Σημείωση του συγγραφέως: Πριν συνεχίσω την εμπεριστατωμένη (και ιδιαίτερα ψαγμένη θα προσέθετα!) επιχειρηματολογία μου στο φλέγον θέμα αυτής της θεματικής ενότητας θα ήθελα να αναφέρω ένα-δυο πραγματάκια.
1ον: Θα περιορίσω τη συλλογιστική μου στο χώρο που νομίζω ότι κινούνται τα περισσότερα μέλη αυτού του forum, δηλαδή αυτόν της σύγχρονης ελληνικής σκηνής, που αυθαίρετα θα οριοθετήσω μεταξύ των δύο άκρων που ανέφερα στο προηγούμενο post (alternative – σκυλοπόπ), ο οποίος καλύπτει και όλα τα ενδιάμεσα είδη (jazz/fusion, ethnic, έντεχνο, λαϊκά, τα μεταξύ τους υβρίδια κ.λπ). Όπως ανέφερε και ο Wow! πιο πάνω, η κατάσταση στην κλασική ή στην παραδοσιακή μουσική είναι ίσως διαφορετική, και για χωροταξικούς λόγους δεν θα επεκταθώ.
2ον: Είμαι διατεθειμένος να συζητήσω οποιεσδήποτε ενστάσεις, αφού όμως πρώτα ολοκληρώσω τις βαθυστόχαστες σκέψεις μου, παραμένοντας στο θέμα του thread όπως το έθεσε ο Γεράσιμος.
Λοιπόν για να μην γίνω κουραστικός (από τώρα...), περνάω αμέσως στο ψητό, τουτέστιν:
ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΙ - ΜΙΑ ΠΟΝΕΜΕΝΗ (
![Wink ;) ;)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png)
ΙΣΤΟΡΙΑ – ΜΕΡΟΣ Β΄
Αναρωτήθηκα λοιπόν στον (πολυαναμενόμενο) επίλογο του προηγούμενου post, ποια ακριβώς είναι η θέση του μουσικού ο οποίος μπορεί να έχει περάσει το ένα τρίτο της ζωής του ανεβοκατεβαίνοντας κλίμακες ή μελετώντας paraddidles προκειμένου να φτάσει σε ένα υψηλό επαγγελματικό επίπεδο, όταν διαπιστώνει - αν δεν το ήξερε από πριν - ότι τη στιγμή που θα μπει στον επαγγελματικό χώρο, ουδείς από το κοινό δίνει μισό Ευρώ για τη γνώση του οργάνου που με τόσο κόπο κατέκτησε, για τον απλούστατο λόγο ότι βρίσκεται πίσω δεξιά σ' ένα σκοτεινό σημείο του stage (ο μουσικός, όχι το μισό Ευρώ), καλά κρυμμένος για να μην τύχει και τον δει κάποιος από κάτω, ο οποίος κάποιος δεν έχει καμία πρόθεση να τον δει ούτως ή άλλως από τη στιγμή που έχει πληρώσει για να δει την Καλομοίρα και τι τον νοιάζει τώρα αυτόν/ήν τι κάνει εκείνος ο τύπος με ...αυτό το όργανο τέλος πάντων που δεν ξέρει τι είναι αλλά σίγουρα δεν είναι μπουζούκι. Τώρα, αν αναρωτιέστε πότε εγώ αναρωτήθηκα όλα αυτά τα πράγματα στο προηγούμενο post, λυπάμαι αλλά χάσατε το δεύτερο επίπεδο πίσω από τα γραπτά μου.
Αυτό λοιπόν που απασχόλησε τον υποφαινόμενο, απασχολεί πιθανότατα και όλους τους μουσικούς που επέλεξαν να κάνουν επάγγελμα αυτό που γουστάρουν, και εκεί είναι που έρχονται οι υπαρξιακές αγωνίες του τύπου "ποιος είμαι; που πάω; εγώ γι' αυτό ξεπατώθηκα τόσα χρόνια να μελετάω; και τι θα το κάνω εγώ τώρα αυτό το πολυρυθμικό σχήμα '13 over 16' με τα μικροδιαστήματα, που μου βγήκε η ψυχή για να βγάλω (και σημειωτέον παίζω κιθάρα και όχι σιτάρ); μήπως να δοκιμάσω να το βάλω στο επόμενο τσιφτετέλι; (δοκίμασε, και είναι βέβαιο ότι ο μαέστρος θα σου προτείνει τουλάχιστον ένα ακόμη μέρος όπου θα μπορούσες να το βάλεις...).
Όπως καταλαβαίνετε οι απαντήσεις σε τέτοιου είδος ουσιώδη ερωτήματα σχετικά με την ύπαρξη δεν είναι πάντοτε "42" όπως θα πρότεινε o Douglas Adams, και δεν είναι απλές.
Είναι όλα θέμα επιλογών. Αν επιλέξεις να ασχοληθείς επαγγελματικά με τη μουσική για να βγάλεις κάτι παραπάνω από τον άρτον τον επιούσιον (και θέλεις ας πούμε και το χαβιάρι και τη σαμπάνια), ο χώρος με τα χοντρά φράγκα είναι αυτός στον οποίο θα παραμείνεις ουσιαστικά ανώνυμος για το ευρύ κοινό, που φυσικά είναι ο χώρος όπου κυριαρχούν οι φίρμες οι οποίες φέρνουν αρκετά λεφτά στην εταιρία και στο μαγαζί ώστε να καλοπληρώνονται και οι μουσικοί.
Σε αυτή την περίπτωση καλό είναι να αποδεχτείς την κατάσταση ως έχει, και να λειτουργείς σαν αυτό που επέλεξες να είσαι: επαγγελματίας. Δεν πρόκειται να πετύχεις τίποτα με το να βρίζεις κάθε φορά που βάζεις το βύσμα στον ενισχυτή, για το λακαμά τον τραγουδιστή που πάλι θα σας πετάξει έξω σε εκείνο το 9άρι (μα είναι δυνατόν "λαϊκός" βάρδος και να μην μπορεί να πει ένα καρσιλαμά;
![Wink ;) ;)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png)
, γιατί το μόνο που θα καταφέρεις θα είναι να καταλήξεις με σπασμένα νεύρα και να προσθέσεις και κανά ψιλο-έλκος στον ήδη ταλαιπωρημένο από τα ξενύχτια οργανισμό σου. Όσο για τις μουσικές σου αναζητήσεις, μπορείς κάλλιστα να τις διοχετεύσεις σε ένα σχήμα που θα παίζει αυτά που σε αντιπροσωπεύουν, μέσω του οποίου θα ακουστείς στο (εκ των πραγμάτων) περιορισμένο κοινό που θα εκτιμήσει εκείνο το 13-over-16 που λέγαμε πιο πάνω, όπου αν μη τι άλλο θα νιώθεις ότι είσαι μουσικός και όχι βιομηχανικός εργάτης.
Η άλλη λύση είναι να μην επιλέξεις τη μουσική σαν κύριο βιοποριστικό επάγγελμα. Μπορείς να έχεις μία πρωινή δουλειά (παραδίδοντας αν χρειάζεται μαθήματα για να συμπληρώσεις το εισόδημά σου) και να παίζεις μουσική απαλλαγμένος/η από το βιοποριστικό άγχος. Όσοι ανατριχιάσατε στη σκέψη της πρωινής δουλείας, για σκεφτείτε το λίγο. Είναι καλύτερα να περνάς 6 ώρες κάθε βράδυ, 6 μέρες τη βδομάδα, μεταξύ κάπνας και ανθέων που αθρόα πέφτουν επάνω στον καλλιτέχνη από τους αφιονισμένους μουσικόφιλους (εντάξει, εδώ μπορείτε να γελάσετε...), από το να δουλεύεις οκτάωρο σε μια δουλειά που μπορεί να είναι στείρα και βαρετή αλλά δεν προσβάλλει τη μουσική σου αισθητική, και δεν σε υποβάλλει στο μαρτύριο της καθημερινής επαφής με τους ανωτέρω αφιονισμένους;
Επιλέγοντας αυτόν το δρόμο, στη χειρότερη περίπτωση θα γίνεις αυτό που οι Αγγλοσάξονες αποκαλούν weekend warrior, παίζοντας με τους φίλους σου κάθε Σαββατοκύριακο σε μέρη όπου ο κόσμος θα έρθει για να σε ακούσει και όχι για σου πετάξει πιάτα και λουλούδια, και στην καλύτερη, είτε θα γνωρίσεις την "επιτυχία", με δισκογραφία, sold out Ρόδα κ.λπ. (βλ. Τρύπες και Σπαθιά), είτε - αν είσαι αρκετά καλός/η - θα γίνεις ένας/μία καταξιωμένος/η sessionman/woman (παιδιά δεν μπορούμε να βρούμε μια άλλη φόρμουλα για να αποφεύγουμε το σεξισμό στη γλώσσα, αυτά τα ος/η καταντούν κουραστικά... κύριε Μπαμπινιώτη, παρακαλώ τη συνδρομή σας), που όμως θα επιλέγει τα sessions που θα κάνει, και δεν θα χρειάζεται να ανέχεται το νυχτερινό σκυλολόι.
Ξέφυγα από το θέμα; Δεν νομίζω, αν όμως ξέφυγα ζητώ συγγνώμη.
Θα επανέλθω όμως με το τρίτο μέρος (σταματήστε αμέσως να σπάτε τις πανάκριβες TFT οθόνες σας, και βοηθήστε την κοπέλα που λιποθύμησε στο βάθος!), όπου θα διευκρινίσω γιατί θεωρώ ότι η κατάσταση δεν διαφέρει κατ' ουσίαν (παρά μόνο αριθμητικά) από αυτή που επικρατεί στο εξωτερικό, και θα ασχοληθώ και με τα γκρουπ της εναλλακτικής (και όχι μόνο) σκηνής, αφού αυτό το post εστίασε κυρίως στους επαγγελματίες μουσικούς.