Τι καθορίζει το ύφος ενός τραγουδιού;

Stoyo

Μέλος
Μηνύματα
311
Πόντοι
28
Ακολουθεί - ελαφρώς - μεγάλη εισαγωγή

Είμαι στο αμάξι με έναν φίλο μου με τον οποίο παίζουμε που και που κάνα τραγουδάκι. Εγώ ακούω κυρίως μελωδικό ροκ και γενικά 80ς, βάζει λοιπόν να ακούσω το καινούργιο αγαπημένο τραγούδι που του κόλλησε και λέει αν μαρέσει να το παίξουμε... και παίζει ένα καινούργιο του Ed Sheeran... (ούτε ξέρω ποιο ήταν, λιποθύμησα κατευθείαν) Αφού συνήλθα και του έριξα πανηγυρικό άκυρο λίγο αργότερα παίζει στο ραδιόφωνο When a man loves a woman και με ρωτάει

- Σαρέσει;

Σταματάω, σβήνω φώτα, μηχανή και τον κοιτάω στα μάτια

- Πολύ... εσένα; :P

Μη τα πολυλογώ, μου λέει ότι τα κομμάτια μοιάζουν πολύ και ενώ στην αρχή παραξενεύτηκα, φαντάστηκα τον Sheeran να τραγουδάει Armstrong (ξαναλιποθύμησα) και τον Armstrong να τραγουδάει Ed Sheeran και κατάλαβα ότι έχει δίκιο!

Αυτό με έκανε να αναρωτηθώ τι δίνει το χαρακτηριστικό ύφος σε κάθε τραγούδι; Μου ήρθαν και δυο παραδείγματα στο μυαλό που όταν τα πρωτοάκουσα στο ένα έπεσα 20 χρόνια έξω και στο άλλο μισό αιώνα ::)



Από τα λίγα που καταλαβαίνω νομίζω πως είναι η μελωδική γραμμή, ο τρόπος ερμηνείας και η χροιά του τραγουδιστή, και ακολουθεί με επίσης μεγάλη σημασία η ενορχήστρωση και ίσως και η ατμόσφαιρα που δίνει ο τρόπος επεξεργασίας της ηχογράφησης...;

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Αυτό με έκανε να αναρωτηθώ τι δίνει το χαρακτηριστικό ύφος σε κάθε τραγούδι;
H ενορχηστρωση και η παραγωγη.

 
Πρώτον και σημαντικότερον: Το When a man loves a woman ουδεμία σχέση έχει με Louis Armstrong. Η original και πιο γνωστή εκτέλεση του τραγουδιού, είναι του Percy Sledge.

Στο θέμα τώρα:

Η πιο ολοκληρωμένη απάντηση στην ερώτηση του τίτλου είναι "τα πάντα". Δηλαδή και η παραγωγή και η ενορχήστρωση και η αρμονία και οι στίχοι και η μελωδία και η χροιά της φωνής και το στούντιο και οι ενισχυτές και τα μικρόφωνα και ο καιρός και η γκόμενα του συνθέτη και το υλικό του σκαμπό του ντράμερ κλπ κλπ κλπ. Και εκεί τελειώνει (ή συνεχίζεται επ' 'απειρον) το θέμα αυστηρά ως προς την ερώτηση καθεαυτή.

Τώρα αν θέλουμε να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι πρέπει να συμφωνήσουμε τι ακριβώς είναι το "ύφος ενός τραγουδιού" γιατί ο όρος είναι πολύ αόριστος και επιδέχεται υποκειμενικών ερμηνειών ανάλογα με το ποιος απαντά στην ερώτηση.

Από το αρχικό ποστ του stoyo, καταλαβαίνω ότι βρέθηκε μπροστά σε μια από τις άπειρες ομοιότητες που μπορεί να έχουν ακόμη και εντελώς διαφορετικού είδους και χρονικής περιόδου τραγούδια μεταξύ τους. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, οι όποιες ομοιότητες μεταξύ των δύο (btw δεν κατάλαβα από τι προκλήθηκε η "λιποθυμία") ερμηνεύτηκε ως κοινό ύφος και από εκεί προέκυψε και η ερώτηση φαντάζομαι.

Πάντως είναι σίγουρο ότι ο Sheeran έχει ακούσει πολύ Percy Sledge και ακόμη περισσότερο παλιά soul γενικά.

 
το τραγούδι (ανάγοντας στην ουσία του), καταλήγει γυμνό στην μελωδία του... ότι ακολουθήσει (όλα αυτά που αναφέρθηκαν σε ανάλογα ποσοστά) είναι για μένα το "ύφος", το οποίο στο συγκεκριμένο ας πούμε με έκανε με αυτή του την έκφανση



να χοροπηδάω ως έφηβος ερωτοτροπώντας με τα sky limits μου και με αυτή

https://youtu.be/4op1esLn4mc

να πίνω χαλαρά Mojito ως πενηντάρης πλέον στην Σαντορίνη, απολαμβάνοντας το ηλιοβασίλεμα στο πιάτο...

το πραγματικό του (για σένα ατομικά) "νόημα" τελικά, ίσως να το ανακαλύπτεις όταν σε κάποια φάση της ζωής σου πιάσεις τον εαυτό σου να το σιγοσφυρίζει αυθόρμητα... χωρίς "ύφος"...

 
Συχνά τον τίτλο του ύφους ενός τραγουδιού απλά τον καθορίζει η ταμπέλα που φοράει ο δημιουργός του.

 
  τα ακούσματα αυτού που το γράφει ή επιρροές των μουσικών που θα το πλαισιώσουν αν μιλάμε για γκρουπ ή  του παραγωγού  αλλά παίζει και η περίπτωση απουσίας στυλ (κι αυτό συνήθως imho είναι έλλειμμα κι όχι επιλογή)

 
Το ύφος ενός τραγουδιού το καθορίζει ο συνοδηγός. Π.χ. φανταστείτε να ακούτε το "άστα τα μαλάκια σου" με τη Σία Κοσσιώνη, και σε άλλη διαδρομή με την Θεανώ Φωτίου.

 
Κουφη Λεοπαρδαλη είπε:
Το tempo?

Το Hello x 1,5 γινεται χορευτικο, ενω το Sorry x 0,5 γινεται μπαλαντα.
& αυτο μεσα στην παραγωγη ειναι,in fact  ΤΑ ΠΑΝΤΑ μετα την αρχικη "γυμνη συνθεση" (τα ακκορντα και τη μελωδικη γραμμη) ειναι παραγωγη,  ακομα και η ΕΡΜΗΝΕΙΑ στο κομματι της παραγωγης εμπιπτει.

 
Οταν λεει ας πουμε Calvin Harris feat. Rihanna, υποθετοντας πως ο Harris ειναι ο παραγωγος. Αν την ερμηνεια την διαλεξε η Rihanna, και δεν της την υπαγορευσε ο Harris τοτε δεν ειναι συμπαραγωγος και η Rihanna? Μπερδεμα.

 
Κουφη Λεοπαρδαλη είπε:
Οταν λεει ας πουμε Calvin Harris feat. Rihanna, υποθετοντας πως ο Harris ειναι ο παραγωγος. Αν την ερμηνεια την διαλεξε η Rihanna, και δεν της την υπαγορευσε ο Harris τοτε δεν ειναι συμπαραγωγος και η Rihanna? Μπερδεμα.
Οταν βλεπεις Ταδε feat. ταδε σημαινει οτι ο πρωτος ειναι αυτος που εχει το κομματι και καλεσε τον δευτερο σαν guest. Στη δικη σου περιπτωση ο Καλβιν Κλαιν μαιν Χαρις καλεσε τη Ριανα Ριχανα να κανει φωνητικα στο κομματι
 
JimmySnail είπε:
Οταν βλεπεις Ταδε feat. ταδε σημαινει οτι ο πρωτος ειναι αυτος που εχει το κομματι και καλεσε τον δευτερο σαν guest. Στη δικη σου περιπτωση ο Καλβιν Κλαιν μαιν Χαρις καλεσε τη Ριανα Ριχανα να κανει φωνητικα στο κομματι
Ναι ρε παιδι. Αυτο δεν ξεκαθαριζει ποιανου ειναι η ιδεα της ερμηνειας.

 
Νομιζω ειναι ξεκαθαρο και αρκετα σαφες αυτο που εγραψα. Του πρωτου

 
Θα ηταν ποιο σωστο να πουμε ομως πως ο πρωτος εχει τον πρωτο λογο. Μπορει ο guest να ερμηνευσε με δικο του τροπο και να εδωσε το πρασσινο φως ο πρωτος.

 
καλά το πάτε...

-μην ξεχαστεί και ο ρόλος του coffee boy στο studio και η καθοριστική στο τελικό αποτέλεσμα ποιότητα του καφέ που θα μοιραστεί στους συντελεστές του ύφους......

-επίσης το να μην είναι στα χωρίσματα με την γκόμενα (στέλνοντας 345678644 sms την ώρα  και σιγοτραγουδώντας καψουροτράγουδα) ο ηχολήπτης...

-να μην έχει περίοδο η αοιδός...

-ο γκόμενος της αν παρ ελπίδα χρηματοδοτεί την παραγωγή να είναι μουγγός (άντε να πάσχει από βαριά φαρυγγίτιδα)...

-να υπάρχει 24ωρο delivery στην περιοχή...

-να είναι συντονισμένα στο ενεργειακό πεδίο τα κσυλα της κιθάρας...

-το σόλο του επίδοξου Montgomery να έχει εκτός από αρχή και κάποια μέση και ειν δυνατόν και κάποιο τέλος...

-να έχει ξεπεράσει το κόμπλεξ ο μπασίστας και να μην θέλει ακόμα να γίνει χαλίφ... κιθαρίστας στην θέση του κιθαρίστα...

-να χει πάρει τα χάπια του ο παραγωγός...

-να υπάρχει παραγωγός...

-να έχουν κάνει όλοι κανα μπάνιο (έστω την προηγούμενη) και να τους έχει ήδη μιλήσει κάποιος για το rexona...

και μύρια άλλα σημαντικά που θα επηρεάσουν τα μέγιστα το τελικός "ύφος" που θα "αποτυπωθεί" στο master tape... tape είπα?.. dat?... cd?.. hd?.. κασέτα αν εμπλέκεται ο Λάκης με δικαίωμα βέτο?...

 
npap είπε:
-να χει πάρει τα χάπια του ο παραγωγός...
Αυτό είναι πολύ σημαντικό (μαζί με το delivery).

Επίσης να μην έχουν τσιμπήσει οι ατυνομικοί τον "προμηθευτή" του ντράμμερ και μείνει χωρίς stuff.

 
Jazzjoker ωραιες οι παρατηρησεις, καταρχην το οτι λιποθυμισα το εγραψα αστειευομενος καθως δε μπορω καθολου τετοιου ειδους νιαουρισματα/τραγουδια χωρις φυσικα να τα απαξιω.

Οσο για το υφος, οταν ακουω ενα τραγουδι αυτοματα σκεφτομαι χρονολογια και ειδος μουσικης. Η κατηγοριοποιηση γινεται με βαση αυτα που ανεφερα στην αρχη.

Μελωδια, στοιχος, αρμονια, ενορχηστρωση και ολα τα υπολοιπα δημιουργουν μια συγκεκριμενη "ατμοσφαιρα" στο κομματι, του δινουν το υφος του. Το οτι δυο οπαδοι απλα παρακολουθουσαν τον αγωνα και δεν φωναζαν να εμψυχωσουν την ομαδα τους δεν ειναι λογος αξιος αναφορας στο γιατι η ομαδα τελικα εχασε τον αγωνα. Οπως και αν το τοστ του ντραμερ ειχε τυροκαυτερη αντι για κηπουρου, βεβαια μπορει να ανεβασε bpm με την καυτερη ποιος ξερει

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top