Διαδικασία κοπής CD

roup

Νέο μέλος
Μηνύματα
7
Πόντοι
1
ΟΚ. Τελειώσαμε τα θέματά μας, πείτε ότι κάναμε ένα ας πούμε mastering (θα ήθελα σε mastering studio αλλά ειναι low buget παραγωγή :cry: ) και θέλουμε να δώσουμε το υλικό στήν εταιρία για κοπή. Ποιά άλλη διαδικασία λείπει πχ.(διαδικασία της κωδικοποίησης ποιά είναι?) και σε τι μορφή πρέπει να το δώσουμε (dat, cd, cd με 24/96, dvd. αυτά έχω πρός το παρόν να πώ ότι το remix έγινε με 24/96 ανάλυση) και αν αλοιώνεται ο ήχος μετά την κοπή τού cd?

Ευχαριστώ.

 
Το υλικό σου πρέπει να είναι στο τελικό format ήχου γιατί ακόμα και το dithering έχει τα μυστικά του. Συνεπώς, πρέπει να το κάνετε resampling στα 44KHz και dither στα 16-bit και καλό είναι να βρείτε καλούς αλγορίθμους για να το κάνετε (π.χ. UV22HR για dither της Apogee).

Φυσικά και αλλοιώνεται ο ήχος από τα 96/24 αλλά αφού όπως λες είναι low-budget η παραγωγή πιθανώς να μην έχετε εκμεταλλευτεί το 96/24 πέρα από την ονομαστική του τιμή.

Για τη κοπή ζητάνε συνήθως DAT ή CD, αλλά αυτό θα στο πει η εταιρεία κοπής.

Δες και αυτό:

Γιατί το CD παραγωγής ακούγεται χειρότερα από το δείγμα που πήρα από το mastering studio

Γεράσιμος

 
Πρέπει να είναι RED Book συμβατό και να έχει γίνει dither στα αρχεία wav στα 16 bit και resample στα 44.1 KHz (επίσης μπορείς να επιλέξεις και noise shaping που στην ουσία είναι μεταφορά του θορύβου dither σε υψηλότερες συχνότητες). Εγώ χρησιμοποιώ τον αλγόριθμο POW-R για dithering και noise shaping ,αλλά επίσης πολύ καλό είναι το εργαλείο της Waves IDR το οποίο έχει και παρά πολύ καλό εγχειρίδιο χρήσης. Όταν λοιπόν κάνεις τη μετατροπή του αρχείου σου θα πρέπει να «κάψεις» ένα CD-R RED Book με κάποιο πρόγραμμα. Ένα πολύ καλό πρόγραμμα γι αυτή τη χρήση είναι το CD Architect της Sony (πρώην Sonic Foundry).

 
Τα καλα houses δεχονται και 24/96 format, εγω προσωπικα τους ειχα παει 24/44.1(wav) χωρις dither, για να κρατησω το headroom/quality/κτλ κτλ οσο καλυτερο μπορουσα.απαγορευεται το dither στο premaster...Ο καθενας μεν οτι θελει κανει. Κατα τη γνωμη μου ομως καλο ειναι το file να ειναι σε οσο καλυτερη ποιοτητα γινεται και μετα αποφασιζεται το medium που θα γινει convert. To dithering γινεται ΠΑΝΤΑ στο τελος και αναλογα με το τυπο, cd 16bit, dvd-a 24bit κτλ. Και 16bit να γινει στο τελος, καλυτερα να ειναι 24bit οσο γινεται το master.

Συνεπως πας το format που αποφασισες στο mastering house kai μετα ειναι δουλεια του engineer να κανει τα υπολοιπα, καλο ειναι να εισαι μπροστα γιατι πολλοι τηνουν να σου κανουν το mix τυροπιτα, 0 δυναμικες χεχε.

Αφου τελειωσει το mastering stage(eq,compression, πολλες φορες και restoration παραλληλα), πας σπιτακι σου, περιμενεις να σου καψουν ενα referenece cd,το περνεις, αμα σου αρεσει λες το οκ, αμα δεν σου αρεσει το

master χαναγινεται.

Αμα τωρα πεις το ok, περιμενεις παλι....χεχε, να γινει to exabyte 8mm το οποιο ειναι το standard που χρησιμοποιειται για να κοψεις cd. Περνεις το exabyte, το δινεις στο εργοστατιο κοπης και επιτελους εχεις την δουλεια σου προς πωληση η οτιδηποτε.

**λιγακι off topic

 
καλο ειναι να εισαι μπροστα γιατι πολλοι τηνουν να σου κανουν το mix τυροπιτα' date=' 0 δυναμικες χεχε.
[/quote']

χάχα ακου τυρόπιτα...κορυφαία παρομοίωση.. :D :D :lol:
 
Αμα τωρα πεις το ok, περιμενεις παλι....χεχε, να γινει to exabyte 8mm το οποιο ειναι το standard που χρησιμοποιειται για να κοψεις cd. Περνεις το exabyte, το δινεις στο εργοστατιο κοπης και επιτελους εχεις την δουλεια σου προς πωληση η οτιδηποτε.
Δεν χρειάζεται να πας exabyte για να κάνεις glass master. Μπορείς να δώσεις απλά ένα CD-R red book (Δηλαδή audio cd)

 
Μια και θίχτηκε το θέμα των προδιαγραφών Red Book, θα ήθελα να ρωτήσω κατά πόσον μπορούμε να κάψουμε ένα audio cd σύμφωνο με αυτές τις προδιαγραφές αλλά να μην έχει καεί σε ταχύτητα 1x ???

Το λέω, διότι όλα τα σύγχρονα cd-writers που πέφτουν στα χέρια μου τους τελευταίους μήνες (και πέφτουν αρκετά), δεν επιτρέπουν εγγραφή σε ταχύτητα 1x. Παρ' όλα αυτά το Samplitude επιμένει ότι τα cd που καίει είναι συμβατά με το Red Book, και ας τα καίει σε ταχύτητα 4x.

Επίσης, ισχύει ότι η ποιότητα του ήχου επηρρεάζεται από την ταχύτητα με την οποία γίνεται το κάψιμο; Αν ναι, ξέρει κανείς να εξηγήσει το γιατί;

 
Τα καλα houses δεχονται και 24/96 format' date=' εγω προσωπικα τους ειχα παει 24/44.1(wav) χωρις dither, για να κρατησω το headroom/quality/κτλ κτλ οσο καλυτερο μπορουσα.απαγορευεται το dither στο premaster...Ο καθενας μεν οτι θελει κανει. Κατα τη γνωμη μου ομως καλο ειναι το file να ειναι σε οσο καλυτερη ποιοτητα γινεται και μετα αποφασιζεται το medium που θα γινει convert. To dithering γινεται ΠΑΝΤΑ στο τελος και αναλογα με το τυπο, cd 16bit, dvd-a 24bit κτλ. Και 16bit να γινει στο τελος, καλυτερα να ειναι 24bit οσο γινεται το master.[/quote']

Ο roup αναφέρθηκε στη διαδικασία κοπής του CD και αφού έχει κάνει mastering όπως λέει. Με βάση λοιπόν αυτό, είναι κακή ιδέα να πας τη δουλειά σου σε άλλο format ήχου από το τελικό καθώς δεν ξέρεις σε τι χέρια το αφήνεις. Και αυτό είναι τελείως διαφορετικό από το να πας σε κάποιον για mastering, που όντως πρέπει να του πας την καλύτερη δυνατή ποιότητα.

Το γράφω απλά για να μην μπερδεύεται ο κόσμος.

Γεράσιμος
 
Κοίτα, υπάρχει ολόκληρη παραφιλολογία σχετικά με αυτό το θέμα , ούτως ή άλλως το τέλειο δεν γίνεται να το πετύχεις με ένα CD-R υπολογιστή γιατί υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την εγγραφή όπως το jitter από την ασταθή ταχύτητα του μοτέρ και από τις παρεμβολές από το τροφοδοτικό. Επίσης εκτός από το jitter ,κάποιοι έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι CD’s με διαφορετικό τύπο επιφάνειας εγράφης όπως πράσινο ή μπλε (πχ Cyanine dye Phthalocyanine dye) έχουν διαφορετικό ήχο. ¶λλοι το χοντραίνουν περισσότερο και ισχυρίζονται ότι κάθε μάρκα CD έχει διαφορετικό ήχο. Τώρα σχετικά με τη ταχύτητα σε γενικές γραμμές όσο πιο μεγάλη η ταχύτητα εγγραφής του μαστερ τόσο πιο πολλές είναι οι πιθανότητες για απόκλιση και errors , αλλά πιστεύω ότι μια ταχύτητα γύρω στα 4Χ δεν είναι κάτι τραγικό. Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι μην νομίζεις ότι όταν πας το μαστερ σου στο εργοστάσιο κοπής εκείνοι απαραίτητα θα κάνουν glass master σε ταχύτητα 1Χ… :wink:

 
Μάλιστα... πέραν της σχετικής μυθολογίας (που μπορεί να μην είναι μυθολογία), η ερώτηση μου προς εσάς τους εμπειρότερους είναι: έχει όντως ακούσει κανείς κάποια διαφορά, είναι κάτι που ακούγεται ή μόνο κάτι για να συζητιέται;

 
Φίλε eye, παρακολούθησα αυτές τις μέρες σχετική συζήτηση στο K-v-R, παλαιότερα άλλες στο SOS κτλ. Κάποιος έδωσε κι αυτό το πολύ χρήσιμο link, από το οποίο μάλλον συμπεραίνει κανείς ότι δε φταίει το digital γενικά κι αόριστα γι' αυτές τις απώλειες που φαίνεται πως όντως εμφανίζονται, αλλά κάποια κακά αναλογικά εξαρτήματα, κάποιες όχι προσεκτικές διαδικασίες κτλ. (ακόμα και ένα πολύ κακό τροφοδοτικό).

Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι η πληροφορία (απ'όσο λέει κι ο κύριος Nichols στο άρθρο) δε χάνεται, γι'αυτό και αν τραβήξουμε τα data από ένα "κακά" καμμένο CD και τα αναπαράγουμε σε σύστημα με επαρκή συστήματα error correction (π.χ. DAW) ή που τελοσπάντων δεν παρουσιάζει τις αδυναμίες ενός φτηνού CD player, θα έχουμε άψογη αναπαραγωγή. /όπως αναφέρεται και στο link που είχε παραθέσει ο Γεράσιμος νωρίτερα :

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι οτι αν η χάραξη τής μήτρας γίνει από ΕΧΑΒΥΤΕ η U-Matic σε μονή ταχύτητα σε μια καλή μηχανή GlassMaster το τελικό CD παραγωγής θά ακούγεται καλύτερα καί από το δείγμα του MASTERING studio !
Τώρα, το ότι βάζοντας το PC στο πάτωμα αλλάζει ο ήχος... όπως είχε πει κάποιος, απλά αλλάζει η ακουστική του δωματίου και όχι ο τρόπος αναπαραγωγής λόγω του ότι το PC ακουμπάει κάπου αλλού... :lol:

ΥΓ: Δεν απαντώ ως εμπειρότερος. :wink:

 
Όπως είπε πολύ σωστά ο dither, οι ψηλές ταχύτητες παρουσιάζουν λάθη, καθώς στη διαδικασία του καψίματος, το laser δημιουργεί "λακούβες" στην επιφάνεια του CD-R των οποίων οι μεταξύ τους αποστάσεις πρέπει να είναι ακριβείς.

Και καθώς μιλάμε για μία αναλογική διαδικασία, καταλαβαίνετε ότι οι άκρες στις λακούβες πολλές φορές δεν είναι ακριβώς αυτό που πρέπει να είναι.

Και αυτή η ακρίβεια είναι που επιρεάζεται από τις:

1.υψηλές ταχύτητες,

2.το μέσον

3.την κατάσταση του laser.

Εαν λοιπόν οι λακούβες έχουν λείες άκρες αντί για κάθετα και καθαρά κοψήματα, το CD player διάβάζει το σήμα με αρκετό jitter και λάθη χρονισμού. Και εκεί είναι σημαντικός ο σχεδιασμός του CD player, γιατί αν δεν είναι, μπορεί να κάνει το σπασμένο τηλέφωνο από στοιχείο σε στοιχείο...

Σε γενικές γραμμές καλό είναι να μην υπερβαίνουμε τις ταχύτητες 4Χ καθώς και να χρησιμοποιούμε καλής ποιότητας CD ειδικά για χαμηλές ταχύτητες.

Τα Red Book-standard audio CD έχουν πολύ χαμηλότερη δυνατότητα error protection και εξαρτώνται από την ακριβή ανάγνωση των "λακούβων" σε αντίθεση με το CDROM που μπορεί να ανταπεξέλθει.

 
By the way, αφου ειδα οτι ο akisd28 εκανε paste κατι απο athens mastering, το παραδειγμα μου ηταν βασικα η εμπειρια μου απο εκεινο το mastering house(για να μιλαμε σε ελληνικα δεδομενα παντα):>. αχ αχ τα weiss τους δεν με χαλαγε να τα εχω στην ρακιερα μου, ουτε το custom eq τους.

Τωρα για το jitter που λετε/λεμε, ειναι θεμα sampling frequency,το 44.1 εχει modulation προβληματα και δεν ειναι stable, για αυτο εχαλου ενα καλο de-jitter κοστιζει τα μαλλια της κεφαλης μας.

Εμενα προσωπικα με απασχολει πιο πολυ το bit depth και το quantisation error που εχουν τα 16bit, παρα το clock jitter.

θυμαμαι οταν πρωτοειδα πριν πολλα χρονια το διαγραμμα ενος sine wave και πως αυτο μετατρεπεται σε ψηφιακη μορφη, και το ποσο μεγαλο ειναι το quantisation error φρεακαρα εντελος, ειχα φαει το παραμυθι οτι "ο ηχος του cd ειναι τελειος".

Αντε επιτελους να δουμε πιο πολυ dvd-a h sacd η οτιδηποτε "standard" με μεγαλυτερο resolution.

 
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι οτι αν η χάραξη τής μήτρας γίνει από ΕΧΑΒΥΤΕ η U-Matic σε μονή ταχύτητα σε μια καλή μηχανή GlassMaster το τελικό CD παραγωγής θά ακούγεται καλύτερα καί από το δείγμα του MASTERING studio !
Σωστά τα λέει ο άνθρωπος αλλά ας προσγειωθούμε στην ελληνική πραγματικότητα.Αν γνωρίζει κανένας εργοστάσιο κοπής που θα πάει ο έρημος και άγνωστος ανεξάρτητος μουσικός ή η μικρή και ανίσχυρη δισκογραφική και θα του κάνουν glass master με μονή ταχύτητα τότε ας μας το πει και εμάς να πάμε. Ας μην τρελαινόμαστε τόσο για θέματα μονής διπλής exabyte κλπ . Έχοντας ακούσει τις διάφορες δουλειές τα τελευταία 30 και χρόνια από ελληνικά studios και mastering studios θα έλεγα ότι αν κοιτάμε ο καθένας να κάνει όσο καλύτερα μπορεί τη δουλειά του από την ηχογράφηση , τη μίξη και τέλος το mastering , το ΛΙΓΟΤΕΡΟ κακό που μπορεί να συμβεί σε μια μουσική είναι κατά το glass master όπως και να έχει γίνει (ακόμα και με 8Χ). Μακάρι να είχαμε σε αυτή τη χώρα να παινευόμαστε για ηχογραφήσεις/μίξεις αναφοράς που καταστράφηκαν από το transfer με 8Χ.

 
Γεια στο στόμα σου Dither!!!

Εγώ θα το πάω ένα βήμα πιο πίσω: αν προσέχαμε λίγο παραπάνω και τι θα ηχογραφήσουμε... :wink:

 
Εμενα προσωπικα με απασχολει πιο πολυ το bit depth και το quantisation error που εχουν τα 16bit' date=' παρα το clock jitter.
θυμαμαι οταν πρωτοειδα πριν πολλα χρονια το διαγραμμα ενος sine wave και πως αυτο μετατρεπεται σε ψηφιακη μορφη, και το ποσο μεγαλο ειναι το quantisation error φρεακαρα εντελος, ειχα φαει το παραμυθι οτι "ο ηχος του cd ειναι τελειος".[/quote']

Tα 16bit/44.100khz είναι δεδομένο standard από τη στιγμή που μιλάμε για Red Book CD Audio, δηλαδή το απλό cd που κυκλοφοράμε σήμερα τα τραγούδια μας.

Η μήτρα είναι 16bit.

Η συζήτηση για τον ψηφιακό ήχο, τα 16bit, το aliasing, κλπ κρατάει από το 1980... Eχουμε καταλήξει και έχουμε... βολευτεί.

Ας μη μπερδεύεται ο κόσμος με SACD, DVDaudio, 24bit, κλπ.

Γι αυτά θα περιμένουμε να καταλήξουν οι πόλεμοι Sony, Philips, Panasonic, Toshiba, κλπ.

Το jitter και τα προβλήματα χρονισμού είναι αυτά που προσθέτουν λάθη και είναι αυτά που μπορούμε να αποφύγουμε εμείς στην διαδικασία πρίν, αλλά και στην εγγραφή στο glass master.
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top