Απορίες για την phrygian dominant κ.α.

gkourmoul1

Amateur Musician
Μηνύματα
10,032
Λύσεις
1
Πόντοι
2,213
Τελευταιες μερες εχω φαει ενα σκαλωμα με την phrygian dominant. Τη μελετω εχοντας παιξει μεχρι τωρα με αρκετα backing tracks. Απο θεωρητικα δε πολυσκαμπαζω. Τυχαια επεσα σε ενα backing track οπου το γυριζει απο E phrygian dominant σε Α harmonic minor. Μου αρεσε πολυ το αποτελεσμα καθως ταιριαζε η μια με την αλλη σκαλα. Ψαχνοντας, ειδα οτι η phrygian προερχεται απο την 5 βαθμιδα της minor, και η phrygian dominant ειναι η παραλλαγη της. Ολα ξαφνικα αποκτουν ενα νοημα, καθως η harmonic minor (και η major) ειναι οι μονες που γνωριζω και χρησιμοποιω εως σημερα (+πεντατονικες). Και ξεροντας την minor, μπορω να κατανοησω πληρεστερα την phrygian, ή οποιαδηποτε αλλη κλιμακα προερχεται απο τη minor.

Θεωρητικα αλλα και πρακτικα, μπορω να χρησιμοποιω πχ τη Ε phrygian dominant σε ροκ τραγουδια απο A minor και υπο ποιες προυποθεσεις? Καταλαβαινω οτι υπαρχει μια αλλεργια στο G. Τι αλλο πρεπει να εχω υποψη μου?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ολα στη μουσικη εχουν σχεση με κατι αλλο. Οταν καταλαβεις με ποιο, ολα γινονται πιο ευκολα.

Ουσιαστικα η E phrygian dominant ειναι mode (τροπος) της A harmonic minor.

Εχουν  δλδ τις ιδιες ακριβως νοτες και απλα ξεκινανε απο διαφορετικη,

A harmonic minor : A - C - D - E - F - G# - A

E phrygian dominant : E - F - G# - A - B - C - D - E

Παμε ενα βημα παρακατω

Η A harmonic minor ειναι σαν την A minor (Aeolian), αλλά με μια διεση στην 7η βαθμιδα

A minor (Aeolian): A - B - C - D - E - F - G - A

A harmonic minor : A - B - C - D - E - F - G# - A

Παμε ενα βημα παρακατω

Η A minor (Aeolian) ειναι mode της C major

C major: C - D - E - F - G - A - B - C

A minor (Aeolian) : A - B - C - D - E - F - G - A

Παμε ενα βημα παρακατω

Οταν εναρμονισεις την C major scale θα σου βγουν τα triads

C - E - G  που ειναι το C chord

D -  F - A που ειναι το Dm chord

E - G - B που ειναι το Εm chord

κλπ

Αυτες οι συγχορδιες χρησιμοποιουνται οταν παιζεις σε C major scale.

Οι ιδιες και οταν παιζεις A minor scale

Οταν εναρμονιζεις ομως την κλιμακα A minor και βαζεις # στη G (κι ετσι γινεται A harmonic minor), αυτη η αλλοιωση επηρεαζει ολες τις συγχορδιες που εχουν την νοτα G (ειτε ως 1η ειτε ως 3η ειτε ως 5η).

Μια απο αυτες πχ ειναι η Em, που απο μινορε (E - G - B) γινεται ματζορε (E - G# - B).

Αν πχ παiζεις ενα progeression που  ειναι Am Dm Em, θα παιξεις σε Am scale.

Oταν αντικαταστησεις την Em με Ε και το prog γινει Αm Dm Ε, τη στιγμη που θα παιξεις το E θα περασεις απο Α minor σε A harmonic .

Αυτα πιστευω φτανουν για αρχη και ελπιζω να ειναι κατανοητα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Η αχρηστη πληροφορια της ημερας : Η phrygian dominant ειναι η λεγομενη απο τους λαικους Χι-Τζαζ.

 
Καλημερα Σπυρο!

Ευχαριστω για το σεντονι. Αρα αυτη "αλλεργια" στην G επηρρεαζει σιγουρα τρεις συγχορδιες. Αρα απο aeolian πηγαινω σε αρμονικη και αλλαζω εντελως τα φωτα στην αρμονια του κομματιου. Αρα εαν θελω να ειμαι εντος αρμονιας του δεν το κανω αυτο.

Τι γινεται ομως εαν θελω να παρακαμψω καποιους κανονες και θελω να του αλλαξω την αρμονια λιγο. Συχνα ακουω ροκ τραγουδια οπου σε live πετανε ενα σολο ή μερος του σε αλλη κλιμακα, στο πλαισιο της δημιουργικοτητας. Αλλαζει ο ηχος μεν, αλλα βγαινει ενα ωραιο αποτελεσμα. Ειναι κατι που συνηθιζεται? Θα μπορουσε να δεσει η A aeolian με την αρμονικη ή με οποιαδηποτε αλλη?

Υ.Γ. Βρηκα εναν εξαιρετικο και γνωστο κιθαριστα (και εξαιρετικο καθηγητη απ' οσα ακουω) και ξεκινω ιδιαιτερα απο βδομαδα. Μου πεφτει λιγο μακρια, αλλα αγαθα κοποις κτωνται.

Υ.Γ2. Εχω τοσα προβληματα της καθημερινοτητας να λυσω, και 6 το πρωι ασχολουμαι με κλιμακες. Οπου να 'ναι θα πιασω και την κιθαρα...

 
Τη θεωρία της σχετικότητας επιλύετε;  ???

 
gkourmoul1 είπε:
Τι γινεται ομως εαν θελω να παρακαμψω καποιους κανονες και θελω να του αλλαξω την αρμονια λιγο. Συχνα ακουω ροκ τραγουδια οπου σε live πετανε ενα σολο ή μερος του σε αλλη κλιμακα, στο πλαισιο της δημιουργικοτητας. Αλλαζει ο ηχος μεν, αλλα βγαινει ενα ωραιο αποτελεσμα. Ειναι κατι που συνηθιζεται?
Περί των θεωρητικών ο Σπύρος από πάνω τα αναλύει πολύ ωραία. Όσον αφορά το συγκεκριμένο σου ερώτημα είναι λίγο αόριστο. Δηλαδή ναι συνηθίζεται και το τρανσπόρτο (ίδια αρμονία αλλά από άλλο τόνο) αλλά και η μετατροπία (μεταβολή κλίμακας), ανάλογα φυσικά και με το είδος μουσικής.

Θα μπορουσε να δεσει η A aeolian με την αρμονικη ή με οποιαδηποτε αλλη?
Εξαρτάται τι εννοείς όταν λες "να δέσει". Γενικώς τα πάντα μπορούν να ταιριάξουν με τα πάντα αρκεί να μη γίνονται τυχαία και ο μουσικός να ξέρει πού και γιατί πατάει. Τώρα αν ρωτάς περί των συγκεκριμένων κλιμάκων, στο απαντά πάλι ο Σπύρος πιο πάνω. Δηλαδή αν είσαι σε ένα περιβάλλον λα φυσικής μινόρε και βάλεις μέσα στο σόλο σου ένα σολ δίεση, υπάρχουν πιθανότητες να μην ακουστεί καλά. Π.χ. Αν ο πιανιστας ξέρω γω εκείνη τη στιγμή παίζει ένα ντο ματζόρε, το σολ του ακόρντου με το δικό σου σολ δίεση θα ακουστεί παράφωνο/παράξενο. Όμως τα πάντα εξαρτώνται από το πάνω σε πιο ακόρντο θα το παίξεις, τι διάρκεια θα κρατήσεις στη νότα. σε τι νότα θα πας μετά, αν θα την βάλεις σε ισχυρό ή αδύναμο μέρος του μέτρου και πολλά άλλα.

Γενικά έχε υπόψιν ότι η θεωρία είναι μία κατά προσέγγιση περιγραφή της μουσικής ώστε να είναι ευκολότερη η μετάδοση της πληροφορίας και η εκμάθηση. Από τη στιγμή που αποκτάς εξοικείωση, το μόνο που έχει ουσιαστική σημασία είναι το τι ακούγεται καλά σε εσένα.

 
Τα 40 πρώτα δευτερόλεπτα, επαναλαμβάνω τα 40 πρώτα δευτερόλεπτα από αυτό, αρκούν για να καταλάβεις ΤΑ ΠΑΝΤΑ γύρω από τη... Λα μινόρε  ;D ;D ;D




Ιδιαίτερα σε ενδιαφέρει το διάστημα από το 21ο δευτερόλεπτο μέχρι το 29ο  ;D ;D ;D

Όπως βλέπεις δε θα προλάβεις να σπάσεις κανέναν κανόνα, πρόλαβαν οι περούκες που τα... έσπαγαν γενικώς  ;D ;D ;D Θα στα πει αναλυτικά ο δάσκαλος, υπομονή  ;D ;D ;D

 
Μανο, κανω υπομονη αλλα οι αποριες τρεχουν και με ξεπερνουν... :)

@jazzjoker

Το τελευταιο ειναι πολυ σημαντικο που λες. Οντως, η θεωρια φανταζει πολυ "λιγη" καθως αναγκαστικα βαζει περιορισμους.

Σχετικα με τις κλιμακες, οκ δεν πεταμε G# εκει που οι υπολοιποι παιζουν με φυσικη μινορε.

Εαν ολοι συννενοηθουμε και για καποια μετρα αλλαξουμε κλιμακα τι γινεται?

Πιο συγκεκριμενα, εαν ενα τραγουδι αποτελειται μονο πχ απο δυο κοινες (ή πολυ κοντινες) συγχορδιες δυο διαφορετικων κλιμακων (πχ A φυσικη μινορε και E phrygian dominant), υπαρχει νοημα στην αλλαγη κλιμακας και με γρηγορο περασμα απο τις καινουργιες νοτες?

 
Δεν είναι η θεωρία λίγη, είναι λίγη αν το δεχτούμε αυτό η λογική. Η θεωρία δεν είναι τίποτα άλλο από τη λογική ανάλυση της μουσικής. Και πίστεψέ με είναι πολλή  ;D Άλλωστε η λογική μας πήγε στα άστρα.

Το φαινόμενο όμως είναι η μουσική. Βρίσκεις ποια μουσική σου αρέσει, και αν θέλεις να την κατανοήσεις λογικά χρησιμοποιείς τη θεωρία. Δεν έχει κανένα περιορισμό η θεωρία, η μουσική που μελετάς έχει. Ας πούμε η θεωρία άνετα αναλύει μουσικές που μπορούν να έχουν Σολ δίεση μαζί με Σολ φυσικό, πολυτονικότητα λέγεται και έχει αναλυθεί εκτενώς.

 
gkourmoul1 είπε:
Οντως, η θεωρια φανταζει πολυ "λιγη" καθως αναγκαστικα βαζει περιορισμους.
Η θεωρια δεν βαζει περιορισμους.Επεξηγει την πράξη, έτσι ώστε να μεταδίδεται η γνώση.

Ακόμα κι αν παίξεις το πιο κουφο πράγμα, κάπου θα υπαρχει και η αναφορά του στους κανονες της θεωρίας ή στις εξαιρέσεις τους.

Κι αν δεν υπαρχει πουθενα γραμμένο, τότε αν αξίζει αυτο που έπαιξες, θα γραφτεί.

 
ΥΓ μη ξεχνάμε και τη τζαζ αρμονία.

Σιγα σιγα, αν έχεις θέληση θα τα μαθεις όλα.

 
gkourmoul1 είπε:
Εαν ολοι συννενοηθουμε και για καποια μετρα αλλαξουμε κλιμακα τι γινεται?
Τι να γίνει; Συννενοημένα αλλάζετε κλίμακα και όλα καλά.  ;D

Πιο συγκεκριμενα, εαν ενα τραγουδι αποτελειται μονο πχ απο δυο κοινες (ή πολυ κοντινες) συγχορδιες δυο διαφορετικων κλιμακων (πχ A φυσικη μινορε και E phrygian dominant), υπαρχει νοημα στην αλλαγη κλιμακας και με γρηγορο περασμα απο τις καινουργιες νοτες?
Το αν υπάρχει νόημα ή όχι για κάτι δε στο διδάσκει η θεωρία. Είναι δικό σου θέμα. Π.χ. εγώ στο παίξιμό μου θα μπέρδευα και την άλλη κλίμακα κατά 99%. Αλλά και πάλι αυτό εξαρτάται από το είδος που παίζω, από τη διάθεσή μου εκείνη τη στιγμή κλπ. Κάποιος άλλος μπορεί να μην το σκεφτόταν καν ή να το σκεφτόταν και να το απέρριπτε. Όλα παίζουν σε αυτού του είδους τις αποφάσεις και είναι υποκειμενικά.

Όσον αφορά αυτό που είπα περί θεωρίας, δεν εννοούσα ότι είναι λίγη αλλά ότι η πράξη σχεδόν πάντα προηγείται και η θεωρία σπεύδει να ερμηνεύσει την πράξη. Αυτό άλλωστε συμβαίνει και σε άλλα πεδία της τέχνης αλλά και στην επιστήμη και στη φιλοσοφία κλπ.

Έδιτ: Σ' αυτό το τελευταίο με πρόλαβε ο Σπύρος

 
Spyros Delta είπε:
Κι αν δεν υπαρχει πουθενα γραμμένο, τότε αν αξίζει αυτο που έπαιξες, θα γραφτεί.

Ωραίο και σωστό αυτό.

Να προσθέσω και το άλλο: Δεν είναι λίγες οι μουσικές του 20/ 21ου αιώνα που η κύρια δύναμη της δημιουργίας τους ήταν η θεωρητική προσέγγιση. Από μια εκ των υστέρων "ερμηνεύτρια"της δημιουργίας, η θεωρία έγινε κινητήριος δύναμη μέσα π.χ. από μαθηματικές φόρμουλες σύνθεσης.

Εντάξει, μπαίνει που και που  και κάνα κατσαβίδι στα αυτιά από αυτά τα αβανγκαρντια  ;D ;D ;D αλλά είναι γεγονός, και αρκετά εντυπωσιακό μάλιστα  ;D

 
Spyros Delta είπε:
Κι αν δεν υπαρχει πουθενα γραμμένο, τότε αν αξίζει αυτο που έπαιξες, θα γραφτεί.
Αυτο εννοω με τον ορο "λιγη' και οτι περιοριζει. Μπορει να κανω κατι που μου αρεσει ηχητικα και να μην υπαρχει στη θεωρια. Βεβαια, αυτο ειναι απιθανο καθως θα το εχουν κανει εκατομυρια ατομα πριν απο μενα, και σιγουρα θα υπαρχει καπου γραμμενο.

Απο την αλλη, οταν μιλαμε για μουσικη δεν μιλαμε μονο για τη δυτικη μουσικη η οποια ειναι και καπως πιο περιορισμενη. Μουσικη, οπως την κατανοω, ειναι μια ευρυτερη εννοια και πιανει ενα μεγαλυτερο φασμα. Αλλα αυτο ειναι και μια αλλη κουβεντα...

 
Jazzjoker είπε:
Τι να γίνει; Συννενοημένα αλλάζετε κλίμακα και όλα καλά.  ;D
Του δίνω ένα παράδειγμα πάνω σε αυτό, στο πρώτο μου πόστ.

Εκεί που λέω να αλλάξουν το progression και απο μι μινιρε να παίξουν μι ματζόρε.

Έδιτ: Σ' αυτό το τελευταίο με πρόλαβε ο Σπύρος
και  εμενα ο Μανος :)
 
Jazzjoker είπε:
Το αν υπάρχει νόημα ή όχι για κάτι δε στο διδάσκει η θεωρία. Είναι δικό σου θέμα. Π.χ. εγώ στο παίξιμό μου θα μπέρδευα και την άλλη κλίμακα κατά 99%. Αλλά και πάλι αυτό εξαρτάται από το είδος που παίζω, από τη διάθεσή μου εκείνη τη στιγμή κλπ. Κάποιος άλλος μπορεί να μην το σκεφτόταν καν ή να το σκεφτόταν και να το απέρριπτε. Όλα παίζουν σε αυτού του είδους τις αποφάσεις και είναι υποκειμενικά.
Αυτη την απαντηση εψαχνα!! :D

 
manosx είπε:
Να προσθέσω και το άλλο: Δεν είναι λίγες οι μουσικές του 20/ 21ου αιώνα που η κύρια δύναμη της δημιουργίας τους ήταν η θεωρητική προσέγγιση. Από μια εκ των υστέρων "ερμηνεύτρια"της δημιουργίας, η θεωρία έγινε κινητήριος δύναμη μέσα π.χ. από μαθηματικές φόρμουλες σύνθεσης.
Κι αυτο σωστό.Και ειναι πολυ χρήσιμο να πειραματιζόμαστε κι εμείς συνθετικά με αυτόν τροπο (δλδ πανω στη θεωρία, μαθηματικά, λογική κλπ, εκτός της συνήθους ενδεδειγμένης σύνθεσης μέσω της εμπνευσης).

Το κάνουμε και καλα για εξάσκηση στη θεωρία/αρμονία, αλλά αν είμαστε τυχεροι, μπορεί να ανακαλύψουμε κάτι καινούριο :)

Αν όχι καινούριο για τον υπόλοιπο κόσμο, τουλάχιστον καινούριο για εμάς και που μπορεί να συναντούσαμε πολυ αργότερα στη μελέτη της θεωρίας και που βασικά θα το κατανοήσουμε πολυ ευκολότερα αφού θα το έχουμε δει στην πράξη πρώτα.

 
Ψηλά νοήματα πρωί πρωί.

Θα βγάλει καντήλες ο Σερ Νεστωρ. :)

 
gkourmoul1 είπε:
Μπορει να κανω κατι που μου αρεσει ηχητικα και να μην υπαρχει στη θεωρια.

Πάντως να ξέρεις ότι αν χρησιμοποιείς... νότες  ;D συγκερασμένο σύστημα δηλαδή, είσαι πολύ χλωμός να κάνεις κάτι εκτός θεωρίας  ;D Έχουν υπεραναλυθεί πλέον ακόμα και τα φάλτσα  ;D βίδες στο πιάνο,  ;D cluster με όλη τη χρωματική κλίμακα μαζί,  ;D τέσσερα γκρουπ να παίζουν ταυτόχρονα διαφορετικά πράγματα  ;D η ένατη του μπετόβεν σε time stretch να γίνεται ήχος ταμπούρου  ;D πουλιά να κουτσουλάνε την παρτιτούρα κάτω από το δέντρο για να βγει μουσική  ;D δεν έχεις ελπίδα λαίμαι  ;D ;D ;D

Κάνε εκεί την Αρμονία σου, και όταν θα μπεις σε τίποτα εναρμόνιες μετατροπίες και τέτοια ( τεχνική που έχει ξεζουμιστεί αιώνες πριν BTW ) θα καταλάβεις πως τελικά όχι μόνο δε σε περιορίζει η θεωρία αλλά μάλλον σου ανοίγει τα μάτια.

Αν πάλι μελετήσεις με βάση κάποιο συγκεκριμένο είδος μουσικής, σε πιο πρακτικό στυλ, θα αποφύγεις την παράνοια με τις βίδες στο πιάνο  ;D ;D ;D απλά μια που αναφέρεις τη θεωρία γενικά, λέω και τα παραπάνω.

Αν όχι καινούριο για τον υπόλοιπο κόσμο, τουλάχιστον καινούριο για εμάς

Μια πολύ ωραία φράση.

Γενικά τα ακούσματα είναι πολύ σημαντικά. Τα ακούσματα και τα "γρατζουνίσματα" πάνω σε αυτά. Είναι πιο δύσκολο και πιο ουσιαστικό να έχεις τα ακούσματα και τα γρατζουνίσματα. Δε γίνεται αλλιώς, μόνο τότε κουμπώνουν και τα θεωρητικά στη θέση τους.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top