Επηρρεάζει η ένταση τη νότα που τελικά ακούμε;

alexmei

Νέο μέλος
Μηνύματα
205
Πόντοι
18
Καθώς περιπλανιόμουν στο διαδύκτιο έπεσα πάνω στο εξής:

If you mean 'tuning'- yeah Eb. After about '67, Hendrix always tuned down a half-step. He did this for better string tension; and also due to his extreme volume, standard E notes would sound as loud as F# live.

Και κόμπλαρα. ??? ??? Τι ακριβώς λέει ο κύριος; Γίνεται αυτό ή λέει μπαρούφες;

ΥΓ Το θέμα μπήκε εδώ γιατί δεν πιστεύω ότι έχει αξία να μπει σε κάποια άλλη κατηγορία.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
alexmei είπε:
Γίνεται αυτό ή λέει μπαρούφες;
Από το Χέντριξ γίνεται. Επίσης μπορούσε να αλλάξει pitch στις νότες του με το βλέμμα και έπαιζε το When the saints go marchin' in με πορδές.

 
Jazzjoker είπε:
Από το Χέντριξ γίνεται. Επίσης μπορούσε να αλλάξει pitch στις νότες του με το βλέμμα και έπαιζε το When the saints go marchin' in με πορδές.
Και είναι αλήθεια αυτό. Το είχα δει από κοντά.

Άλλη επιστημονική απάντηση από το Yahoo! για να σχολιάσουμε ;

 
Οι καμπύλες που αναφέρεις έχουν να κάνουν με το αντιληπτό (απ'τον άνθρωπο) επίπεδο έντασης* συχνοτήτων σε σχέση με το μετρούμενο επίπεδο dB (sound pressure level) από ειδικό μηχάνημα. Απλά μας λέει ότι αν παράξεις όλες τις συχνότητες σε ίδιο επίπεδο έντασης*, ένας άνθρωπος θα τις αντιληφτεί σε διαφορετικά επίπεδα, ακολουθώντας χοντρικά το γράφημα.

Δεν αναφέρεται σε αλλαγή της αντίληψης της συχνότητας λόγω της έντασης.

*loudness

 
Jasemeister είπε:
Οι καμπύλες που αναφέρεις έχουν να κάνουν με το αντιληπτό (απ'τον άνθρωπο) επίπεδο έντασης συχνοτήτων σε σχέση με το μετρούμενο επίπεδο από ειδικό μηχάνημα. Απλά μας λέει ότι αν παράξεις όλες τις συχνότητες σε ίδιο επίπεδο έντασης, ένας άνθρωπος θα τις αντιληφτεί σε διαφορετικά επίπεδα, ακολουθώντας χοντρικά το γράφημα.

Δεν αναφέρεται σε αλλαγή της αντίληψης της συχνότητας λόγω της έντασης.
Καλώς τονε κι ας άργησε... ;D

 
Jasemeister είπε:
Τσερεμόνη άσε τις φατσούλες και στρώσου στη δουλειά.

Το είχαν ρίξει πάνω μου but now the king is back.

Η πίστα δικιά σου.  ;D

 
Jasemeister είπε:
Δεν αναφέρεται σε αλλαγή της αντίληψης της συχνότητας λόγω της έντασης.

*loudness
δίκιο έχεις.

αλλά πως εξηγείς ότι σε πολύ δυνατές εντάσεις υπάρχει η τάση του αυτιού να αντιλαμβάνεται του ήχους πιο υψίσυχνους; (το γνωστό φαινόμενο με την επιστημονική ονομασία "στρουμφάκια")

 
Ναι, ο τύπος για το κούρδισμα του Hendrix λέει όντως παπάτζες.

Αυτό που αναφέρει ο MitiliRay θα μπορούσε να έχει βάση σε σχέση με την αντιληπτή ένταση (αυτό λέει εξάλλου, ότι το Ε ακουγόταν όσο δυνατά ακούγεται ένα F#) αλλά ένα ημιτόνιο είναι μικρή διαφορά στη συχνότητα για να αρχίσουν να έχουν σημασία αυτά.

Δοκίμασα να δείξω κατά προσέγγιση το διάστημα του ημιτονίου στο διάγραμμα (ένα στην μπάσα E της κιθάρας και ένα στην 440 A ) για να το κάνω πιο κατανοητό....

Καλώς τον jasse  ;D

Fletcher-Munson--tuning.png

 
harilatron είπε:
Ναι, ο τύπος για το κούρδισμα του Hendrix λέει όντως παπάτζες.

Αυτό που αναφέρει ο MitiliRay θα μπορούσε να έχει βάση σε σχέση με την αντιληπτή ένταση (αυτό λέει εξάλλου, ότι το Ε ακουγόταν όσο δυνατά ακούγεται ένα F#) αλλά ένα ημιτόνιο είναι μικρή διαφορά στη συχνότητα για να αρχίσουν να έχουν σημασία αυτά.

Δοκίμασα να δείξω κατά προσέγγιση το διάστημα του ημιτονίου στο διάγραμμα (ένα στην μπάσα E της κιθάρας και ένα στην 440 A ) για να το κάνω πιο κατανοητό....

Καλώς τον jasse  ;D
το bold γιατί δεν το καταλαβαίνω; Τι θα πει η Μι να ακουστεί όσο δυνατά όσο η Φα# ; Αν έχω την ενταση στο 10 και παίξω ΜΙ και μετά Φα# θα αλλαξει η ένταση; Αυτό μου φαίνεται τελείως χαζό.

 
Κουρδιζε σε Eb γιατι ταιριαζε περισσοτερο στη φωνη του η επειδη οι χορδες ηταν πιο μαλακες και επαιζε πιο γρηγορα

 
alexmei είπε:
το bold γιατί δεν το καταλαβαίνω; Τι θα πει η Μι να ακουστεί όσο δυνατά όσο η Φα# ; Αν έχω την ενταση στο 10 και παίξω ΜΙ και μετά Φα# θα αλλαξει η ένταση; Αυτό μου φαίνεται τελείως χαζό.
Σωστά σου φαίνεται χαζό -  δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Κατ' αρχάς μια νότα δεν έχει μόνο μια συχνότητα αλλά πολλές που είναι πολλαπλάσια της θεμελιώδους (αυτής που αναφέρεται ως συχνότητα για κάθε νότα). Τα γραφήματα αυτά αναφέρονται στην ευαισθησία μας σε διαφορετικές συχνότητες. Πράγματι, αν μετρηθεί σχολαστικά και με "καθαρές" συχνότητες θα προκύψει ότι η θεμελιώδης συχνότητα της F# ακούγεται λίγο δυνατότερα από αυτήν της Ε (Αν μιλάμε για την τυλιχτή χορδή Ε της κιθάρας σε κανονικό κούρδισμα η διαφορά είναι περίπου 10 Hz). Όμως η διαφορά αυτή είναι πολύ μικρή (δέκατα του dB) και στην πράξη αμελητέα ιδιαίτερα καθώς (όπως είπα και πριν) δεν μιλάμε για "καθαρές" συχνότητες αλλά για ένα πιο σύνθετο φασματικό περιεχόμενο.

 
Πάντως εγώ δεν μίλησα για ένταση μεταξύ των δύο νοτών, αλλά για κάποιου είδους ανοδικής συχνοτικής "κύλισης" του ήχου που αντιλαμβάνεται το αυτί μας σε πάρα πολύ μεγάλες εντάσεις (όπως αυτές που έπαιζε ο Jimi).

 


Πχ όλοι έχουμε πάει σε κάποιο club,bar κτλ εξοπλισμένο με μέτριο PA,



που σε πολύ μεγάλες εντάσεις ακούμε πλέον παραμορφωμένη μουσική-ήχο (συχνοτικά)....τα περίφημα...στρουμφάκια.... ;D





anyway ο harilatron απάντησε και κάλυψε την απορία του OP!! ;D ;D

 
harilatron είπε:
Σωστά σου φαίνεται χαζό -  δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Κατ' αρχάς μια νότα δεν έχει μόνο μια συχνότητα αλλά πολλές που είναι πολλαπλάσια της θεμελιώδους (αυτής που αναφέρεται ως συχνότητα για κάθε νότα). Τα γραφήματα αυτά αναφέρονται στην ευαισθησία μας σε διαφορετικές συχνότητες.

Nαι αυτό το γνωρίζω , αυτή ήταν άλλωστε και η δουλειά του Fourier που προσέγγιζε τις 2π-περιοδικές συναρτήσεις με ημίτονα και συνημίτονα.  ;D

Πράγματι, αν μετρηθεί σχολαστικά και με "καθαρές" συχνότητες θα προκύψει ότι η θεμελιώδης συχνότητα της F# ακούγεται λίγο δυνατότερα από αυτήν της Ε (Αν μιλάμε για την τυλιχτή χορδή Ε της κιθάρας σε κανονικό κούρδισμα η διαφορά είναι περίποαν μετρηθεί σχολαστικά και με "καθαρές" συχνότητες θα προκύψει ότι η θεμελιώδης συχνότητα της F# ακούγεται λίγο δυνατότερα από αυτήν της Ευ 10 Hz). Όμως η διαφορά αυτή είναι πολύ μικρή (δέκατα του dB) και στην πράξη αμελητέα ιδιαίτερα καθώς (όπως είπα και πριν) δεν μιλάμε για "καθαρές" συχνότητες αλλά για ένα πιο σύνθετο φασματικό περιεχόμενο.
Δηλαδής ένα διαπασών (που παράγει ας πουμε τη θεμελιώδη νότα) σε Φα# θα έχει μεγαλύτερη ένταση από το αντίστοιχο σε Μι.Τελικά, υπάρχει διαφορά απλά είναι αμελητέα;

 
Πολύ συνοπτικά είναι όντως μπούρδα η πρόταση "αν δυναμώσουμε την ένταση μιας νότας θα ακούσουμε άλλη νότα". Aλλά :

alexmei είπε:
Τελικά, υπάρχει διαφορά απλά είναι αμελητέα;
ναι :

Rossing reports a perceived pitch change of around 17 cents for a change from 65 dB to 95 dB.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/pitch.html#c3

θυμίζω οτι 100 cents είναι ένα ημιτόνιο (άρα με 17 cents δεν παίρνεις ούτε 2 τσίχλες ;D), ενώ από 65 σε 95 dB είναι τεράστια αλλαγή έντασης :

typicalsoundlevelscr.jpg


ημι-οφτοπικ :

αυτό το παράδοξο πράμα όμως είναι γεγονός (κατά αντιστοιχία) στην όραση! :

http://en.wikipedia.org/wiki/Bezold%E2%80%93Br%C3%BCcke_shift

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εγώ πάντως έχω παρατηρήσει ότι όταν διαταράσσεται διαφορά πίεσης μέσα κι έξω από το τύμπανο του αυτιού μου διαταράσσεται και το pitch που ακούω. Για παράδειγμα κατά την προσγείωση στο αεροπλάνο ή όταν χασμουριέμαι μερικές φορές ακούω τη μουσική να "φαλτσάρει" στιγμιαία. Δεν ξέρω που οφείλεται αυτό. Το έχει παρατηρήσει κι άλλος? Ξέρει κάποιος την ερμηνεία (αν υπάρχει)?

 
harilatron είπε:
Εγώ πάντως έχω παρατηρήσει ότι όταν διαταράσσεται διαφορά πίεσης μέσα κι έξω από το τύμπανο του αυτιού μου διαταράσσεται και το pitch που ακούω. Για παράδειγμα κατά την προσγείωση στο αεροπλάνο ή όταν χασμουριέμαι μερικές φορές ακούω τη μουσική να "φαλτσάρει" στιγμιαία. Δεν ξέρω που οφείλεται αυτό. Το έχει παρατηρήσει κι άλλος? Ξέρει κάποιος την ερμηνεία (αν υπάρχει)?
Το εχω παρατηρησει και εγω και ειχα βρει την παρακατω ερμηνεια με ενα προχειρο ψαξιμο:

The oval window faces onto the scala vestibuli, while a similar structure, the round window, separates the scala tympani from the air of the middle ear. (This air, incidentally, is in communication with the outside atmosphere through the eustachian tube which joins it to the pharynx; this tube is normally closed, but opens briefly during swallowing and yawning, causing a characteristic modification of one's hearing: one may get relief in this way from the ear-drum pain sometimes experienced in air travel as a result of pressure differences between the atmosphere and the middle ear.)
http://www.cudos.ac.uk/web/text/chap6.doc

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top