις πρωινιάτικα για δουλειές ή να προλάβεις οτιδήποτε και σταματήσεις στον Γρηγόρη για φυλλόπιτα και έχει προσφορά σε κυπελλάκι Chateau Lafite του 1800 και του πεις πιάσε καλύτερα ένα χταπουτσίνο, είσαι ούγκας;

Πάλι τα ίδια θα λέμε;

Όλα έχουν τις ώρες τους.

Καλό θα ήταν να αναπνέουμε από κάθε πόρο του σώματός μας τα όμορφα ερεθίσματα τριγύρω μας αλλά ......... αφού τα ξέρουμε.

Είχα πει θα φύγω...........

 
α καλα μιλαμε η ερευνα ηταν αριστα μελετημενη... εδωσε αξιοπιστα αποτελεσματα...

Επισης αν ο κυριος με το βιολι μου εξασφαλιζε εναν αντικαταστατη για την δουλεια που ετρεχα να κανω με την ψυχη στο στομα, τοτε καθομουν και τον ακουγα και με τις ωρες μαλιστα ;D

 
konu57 είπε:
α καλα μιλαμε η ερευνα ηταν αριστα μελετημενη... εδωσε αξιοπιστα αποτελεσματα...

Επισης αν ο κυριος με το βιολι μου εξασφαλιζε εναν αντικαταστατη για την δουλεια που ετρεχα να κανω με την ψυχη στο στομα, τοτε καθομουν και τον ακουγα και με τις ωρες μαλιστα  ;D
100% μαζι σου!

Αν ειχαν επιλεξει ενα χωριο της Νιγηριας για το πειραμα, χτυπημενο απο Εμπολα που οι κατοικοι δεν εχουν πιει μιση σταγονα νερο εδω και 3 μερες, νταλα ηλιος, 12 το μεσημερι, οι σφαιρες των ανταρτων πεφτουν βροχη τριγυρω, οπου κανεις δεν θα καθοταν στη μεση της ερημου να παρακολουθησει τον βιολιστη, τι θα λεγανε? Οτι ολοι οι Νηγιριανοι ειναι ανικανοι να εκτιμησουν την ομορφια?

 
Εγώ δν ξέρω αν μπορούμε να αντιληφθούμε την ομορφιά κάτω από τέτοιες συνθήκες...μάλλον όχι

Αλλά υποψιάζομαι πως ο κύριος Τζόσουα Μπελλ πρέπει να είναι ένας πάρα πολύ ωραίος τύπος

 
evris είπε:
100% μαζι σου!

Αν ειχαν επιλεξει ενα χωριο της Νιγηριας για το πειραμα, χτυπημενο απο Εμπολα που οι κατοικοι δεν εχουν πιει μιση σταγονα νερο εδω και 3 μερες, νταλα ηλιος, 12 το μεσημερι, οι σφαιρες των ανταρτων πεφτουν βροχη τριγυρω, οπου κανεις δεν θα καθοταν στη μεση της ερημου να παρακολουθησει τον βιολιστη, τι θα λεγανε? Οτι ολοι οι Νηγιριανοι ειναι ανικανοι να εκτιμησουν την ομορφια?
χαχαχα! Ασε κι αυτοι οι Νιγηριανοι δεν εχουν και καθολου εκλεπτισμενο γουστο. Να δεις που ουτε αυτοι θα μπορουσαν να αναγνωρισουν το ταλεντο και να εκτιμησουν την ομορφια.  ;D :)

 
Κρίμα που κάποιοι φίλοι βιάστηκαν να το ρίξουν στη πλάκα: αυτό το θέμα έχει ζουμάκι, όχι βέβαια στην υπερφίαλη προσέγγιση του "γιατί να μην προσέχουμε το αριστούργημα όταν έχουμε τη τσίμπλα στο μάτι", αλλά σε πιο ουσιαστικές απορίες όπως το "αν η μουσική έχει φυσικό χώρο ύπαρξης", ιδέα που ευδοκιμεί από την αρχή της ιστορίας της μουσικής και εξακολουθεί να έχει ισχύ μέχρι τις μέρες μας.

:)

 
Άρα σημασία δεν έχει το τί προσφέρεις πάντα..... αλλά και η "συσκευασία" του...

Και πως το πουλάς.

;D :D

 
Ας μην ξεχνάμε κ τις κυρίες με τις γούνες ή τους (ασχετους) επιχειρηματίες που γεμίζουν συνήθως αυτά τα θέατρα με μοναδικό σκοπό τα κονέ...!  :-\

Γιατί... μην μου πείτε οτι οι μισοί τουλάχιστον θεατές σε μια τέτοια συναυλία έχουν την παραμικρή ιδέα για το τί ακούνε!! ::)

studio54GR είπε:
Άρα σημασία δεν έχει το τί προσφέρεις πάντα..... αλλά και η "συσκευασία" του...

Και πως το πουλάς.

;D :D
Σωστόοοοοοοοοοοοος........

 
dg* είπε:
Ας μην ξεχνάμε κ τις κυρίες με τις γούνες ή τους (ασχετους) επιχειρηματίες που γεμίζουν συνήθως αυτά τα θέατρα με μοναδικό σκοπό τα κονέ...!  :-\

Γιατί... μην μου πείτε οτι οι μισοί τουλάχιστον θεατές σε μια τέτοια συναυλία έχουν την παραμικρή ιδέα για το τί ακούνε!! ::)

DG, σε ενημερώνω ότι δεν ξέρεις τι λες. Και κυριολεκτικά, και μεταφορικά.

Διαβάστε τα προηγούμενα ποστ πριν ρίξετε την πορδή σας.

 
Κοίτα που νόμιζα ότι η μουσική είναι ΚΑΙ ψυχαγωγία... Λάθος μου... Εγώ ο παπάρας νόμιζα ότι πάμε στις συναυλίες (παντώς είδους) για να... περάσουμε ωραία... Αλλά μάλλον πάμε για να κάνουμε κονε (και καλά εγώ πάω και για αυτόν τον λόγω, τι στο καλό... :P) αλλά και για να δείξουμε τις γούνες μας! (και αυτό είναι αλήθεια σε κάποιες μέρες, στο Ηρώδειο, ομολογώ, το έχω δει κι εγώ). Το θέμα είναι ότι αυτές οι κυριούλες μπορεί να έχουν ακούσει πιο πολύ μουσική απο μάς και να ξέρουν ΤΟΝΟΥΣ παραπάνω...

Θυμάμαι και μια ιστορία του Κορκολή. Κάνει μαθήματα πιάνου στη Γαλλία, λοιπόν, νέος ακόμη, και θέλει να παίξει Ravel (Ραβέλ). Το λέει στην δασκάλα του, το παίρνει το κομμάτι το ξεσκίζει στο σπίτι του και το πάει στη δασκάλα του. Η δασκάλα διαφωνεί με τον Στέφανο και του λεει ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΑΙΞΕΙ. Ο Στέφανος, όντας καλός πιανίστας διαφωνεί. Το συζητάνε κλπ, και τελικά η δασκάλα του του λέει πολύ απλά: "Ο Ραβέλ έτσι το ήθελε το κομμάτι. Μου το έχει πει!". Μόκο ο Στέφανος!

2η ιστορία: Στην φιλαρμονική του Βερολίνου πρίν αρκετά χρόνια... Κάποιος πολύ γνωστός διευθυντής ορχήστρας έχει πάει να διευθύνει κάποια συμφωνία του Μπράμς. Όλα καλά, μόνο που ένας γέρος (κουφός κι όλας;) κορνίστας (που παίζει Γαλλικό κόρνο, δηλ), κάνει το κεφαλιού του. Τα παίρνει λοιπόν ο μαέστρος και πάει προς τα εκει με ύφος (μιλάμε για μεγάλο όνομα, σαν τον Καραγιάν ή κάτι τέτοιο):

"ΤΙ ΣΚΑΤΑ παίζεις τόση ώρα και δεν κάνεις αυτό που σου δείχνω;"

απάντηση: "Όταν το διήυθηνε ο Μπράμς, όπως το παίζω εγώ το ήθελε..." Πάρε τα ******* μου ο μαέστρος...

Ας μην κρίνουμε με τόσο απλοϊκούς τρόπους...

Τώρα την ιστορία την ξέρω, όταν είχε γίνει. Ενδιαφέρον πειραμα που σημαίνει ότι:

Α. Πράγματι ο κόσμος όταν τρέχει για την δουλειά του, τρέχει για την δουλειά του και δεν κοντοστέκετε

Β. Πολύς κόσμος έχει ιPod. (κι εγώ έχω... mp3 player, όχι μπούρδες της apple! ΝΑΙ ΡΕ! ΜΠΟΥΡΔΕΣ ΕΙΝΑΙ!!! @@@ ΦΑΤΕ ΜΕ ΤΩΡΑ! ΧΑΧΑΧΑΧΑ)

*συγνώμη*

Γ. Μια συναυλία κλασσικής μουσική είναι ένα κοινωνικό γεγονός που εμπεριέχει και την δράση-αντίδραση του κοινού με τον εκτελεστή(/ες) και του κοινού μεταξύ τους. Σε ένα χώρο, που ΔΕΝ υφίσταται το κοινωνικό γεγονός, και όπου δεν μπορεί, εκ των πραγμάτων να υπάρχει interaction μεταξύ του κοινού, δε μπορεί να αντιμετωπιστεί με άλλο τρόπο.

Δ. Παρόμοιο θα ήταν να πάρεις ένα CD και να το βάλεις σε μία συναυλία. Οι καλύτεροι εκτελεστες, οι καλύτερες ορχήστρες, σε ένα CD. Δε θα υπήρχε ο σεβασμός.

Σεβασμός...

 
Nikolas είπε:
Το συζητάνε κλπ, και τελικά η δασκάλα του του λέει πολύ απλά: "Ο Ραβέλ έτσι το ήθελε το κομμάτι. Μου το έχει πει!". Μόκο ο Στέφανος!

"Όταν το διήυθηνε ο Μπράμς, όπως το παίζω εγώ το ήθελε..." Πάρε τα ******* μου ο μαέστρος...
Προσωπικά δεν μου λένε απολύτως τίποτα αυτές οι ιστορίες. Από τη στιγμή που γίνει η καταγραφή ενός μουσικού έργου, υπάρχει μια μεγάλη διαφορά από τις υπόλοιπες μορφές τέχνης, πχ. την ζωγραφική, την γλυπτική κλπ: το έργο αυτό είναι ελεύθερο προς ερμηνεία και όχι προς παπαγαλία. Και επειδή η μουσική είναι μια τόσο θεσπέσια ελεύθερη προς έκφραση τέχνη, θα προκύψουν και άπειρες διαφορετικές ερμηνείες, αναλόγως με την ψυχοσύνθεση, την οπτική και την προσέγγιση του καθενός.

Η ζωγραφική πχ. είναι μια μορφή τέχνης που το δημιουργημα σου προσφέρεται έτοιμο. Οκ, το αντιλαμβάνεσαι και το ερμηνεύεις σύμφωνα με το πως σκέπτεσαι και πώς νιώθεις, αλλά η προσπάθεια του καλλιτέχνη σου προσφέρεται ατόφια κι απαράλλαχτη μπροστά στα μάτια σου, κάτι που όπως καταλαβαίνεις δεν γίνεται όταν διαθέτεις μόνο μια παρτιτούρα, κι ευτυχώς που τελικά δεν μπορεί να γίνει. Πόσο περιοριστικό θα ήταν να υπήρχαν τέτοια καλούπια...

Δεν εννοώ βέβαια ότι πρέπει να είναι αυτοσκοπός μας να παραβλέψουμε ολόκληρη την μουσική σημειολογία (πχ. τα ff/pp, crescendo, diminuendo κλπ). Εγώ όταν μάθαινα ερμηνεία μουσικής μπαρόκ στο φλάουτο, αισθανόμουν ότι πράγματι πρέπει αρχικά να την μάθω, και ούτε καν είχα σκεφτεί να την καταστρατηγήσω. Πλην όμως, το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν απείρως πιο ενδιαφέρον αν την έπαιρνα και την διασκεύαζα (ευπρεπώς, όχι πχ. να της πετάξω δυο μπιτάκια κι όξω απ'την πόρτα) αντί να παιχτεί ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που έχει παιχτεί δισεκατομμύρια φορές εδώ και αιώνες...

Όσον αφορά στην ιστορία που ξεκίνησε το θρεντ, είναι ενδιαφέρουσα αλλά το μόνο που μας λέει είναι κάτι που δεν απαιτεί μυαλό Αινστάιν για να γίνει αντιληπτό: ότι μπορούμε να εκτιμήσουμε την ομορφιά/τέχνη μονάχα όταν έχουμε το σωστό frame of mind, όταν έχουμε προετοιμαστεί και έχουμε την διάθεση να αφοσιωθούμε σε αυτήν.

 
Wow! είπε:
DG, σε ενημερώνω ότι δεν ξέρεις τι λες. Και κυριολεκτικά, και μεταφορικά.

Διαβάστε τα προηγούμενα ποστ πριν ρίξετε την πορδή σας.
Ωραίος..! :o

ps...ποιός είπε οτι η μουσική δεν είναι ψυχαγωγία...?!

 
Ωραιο θεμα (που χαλασε χωρις λογο),πολυ παλιοτερα ειχα αναφερει κατι επ' αυτου.

Αλλά μου τη δίνει που προσπερνάμε ΤΡΕΛΛΕΣ μπάντες jazz  τα Χριστούγενα στο Σύνταγμα που είναι δωρεάν και μετά πληρώνουμε τον Γούντι ’λλεν στο μέγαρο.

Γνωμη μου πλεον ειναι ,οτι δεν ειναι ολες οι μουσικες για ολες τις ωρες.Η μουσικη σαν κοινωνικη ασχολία εχει παραμετρους διαφορετικες απο τη μουσικη ως ουσιαστικη ψυχαγωγια (βλ θεμα για "fake" συναισθηματα).Προσωπικη μου εκτιμηση ειναι οτι αυτοι που βλεπουν καποια μουσικη ως προσωπικη ευχαριστηση,θα κοντοστεκονταν μπροστα στον καλο μουσικο και θα αποχαυνωνονταν και δεν τους φταινε οι γρηγοροι ρυθμοι ζωης (γιατι αν ηταν ενα γυμνο μοντελο θα χαζευαν με τις ωρες)

 
Κατά την γνώμη μου δεν μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα από την εν λόγω έρευνα για πολλούς και διάφορους λόγους.

1. Δεν μας εγγυάται κανείς ότι η ομορφιά κρύβεται στην άψογη εκτέλεση ενός δύσκολου κομματιού, από έναν καταξιωμένο βιολιστή με ένα εκπληκτικό όργανο.

2. Οι περιδιαβαίνοντες δεν είναι απαραίτητα ούτε λάτρεις της κλασσικής μουσικής, ούτε ειδήμονες, ούτε τίποτε άλλο.

3. Όταν κάποιος τρέχει πανικόβλητος και λόγω δουλειάς, σιγά να μην προσέξει τι συμβαίνει λίγο παραπέρα, είτε μουσικά, είτε οπτικά, είτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.

4. Υπάρχει έμφυτη προδιάθεση σε δεδομένο τόπο και χρόνο, κάποιος να προσέχει κάποια πράγματα και όχι κάποια άλλα. Δηλαδή, οι άνθρωποι συνήθως προσέχουν αυτά που θέλουν να προσέξουν και δε νομίζω ότι αυτό κάνει την γνώμη τους λιγότερο ή περισσότερο σωστή.

Έχω ένα CD με 26 καπρίτσια του Paganini παιγμένα από τον Salvadore Accardo - η δεξιοτεχνία του είναι εκπληκτική αλλά τα καπρίτσια αυτά, μουσικά δεν μου λένε και πολλά. Είναι πολύ πιθανόν αν τον έβλεπα σε κάποιο μετρό να κοντοστεκόμουν για 10 δευτερόλεπτα θαυμάζοντας την ταχύτητα και την δεξιοτεχνία και μπορεί και να θυμόμουν ότι παίζει κάτι από Paganini αλλά μέχρι εκεί.

Άλλωστε, εδώ αλλάζουν τα αισθήματα και η γνώμη μας για κομμάτια για τα οποία ΉΔΗ έχουμε και αισθήματα και γνώμη, πόσο μάλλον για έναν μεροκαματιάρη που τρέχει πανικόβλητος να προλάβει το μετρό και που μπορεί ποτέ του να μην έχει δει βιολί.  ;D

Για μένα παρουσιάζει ακόμη περισσότερο ενδιαφέρον, η πιθανότητα κάποιος να δώσει 1 ευρώ στον Accardo σε κάποιο μετρό και μετά ο ίδιος άνθρωπος να δώσει 150 ευρώ για να τον απολαύσει σε κάποια αίθουσα φιλαρμονικής, μετά από κάποια x παρότρυνση, review, δώσε-και-μένα-θείο αναλαμπή, να βγει απαγοητευμένος από την αίθουσα και να προσπαθεί να πείσει τον εαυτό του ότι τα 150 ευρώ ήταν money well spent.

(Μου θυμίζει το παραμύθι με τον γυμνό βασιλιά λίγο...  ;D)

 
Για μένα, η ομορφιά βρίσκεται στην αφαίρεση.

 
offtopic:

kwstas79 είπε:
Για μένα, η ομορφιά βρίσκεται στην αφαίρεση.
εχει φτασει στα αυτια μου,οτι ενας καθηγητης (οχι μουσικης) ειχε πει το εξης : τεχνη ειναι κατι που εχει υποστει προσθεση και αφαιρεση .Παντα πιστευα οτι αυτο λεγεται αθροισμα ;D

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top