Οπότε κάποιος θα αντέτεινε ότι όχι μόνο δε χάνεις, αλλά κανείς τη δουλειά σου με τον καλύτερο τρόπο και έχεις και μια επένδυση.
αυτό μη το πεις σε κανένα που έχει βρεθεί έστω και για μικρό χρονικό διάστημα ως ιδιοκτήτης studio... θα του ξύσεις πληγές και θα σου κόψει την καλημέρα αν δεν σου χυμήξει αν δεν σε ξέρει... μη κοιτάς εγώ που σε αγαπώ ως φίλατο συμφορουμίτη και σε συγχωρώ...?
όρα στον τίτλον:
Tape vs Digital...από την αρχή με αφορμή το αρχικό βίδεον εδώ
το θέμα είναι το μέσο εγγραφής και όχι γενικά κι αόριστα ο αναλογικός εξοπλισμός (γιατί αλλιώς αλλάζουμε το πλαίσιο και οι θέσεις μας αλλάζουν νόημα αλά καρτ)... οπότε γενικώς συμφωνούμε όταν τα βλέπουμε στο ίδιο πλαίσιο και κάποια άλλα έχουν ήδη απαντηθεί εδώ και στο άλλο θέμα που άνοιξα... παρ όλα αυτά θα επικεντρωθώ στα ολίγα που διαφωνώ από λίγο έως κάθετα ασχέτως θέματος...
Δεν ξέρω καν τί να απαντήσω εδώ ή ποιο είναι ακριβώς το επιχείρημά σου. Να σταματήσουν οι μουσικοί να επιζητούν την καλύτερη δυνατή απόδοση της μουσικής τους επειδή δεν είναι οι Beatles?
είναι σίγουρο ότι δεν κατάλαβες... όταν πρωτάκουσα μπόμπιρας Beatles από ένα unisef κινέζικο κασετοφωνάκι (που το είχα κάνει "στέρεο" προσθέτοντάς του ένα "ηχείο" που είχα φτιάξει τοποθετώντας ένα μεγαφωνάκι από το προπολεμικό ραδιόφωνο του παππού μου σε ένα χάρτινο κουτί από γάλα ΒΛΑΧΑΣ που μεγάλωνε γερά παιδιά), οι αρμονίες και οι ρυθμοί της μουσικής τους με συνεπήραν... δεν χρειαζόμουν ούτε εγώ ούτε αυτοί κάτι άλλο... αν η μουσική αξίζει η τέρψη θα σε αγγίξει ακόμα κι αν ακουστεί από τρανζίστοράκι των 60ς...
ο αυτοσκοπός σου λοιπόν είναι αρχικά η μουσική η ίδια και όχι η αναπαραγωγή της... όταν φτάσεις να την σκεφτείς η ποιότητά της δεν θα πάψει ποτέ να είναι απλά
προστιθέμενη υπεραξία... όσο για την "καλύτερη απόδοση" που αναφέρεις έπεται της έμπνευσης και όταν έχεις την βάση μπορείς να την αναζητήσεις πιο διεξοδικά (πάντα στο επίπεδο που την αντιλαμβάνεσαι και το είδος μουσικής που υπηρετείς)... άμα μούρθεις με το καινούργιο χιτάκι της Στικούδη (θα με βρίζει αυτή την ξαναανέφερα νομίζω) και μου βάζεις προαπαιτούμενο να εχω U47 για να αναδείξω τα ταλέντα της ε εκεί νομίζω ότι καταλαβαίνεις πλέον (δεν ξέρω φυσικά την μουσική σου μην παρεξηγηθώ, δεν έκανα προσωπική αναφορά, σχήμα λόγου ήταν)... ΣΟΥ ΥΠΟΓΡΑΦΩ λοιπόν ότι η πλειοψηφία που ξεκινά όχι απλά περιγράφοντας το αποτέλεσμα (και κόψε τον λαιμό σου να το βγάλεις ηχογλύπτη) αλλά το hype gear, είναι στην κατηγορία της εν λόγω πάνω κάτω...
εξαίρεση οι "πραγματικοί"
παραγωγοί που εννοείται σε συνεννόηση με σένα τον δημιουργό λειτουργούν ως παθολόγοι στην ιατρική και σε κατευθύνουν "σωστά" (έχοντας στο μπαγκράουντ τους την μεγάλη εμπειρία μέσου του χρόνου ενασχόλησης επί τούτου που έχεις ήδη αναφέρει)... γιατί αν ο μουσικός που είδε, διάβασε ξώφαλτσα και νόμισε ότι κατάλαβε, ξεκινήσει να ζητά συγκεκριμένο εξοπλισμό
πριν κατανοήσει την συγκριτική αξία της επιλογής του, κατά κανόνα πετάει τα λεφτά του (κι αυτό επίσης στο υπογράφω)...
και για να το κάνω και πιο λιανά,
αν έγραφα σε μια μπάντα τον τραγουδιστή τους και με το U47 και με το ΝΤ1 σε ακόλουθο blind ενδεχομένως και οι περισσότεροι να επέλεγαν το δεύτερο τρακ... όπως και από την άλλη αν τους έλεγα πριν το ακούσουν ότι το NT1 είναι το ακριβό θα διάλεγαν ΟΛΟΙ αυτό...
Απλά δεν απαξιώνω το ιδανικό για χάρη του επαρκούς ή του value for money.
αυτό σηκώνει παρεξήγηση όμως... ποιος
απαξιώνει το "
ιδανικό" και ποιο είναι τελικά αυτό; ο υποκειμενικός ήχος που έχεις(ω-ουμε) στο μυαλό σου ή αντικειμενική "πιστότητα" του που είναι και το
μόνο κριτήριο που σηκώνει σοβαρή συζήτηση όταν μιλάμε ΓΙΑ ΗΧΟ... όλες οι υπόλοιπες προσεγγίσεις (και εδώ και αλλού) είναι
σεβαστές μεν αλλά τόσο υποκειμενικές που χάνουν κάθε αξία σε μια κουβέντα καθαρά τεχνική..
. ο ήχος που μ' αρέσει είναι ο "καλύτερος" μόνο για εμένα και όσους μοιραζόμαστε κοινή αισθητική... μέχρι εκεί... θεμιτά και ωραία...
αντιθέτως ο έχων την δυνατότητα ήχος να είναι πιο "πιστός" απέναντι σε ένα φυσικό δρώμενο είναι το "
απόλυτο reference"... ε πως να το κάνουμε... εν αντιθέσει μία τεχνολογία που δεν μπορεί να αποδώσει σωστά τις δυναμικές μιας συμφωνικής ορχήστρας
δεν μπορεί να θεωρηθεί "καλύτερη", όσο κι αν κολακεύει συμπιεστικά το όποιο άλλο είδος για το οποίο η δυναμική περιοχή έρχεται σε δεύτερη μοίρα ως εύρος (κακώς βέβαια κατά την γνώμη μου και ευτυχώς τα τελευταία χρόνια ξυπνάει ο κλάδος επ αυτού)...
από κει και πέρα όλα είναι ανοικτά και όλα συζητιούνται, αλλά η κουβέντα τελειώνει (για μένα γιατί άλλοι μπορεί να συζητούν αέναα συμψηφίζοντας παραμέτρους) στο ότι
η ψηφιακή καταγραφή μπορεί τεχνικά σε post επίπεδο να προσομοιάσει την αναλογική, ενώ το ανάποδο είναι ΑΔΥΝΑΤΟ...
εν κατακλείδι κι από μένα είναι θεμιτό (και
απαραίτητο δημιουργικά) να χρησιμοποιούμε την όποια τεχνολογία μας αγγίζει με τον όποιο τρόπο μας ευχαριστεί, αλλά όχι και να παραποιούμε τεχνικές θεωρήσεις με γνώμονα την αντίληψή μας (όσο κι αν θεωρούμε τον εαυτό μας αυθεντία στο είδος μας)...
ΥΓ.
Κι όπως είχε πει κι ο Tom Waits όταν του πρότειναν να χρησιμοποιήσουν το sample μιας πόρτας που κλείνει απότομα αντί να κάθεται να ηχογραφεί πόρτες: "If I want a slamming door, I 'll slam a fucking door..."
πριν πολλά χρόνια μας άρεσε με τον αείμνηστο φίλο Γιάννη Ζεντέλη, μετά από πολλές ώρες στο studio να καθόμαστε ξημερώματα στο σαλονάκι και να ακούμε Tom Waits πίνοντας ένα ποτάκι για χαλάρωση πριν φύγουμε... ένα βράδυ το 97 αν θυμάμαι καλά, κάναμε τηλεοπτικό για ένα ούζο... στο σενάριο ερχόταν μια κοπέλα σε ένα παραθαλάσσιο χώρο που έπαιζαν κάποιοι άνδρες τάβλι και τους το πέταγε εμφατικά από το τραπέζι πριν ανέβει σε αυτό να χορέψει τσιφτετέλι... οι παλιότεροι ίσως την θυμούνται... anyway...
το θέμα είναι ότι ξεσκονίζοντας ότι library είχαμε εμείς και όσοι φίλοι ζητήσαμε να μας βοηθήσουν, sample έτοιμο για ανάλογο event δεν βρήκαμε ούτε κατά προσέγγιση... έτσι αρχίζοντας με τα 2 τάβλι(α) που είχαμε στο studio και όσα μπορέσαμε να βρούμε, μετά από ατέλειωτες προσπάθειες να πετύχουμε κάτι να μας αρέσει με διάφορες mic τεχνικές πετώντας τα κάτω (και αφού σπάσαμε εκτός από αρκετά από αυτά και τα νεύρα μας), πετύχαμε το ποθητόν ... έτσι καθίσαμε μετά ως συνήθως να πιούμε κάτι ακούγοντας Tom... ε αν ξέραμε τότε τι έχει πει θα αλλάζαμε συνήθεια και θα το ρίχναμε στο φρίσμπι με τα βινύλια του... ?