Πλανήτης Μπάσο – Τον έχετε επισκεφτεί ;

Dan Mar

Νέο μέλος
Μηνύματα
37
Πόντοι
18
Έχουμε συνειδητοποιήσει ότι αν στα περισσότερα είδη μουσικής αφαιρούσαμε το μπάσο, πολύ απλά τα αγαπημένα μας κομμάτια δεν θα ακουγόταν τόσο ευχάριστα ;

Είναι τόσο σημαντικό και όμως περνάει απαρατήρητο ακόμη και από έμπειρους μουσικούς.

Εκτός από τους πιανίστες και τους χρήστες sequencer ( Cubase κ.τ.λ. ) κανένας άλλος μουσικός δεν ασχολείται με basslines.

Πιστεύω ότι η μελέτη του μουσικού μέρους που παίζει το μπάσο θα ήταν πολύ ευεργετική για όλους τους μουσικούς.

Ο ρόλος του μπάσου στην σύνθεση των κομματιών είναι καταλυτικός.

Δεν εννοώ να πάρουμε ένα μπάσο και να παίξουμε, αλλά να μελετήσουμε μέσω του οργάνου μας, η σε θεωρητικό-ακουστικό επίπεδο ( transcribing ), τον ρόλο και τον τρόπο που «σκέφτεται» το μπάσο.

Κάθε ταξίδι, μας ανοίγει νέους ορίζοντες .

Τι γνώμη έχετε για μια επίσκεψη στον πλανήτη Bass ;
 
Προσωπικά μου αρέσει πολύ και το μελετάω απο τα πρώτα όργανα όταν εχω πρωτη επαφή με ενα κείμενο.
Βασικά αν δεν ημουν κιθαρίστας, θα ημουν ευτυχισμένος αν ημουν μπασίστας.

Ο ρόλος του μπάσου (και όχι αποκλειστικά του οργάνου) ειναι κεφαλαιώδης και χρειάζεται μελέτη όπως και κάθε φωνή ξεχωριστά για όποιον επιθυμεί να αποκτήσει βαθυτερη κατανόηση της μουσικής.

Γενικά πιστεύω πολύ, και έχω γράψει αρκετές φορές εδω, ότι πρέπει να μπορει καποιος πέραν της δικής του μουσικής γραμμής να βλέπει συγχρόνως και τι γίνεται γύρω γύρω (αρα παρτιτούρα με όλα τα όργανα) και αν δεν κανει transcriptions τουλάχιστον να αντιγράφει παρτιτούρες απο πολλά και διάφορα ρεπερτόρια και όργανα.

Επίσης το να μελετήσεις ενα διάστημα ενα άλλο όργανο, σου δίνει πολύ καλή οραση για το τι χρειαζεται το βασικο σου όργανο απο τους άλλους μουσικούς και τι χρειάζονται οι άλλοι απο εσένα σε ένα ensemble.
 
Last edited:
Στην Αρμονια, η σημαντικοτερη γραμμη μετα τη μελωδια ειναι αυτη του μπασου. Με αυτην την εννοια, οποιος μουσικος εχει μελετησει σοβαρα Αρμονια, εχει και μια εικονα των νοτων που μπορει να κινηθει μια μπασογραμμη.

Φυσικα η υποθεση δεν τελειωνει εκει, θα λεγαμε αντιθετα οτι απο εκει αρχιζει. Το καθε ειδος μουσικης εχει και διαφορετικες προσεγγισεις στην υποθεση μπασο, και ειναι γεγονος οτι το rythm section ειναι ισως το πιο χαρακτηριστικο κομματι σε καθε ενορχηστρωση. Συνεπως, για οποιον θελει να κανει ολοκληρωμενες ενορχηστρωσεις ειτε στο home PC του, ειτε για μια μπαντα, ειτε για οπουδηποτε αλλου, ειναι απαραιτητο να εχει μελετησει το πως αλληλεπιδρα το μπασο με τα κρουστα, τα διαφορα modal/ πεντατονικα/ χρωματικα σχηματα και περασματα που μπορει να χρησιμοποιησει, τους τροπους παιξιματος, τα ηχητικα του χαρακτηριστικα και χιλια δυο αλλα πραγματα.

Τελος, για οποιον παιζει ηδη κιθαρα και φτιαχνει κομματια στο PCακι του, δεν υπαρχει καλυτερη επενδυση απο το να αγορασει ενα μπασο. Η τεχνικη των δυο οργανων, μιλωντας αυστηρα για το πως βαζουμε τα δακτυλα και τα χερια στο οργανο, ειναι παρα πολυ κοντα, και καποιος που ξερει να παιζει κιθαρα δε θα δυσκολευτει καθολου να παιξει και μπασο. Το ΤΙ θα παιξει βεβαια στο μπασο ειναι ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΛΛΟΥ παπα ευαγγελιο, δωσαμε παραπανω μια ιδεα για το τι μελετη χρειαζεται. Αλλα αυτη η μελετη, εφοσον κανουμε δικα μας κομματια στο DAW, θα πρεπει να γινει ετσι και αλλιως, εκτος φυσικα αν γραφουμε παρεα με καποιον μπασιστα. Αρα γιατι να μη γινει η μελετη και η καταγραφη κατευθειαν με το σωστο οργανο, εφοσον μαλιστα εχουμε ηδη σε μεγαλο βαθμο την τεχνικη του λογω της κιθαρας;
 
Καλά τα παραπάνω, σε θεωρητικό επίπεδο. Ξέρεις πόσοι "κιθαρίστες", μου έχουν πει σε πρόβα: "δεν θέλω να υποτιμήσω αυτά που παίζει το μπάσο, αλλά....":p
 
Στην Αρμονια, η σημαντικοτερη γραμμη μετα τη μελωδια ειναι αυτη του μπασου. Με αυτην την εννοια, οποιος μουσικος εχει μελετησει σοβαρα Αρμονια, εχει και μια εικονα των νοτων που μπορει να κινηθει μια μπασογραμμη.

Φυσικα η υποθεση δεν τελειωνει εκει, θα λεγαμε αντιθετα οτι απο εκει αρχιζει. Το καθε ειδος μουσικης εχει και διαφορετικες προσεγγισεις στην υποθεση μπασο, και ειναι γεγονος οτι το rythm section ειναι ισως το πιο χαρακτηριστικο κομματι σε καθε ενορχηστρωση. Συνεπως, για οποιον θελει να κανει ολοκληρωμενες ενορχηστρωσεις ειτε στο home PC του, ειτε για μια μπαντα, ειτε για οπουδηποτε αλλου, ειναι απαραιτητο να εχει μελετησει το πως αλληλεπιδρα το μπασο με τα κρουστα, τα διαφορα modal/ πεντατονικα/ χρωματικα σχηματα και περασματα που μπορει να χρησιμοποιησει, τους τροπους παιξιματος, τα ηχητικα του χαρακτηριστικα και χιλια δυο αλλα πραγματα.

Τελος, για οποιον παιζει ηδη κιθαρα και φτιαχνει κομματια στο PCακι του, δεν υπαρχει καλυτερη επενδυση απο το να αγορασει ενα μπασο. Η τεχνικη των δυο οργανων, μιλωντας αυστηρα για το πως βαζουμε τα δακτυλα και τα χερια στο οργανο, ειναι παρα πολυ κοντα, και καποιος που ξερει να παιζει κιθαρα δε θα δυσκολευτει καθολου να παιξει και μπασο. Το ΤΙ θα παιξει βεβαια στο μπασο ειναι ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΛΛΟΥ παπα ευαγγελιο, δωσαμε παραπανω μια ιδεα για το τι μελετη χρειαζεται. Αλλα αυτη η μελετη, εφοσον κανουμε δικα μας κομματια στο DAW, θα πρεπει να γινει ετσι και αλλιως, εκτος φυσικα αν γραφουμε παρεα με καποιον μπασιστα. Αρα γιατι να μη γινει η μελετη και η καταγραφη κατευθειαν με το σωστο οργανο, εφοσον μαλιστα εχουμε ηδη σε μεγαλο βαθμο την τεχνικη του λογω της κιθαρας;
Ενώ πολλά χρόνια πριν άρχισα να μελετάω μπασίστες για λόγους sequence , πριν 1 μήνα αγόρασα ένα fretless short scale SIRE.
Όπως προανέφερες το τι θα παίξει ο κάθε κιθαρίστας είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο.
Πάντως είναι σαν να ανακάλυψα την μουσική από την αρχή.
 
Καλά τα παραπάνω, σε θεωρητικό επίπεδο. Ξέρεις πόσοι "κιθαρίστες", μου έχουν πει σε πρόβα: "δεν θέλω να υποτιμήσω αυτά που παίζει το μπάσο, αλλά....":p
Εξαρτάται το είδος μουσικής.
Σε Jazz , Funk, Soul μπορεί να ψάχνεις χρόνια για μπασίστα .
Όταν, και αν βρεθεί, σίγουρα δεν θα τον υποτιμήσεις.
 
Επίσης το να μελετήσεις ενα διάστημα ενα άλλο όργανο, σου δίνει πολύ καλή οραση για το τι χρειαζεται το βασικο σου όργανο απο τους άλλους μουσικούς και τι χρειάζονται οι άλλοι απο εσένα σε ένα ensemble.
Πολύ σωστό !
 
Ξέρεις πόσοι "κιθαρίστες", μου έχουν πει σε πρόβα: δεν θέλω να υποτιμήσω αυτά που παίζει το μπάσο, αλλά...
Ας τα παίξουν οι φίλοι κιθαρίστες να δούμε και εμείς πώς γίνεται...

 
Στον πλανήτη του Μπάσου, πάντα συναντώ δύο σημαντικά μέρη:

(1) Το μπάσο είναι η γέφυρα που συνδέει τα ντραμς με την υπόλοιπη ορχήστρα.

(2) Επιπλέον, έχει αυτόν τον κυριαρχικό χαρακτήρα που περιγράφει ο Sting ( βλ. 27:40 )
Αν τα keyboards παίζουν ένα C chord, αυτό δεν είναι C έως την στιγμή που θα παίξω και εγώ C, ελέγχοντας την αρμονία....
 
Έχουμε συνειδητοποιήσει ότι αν στα περισσότερα είδη μουσικής αφαιρούσαμε το μπάσο, πολύ απλά τα αγαπημένα μας κομμάτια δεν θα ακουγόταν τόσο ευχάριστα ;
db0fbd5c1f3532682c5f3798cd330c92.png
 
Ένας από τους Θεούς.
'Οντως το μπασο αν ηταν θρησκεια θα ηταν πολυθειστικη αλλα ο jaco νομιζω θα ηταν ο primus inter pares.
Αν και δεν ειναι ο απολυτως αγαπημενος μου η αντιληψη του και το τι και πως επαιζε ηταν ασυλληπτα και ανεπαναληπτα πριν και μετα. Ηταν κατι μοναδικο force of nature.

Μαλλον το αγαπημενο μου απο jaco αν και οχι το πιο χαρακτηριστικο του, πραγματικα ειχα παθει σοκ οταν το ακουσα πρωτη φορα


Και εδω ο, για μενα, αλλος θεος του αταστου

 
Εγώ για να μάθω να παίζω 2 πράγματα στο μπάσο ασχολήθηκα μόνο με Jose Puerta.
Λογικά δέν πρέπει να χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στον χώρο σας.
 
Στον πλανήτη του Μπάσου, πάντα συναντώ δύο σημαντικά μέρη:

(1) Το μπάσο είναι η γέφυρα που συνδέει τα ντραμς με την υπόλοιπη ορχήστρα.

(2) Επιπλέον, έχει αυτόν τον κυριαρχικό χαρακτήρα που περιγράφει ο Sting ( βλ. 27:40 )
Αν τα keyboards παίζουν ένα C chord, αυτό δεν είναι C έως την στιγμή που θα παίξω και εγώ C, ελέγχοντας την αρμονία....


Πολυ ωραια συνεντευξη.

Πραγματι, αν δινεις τη μελωδια με τη φωνη σου, και ταυτοχρονα εχεις και το μπασο του κομματιου, ελεγχεις κυριολεκτικα τα περιθωρια μεσα στα οποια θα κινηθουν ολοι οι αλλοι, ειναι ακριβως οπως το λεει.

Και φυσικα συνεχιζουν στη συνεντευξη με το πως μελετανε καθημερινα Bach, και πως θα ηταν ο μουσικος που θα ηθελαν να συναντησουν. Καμια εκπληξη, οι γιγαντες στο ειδος τους, δε θα μπορουσαν παρα να μελετουν τον γιγαντα των γιγαντων.


Ειδικα οι μπασογραμμες του Bach, ειναι μνημεια συνθεσης, διοτι εκτος των αλλων το μπασο continuo ηταν το βασικο συστατικο στοιχειο για τη μουσικη της εποχης του.

Φυσικα και δεν εχει νοημα να πουμε τιποτα πιο συγκεκριμενο μεσα σε λιγες γραμμες, για αυτο θα δωσω ενα απλο παραδειγμα που δειχνει διαισθητικα το για ποιο απλησιαστο σημειο μουσικοτητας συζηταμε:


Εδω ειναι το πρελουδιο αρ. 10 σε Μι μινορε απο το καλως συγκερασμενο κλειδοκυμβαλο στην αυθεντικη του μορφη.




Δε χρειαζεται να το δειτε ολοκληρο, αρκει το πρωτο λεπτο. Παρατηρηστε την κινηση στο αριστερο χερι του πιανιστα: Ο σταθερος ρυθμος των 16ων, ταυτοχρονα με το απολυτα σταθερο του μελωδικου σχηματος, θα αποτελουσαν αξεπεραστο εμποδιο για οποιονδηποτε αλλο συνθετη, στο να δωσει το παραμικρο μουσικο ενδιαφερον στη γραμμη του αριστερου χεριου. Οχι ομως για τον Καντορα, ο οποιος ακομα και σε αυτα τα ασφυκτικα πλαισια δινει μια μελωδικοτητα που εγινε άξια μελετης για τους αιωνες.

Για ποιο βαθμο μελωδικοτητας ομως μιλαμε; Εχουμε καταλαβει για ποιο υψιπεδο μιλαμε; Μπορουν τα αυτια και το μυαλο μας να εκτιμησουν αυτη τη μπασογραμμη πραγματικα, οταν αυτη βασικα επιτελει, ομολογουμενως αριστα, τον εξ ορισμου υποστηρικτικο της ρολο;

Εδω ερχεται το εξαισιο arrangement του Siloti πανω στο πρελουδιο αρ. 10. Τι κανει ο Siloti; Παιρνει την μπασογραμμη του Bach, και την περναει στο δεξι χερι, ενω πλεον στο αριστερο εχουμε μονο τις αρμονιες του κομματιου. Πλεον γινεται ξεκαθαρο: Η μπασογραμμη αυτη, εχει τετοια τεραστια μουσικοτητα, που οχι μονο στεκεται απλα και σαν βασικη μελωδια, αλλα στον πρωταγωνιστικο ρολο και με καθε της νοτα πλεον να λαμπει, δινει στην ουσια ενα καινουργιο κομματι, που πραγματικα δεν μπορεις να καταλαβεις αν τελικα ειναι και ανωτερο του αυθεντικου. Δηλαδη εδω δεν κρυβονταν απλα λαγος στο καπελο, αλλα ολοκληρο δασος :ROFLMAO: Απολαυστε το

 
αν και για πολλούς εδώ μέσα και για περισσότερους έξω έχω τοποθετηθεί στο κουτάκι "κιθαρίστες" στην πραγματικότητα είμαι κάτοικος του πλανήτη μπάσουμ τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος του έτους. Το έγκλημα συνετελέσθη πίσω στο 82-83 όταν μέσα σε λίγα λεπτά χρίσθηκα μπασίστας (ως συνήθως λόγω ανάγκης) στη Λέσχη Αξιωματικών.
Αργότερα ένα πεντάρι άταστο έδωσε άλλη διάσταση στις αναζητήσεις μου.
Στα γρήγορα, το θεωρώ ίσως το πιό σημαντικό όργανο σε ένα κομμάτι.
Είναι η βάση και πολλές φορές και ο ρυθμός αλλά και η αντιστικτική μελωδία που θα στηρίξει τα όποια θέματα.
Σε μια από τις τυπικές συνθετικές μέρες θα ξεκινήσω με
1. τεμπο 2. chord progression 3. θέματα 4. πρόχειρο μπάσο 5. προγραμματισμό στα τύμπανα 6. σόλα και 7. σύνθεση των μερών του μπάσου με βάση όλα τα προηγούμενα.
Όπως φαίνεται είναι το τελευταίο συνθετικό μέρος, πριν τα φινιρίσματα και τις λεπτομέρειες.

όποιος και αν ενδιαφέρεται μπορεί να δει αποτελέσματα σε ό,τι έχω ανεβάσει.
 
Λατρεύω το μπάσο, γι'αυτό και το διάλεξα σαν όργανο. Το νήμα έχει σίγουρα καλές προθέσεις, αλλά εδώ θέλω να σημειώσω κάτι που γενικά με ενοχλεί.

Υπάρχει η τάση, ειδικά στο διαδίκτυο να βγαίνουν posts του τύπου "χωρίς το μπάσο δεν υπάρχει η κόλλα που ενώνει τα κομμάτια" "οι μπασίστες είναι η αθόρυβη δύναμη " και άλλα τέτοια πολλά, σίγουρα τα βλέπετε...

Όλα αυτά βγάζουν μια κακομοιριά, σαν να είμαστε τα μικρά καημένα που περιμένουμε κάποιος να μας δώσει credits και να μας χτυπήσει την πλάτη για να πάρουμε λίγο τα πάνω μας.

Το μπάσο είναι εξίσου σημαντικό, όπως όλα τα όργανα μέσα σε ένα μουσικό σχήμα. Ούτε παραπάνω, ούτε παρακάτω. Είναι ομαδικό το σπορ... Τι να το κάνω να σπέρνει το μπάσο και η φωνή να φαλτσαρει, η η κιθάρα να παραπατάει. Αλλά και το ανάποδο δλδ να παίζει η κιθάρα μια σολάρα και το μπάσο να είναι Τρίτη Δημοτικού...

Το μπάσο είναι εξίσου δύσκολο με όλα τα όργανα αν θες να παίζεις με ποιότητα. Αυτό ισχύει όμως για όλα τα όργανα. Είναι θέμα μουσικής ωριμότητας που έρχεται με την τριβή και τον χρόνο.

Άρα για να καταλήξω, εκτός από αυτούς που δεν έχουν επισκεφθεί τον πλανήτη μπάσο θα πρέπει και οι μπασίστες να επισκεφθούν κανένα άλλο πλανήτη να ξαναγνωριστουμε όλοι μαζί.

Υ.Γ

Αγαπημένοι μπασίστες πέραν των γνωστών δεινοσαύρων
Paul Jackson
Jack Bruce
Gerry McAvoy
 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top