Δεν ξέρω πόσοι από σας γνωρίζετε τον κατασκευαστή Rick Toone.
Σε κάποιους μπορεί να αρέσουν οι κατασκευές του και σε κάποιους (τους περισσότερους φαντάζομαι) σίγουρα όχι.
Όμως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την πρωτοτυπία στα σχέδια και τα υλικά, και πάνω απ' όλα την προσπάθεια και την συνεχή έρευνα του κατασκευαστή για εργονομία.
Εδώ βάζουμε κανα λιγο αλλιώτικο όργανο και στο τέλος καταλήγουμε να ποστάρουμε λεσπολ άβαφτες. Με τις Rick Toone τι περιμένεις να γίνει?
Ευελπιστώ να συνεχίσουμε την κουβέντα μόλις βρω χρόνο. Θα ξεκινήσω με την προσωπική μου άποψη. Δεν είναι του γούστου μου. Πρόσεξε όμως τι θα ακολουθήσει.
Βρε Φάνη, εγώ θέλω την άποψή σου όσον αφορά στους νεωτερισμούς και τα πειράμματα σχετικά με την εργονομία, καθώς και τα neck joint, neck profile, 3d ρυθμιστικά, κλπ.
Ρίξε αν θέλεις μια ματιά εδώ (αν δεν έχεις ρίξει ήδη), ανοίγοντας τα link
Τον Toone τον παρακολουθώ καιρό. Μάλιστα ένα j bass που έκανα πριν 3 χρόνια, είχε μανίκι εμπνευσμένο από τα τραπεζοειδή του. Είναι κι άλλα πολλά. Ελπίζω σύντομα να επανέλθω με λεπτομέρειες, απόψεις και σκέψεις.
Νομίζω ότι (ειδικά αν μπει και ο Μάκης-makam) θα γίνει ωραία κουβέντα.
Όσο για το "τι θα ακολουθήσει" που έγραψες, είναι σαν να παρουσιάζεται ένα νέο φουτουριστικό/πειραμματικό μοντέλλο αυτοκινήτου σε κάποια έκθεση, και να συγκρίνεται (τιμολογιακά και αισθητικά) με τα ήδη υπάρχοντα μοντέλλα που βλέπουμε στον δρόμο.
Για εξέλιξη μιλάμε, έστω και σε πειραμματικό στάδιο.
By the way, έχω σταμπάρει κι άλλους, πολύ πιο extreme κατασκευαστές.
Αν αυτό το πολύ άσχημο πράγμα με το θηριώδες μπράτσο και τις 2 έξτρα άχρηστες χορδές, το άκουγα κουμπωμένο καρφί σ' έναν καθαρό ενισχυτή και ο ήχος ήταν ωραίος, μπορεί να του έβαζα 1/10. ;D
Ψαρωτική..... Σε ένα ακροατήριο σε live, αποτελούμενο από "μικρές" και όχι μόνο ηλικίες (και φυσικά χωρίς κιθαρίστες ), θα τραβούσε την προσοχή σίγουρα θετικά, με ότι αυτό συνεπάγεται.....
Kαμμιά φορά, δεν χρειάζεται να κάνεις σχεδιαστικές "υπερβολές" για να δημιουργήσεις ένα διαφορετικό όργανο. Αρκεί να του βάλεις ένα αναπάντεχο χρώμα...
Ίσως χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες luthiers σε αυτό το κόσμο...
Το να βάψεις blue/burst μια archtop δεν είναι συνηθισμένο αλλά δεν μου φαίνεται και τόσο αναπάντεχο. Η Manzer για άλλον, εργονομικό νεωτερισμό είναι γνωστή.
Το να βάψεις όμως έτσι όπως εκαναν οι Huss & Dulton
Θέλει τόλμη όμως...από αυτή που το σκέφτηκε αλλά και από αυτόν που θα την αγοράσει. Της Μanzer μου φαίνεται σαν συνολικά ενδιαφέρουσα πρόταση....των Huss & Dulton ότι έκαναν λάθος! ;D
Rick Toone λοιπόν. Γνωστός αιρετικός και αμφισβητίας της οργανοοποιίας, as we know it. Και καλώς, γιατί από κάτι τέτοια προχωράει λίγο παραπέρα το πράμα. Να υπενθυμίσω πχ. ότι το X-brace το οποίο έχει καθιερωθεί στο 95% των ακουστικών κιθαρών, ξεκίνησε τη ζωή του ως παταγώδης αποτυχία και έμεινε έτσι για καμιά 50αριά χρόνια.
Η λογική του οπωσδήποτε στηρίζεται στο ότι κάνει όργανα με οποιοδήποτε κόστος και χωρίς να σκεφτεί aftermarket. Όλα σχεδιάζονται από τον ίδιο και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που δεν αποτελούν καν αντίγραφα των καθιερωμένων. Δεν συμβιβάζεται στην ιδέα του ΟΕΜ kai aftermarket γιατί προφανώς είναι εκτός του σκοπού και της λειτουργικότητας που θέλει να δώσει.
Είναι γεμάτος πατέντες, όπως το τραπεζοειδές προφίλ μανικιού, κάποιες headless εφαρμογές, τον καβαλάρη ακουστικών οργάνων με μηδενική, αυτοαναιρούμενη τάση, την καμπύλη ακμή ταστιέρας κι ένα σωρό άλλες μικρές ή μεγάλες ιδέες. Δεν ξέρω κατά πόσο όλα αυτά έχουν αποτέλεσμα, αλλά σίγουρα έχουν λογική ύπαρξης εφ' όσον είναι στοιχεία που καλούνται να λύσουν προβλήματα σε ήδη υπάρχουσες εφαρμογές ή να καλύψουν σχεδιαστικά κενά, επιμέρους ή εξ ολοκλήρου σε όργανα.
Στη λογική όλης της κατασκευής κυριαρχεί εμφανώς το εργονομικό στοιχείο. Το λέει άλλωστε κι ο ίδιος, ότι είναι υπέρμαχος της άποψης ότι όταν παίζει θέλει να νιώθει ότι ακριβώς το όργανο έχει χαθεί από τα χέρια του, και απλά μένει η μουσική. Τα όργανά του είναι φτιαγμένα έτσι ώστε να βοηθούν το μουσικό να παίρνει τη σωστή/ξεκούραστη στάση. Η οποία λογική φυσικά έρχεται σε αντιπαράθεση με την πλειοψηφία των κιθαριστών που παίζουμε κιθάρα με τα μάτια (και καλώς, κατά την άποψή μου) και στοχεύει σε κάποιους που θέλουν επιδόσεις αποκλειστικά ή σε κάποιους που κουμπώνουν αισθητικά με τα όργανά του. Λέγοντας αυτό βέβαια, κάθε άλλο παρά αμελητέα είναι η συνολική εικόνα των οργάνων του. Επιβλητικά υλικά ( Mατ αλουμίνια, ανοδιωμένα, μεταλλικά μέρη, παξιμάδια και βίδες, συνθετικές επιφάνειες, και φυσικά ξύλο, συνήθως σε αντιπαράθεση με τα "κρύα" μέρη), οργανικά ματ φινιρίσματα, αισθητική που ισορροπεί μεταξύ αεροναυπηγικής, διαστημικής και science fiction με δόσεις post apocalypse. (Ακριβό) βούτυρο στο ψωμί οποιουδήποτε κινείται σε τέτοια μουσικά, φιλοσοφικά ή αισθητικά μονοπάτια. Δύσκολα μπορώ να φανταστώ μια Toone να παίζει blues η rock ξερωγώ. Αλλά και πάλι, κάπως έτσι γεννήθηκαν ολόκληρα μουσικά genres που ξεπήδησαν από την solidbody ηλεκτρική μαζί με τα παλιά που εξελίχθηκαν και προσαρμόστηκαν στο νέο.
Γενικά μου αρέσει η λογική "δείχνω το δρόμο" και όχι "ακολουθώ τα trends" ή "φτιάχνω αυτό γιατί αυτό θέλει ο κόσμος". Κάπως έτσι ξεκίνησαν και εξελίχθηκαν οι μεγάλοι αιώνιοι Fender & Gibson, και κατάντησαν να προσφέρουν 100 παραλλαγές του ίδιου πράγματος μην τυχόν και τους φύγει κανας πελάτης.
Εμένα δεν μου αρέσει η αισθητική του Toone, αν και υπάρχει πιθανότητα, αν έπιανα κάποιο από τα όργανά του να έλεγα "στο διάολο το πώς φαίνεται, αυτό το πράμα πετάει". Αν μη τι άλλο όμως έχει σαφή άποψη για το όργανο και δεν φοβάται να τη διατυμπανίσει. Κι αυτό μου αρέσει. Επίσης, ομολογώ πως τα όργανά του φαίνονται σαν μικρά αριστουργήματα μηχανικής. Σαν να μην μπορεί να τα χαλάσει τίποτα. Το εντυπωσιακό είναι, παρ' όλο που μοιάζουν να έχουν βγει από κάποιο hypertech μηχάνημα, o ίδιος τα δουλεύει όλα στο χέρι και μιλάει με ιδιαίτερη ευλάβεια για τις Lie Nilssen πλάνες χειρός του.
Sorry για το μακροσκελές, βρήκα ένα παράθυρο χρόνου κι είπα να το εκμεταλλευτώ. Μακάρι τέτοιες κουβέντες να γίνονται κι από κοντά.
Θέλω να τονίσω μια προσωπική μου πεποίθηση που δεν αμφιβάλλω ότι ασπάζονται και άλλοι φίλοι εδώ: threads σαν και αυτό, που παρουσιάζουν άγνωστους στο ευρύ κοινό καινοτόμους οργανοποιούς, είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτα στο Noiz. Είναι αντίδοτο στη εσωστρεφή, "βολεμένη" μας πλευρά και μας ξεστραβώνουν για τις προσπάθειες μοναχικών καουμπόηδων να ανοίξουν νέους δρόμους. Δεν πειράζει που δεν μπορούμε να αγοράσουμε. Το ίδιο ισχύει για το 99% των οργάνων που κυκλοφορούν, όχι;
Κι αν πετιούνται και καμιά φορά οι διπλανοί σας και, ενώ τους δείχνετε τον Παρθενώνα, ποστάρουν με τσιμέντο θα είναι και πιο φτηνό και πιο γερό*, μη χολοσκάτε. Άποψη κι αυτή. Ας επικεντρωθούμε στην εκάστοτε ξενάγηση.
Εμένα πάντως η αισθητική των οργάνων που φτιάχνει (σε γενικές γραμμές) μου αρέσει, και μάλιστα πολύ.
Ειδικά τα πιο φουτουριστικά μοντέλλα με τις "περίεργες γραμμές" που συνδυάζουν τα υλικά, τα χρώματα, τις πατέντες.
Να προσθέσω επίσης στα όσα έγραψες (αν και είναι αυτονόητο), ότι κάθε όργανο φτιάχνεται σύμφωνα με τον τρόπο που παίζει αυτός που το παραγγέλνει.
Πχ, το τραπεζοειδές μπράτσο, φτιάχνεται με γνώμονα το πώς χρησιμοποιεί τον αντίχειρα ο "πελάτης."
Ανάλογα με το πώς παίζει, αλλάζουν οι αναλογίες στις διαστάσεις των καμπυλών και το πόσο (και αν) θα είναι τραπεζοειδές.
Επίσης αντιλαμβάνεται το σώμα της κιθάρας σε 3 διαστάσεις, και όχι δύο.
Κάποιες φορές, χρησιμοποιεί τον "χώρο" από το μπροστά μέρος του σώματος μέχρι το πίσω, για να βάλει εκεί τα ρυθμιστικά, εξασφαλίζοντας έξτρα άνεση στην χρήση τους.
Oι κιθάρες είναι ο χρόνος μου, και δυστυχώς περισσότερο χρόνο αναλώνω να τις φτιάχνω ή να μιλάω γι' αυτές παρά να παίζω. Αλλά ας μην πάμε σε ψυχαναλυτικά ;D ;D
Ένα πράγμα που θα ήθελα να επισημάνω, είναι ότι τελευταία προσπαθώ να παίρνω απόσταση από τη "διαμορφωμένη" και "προκατειλημμένη" άποψή μου και να διαχωρίσω τις έννοιες "μου αρέσει" και "είναι καλό" γιατί είναι διαφορετικά πράγματα. Επίσης πολλές φορές, έχω ρατσιστικά αποκλείσει την ευκαιρία γνωριμίας σε βάθος κάποιου αντικειμένου, λόγω ρηχής αντιμετώπισής του ή και απλής αδιαφορίας.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας βοηθήσει να εξατομικεύσετε το περιεχόμενο, να προσαρμόσετε την εμπειρία σας και να σας κρατήσει συνδεδεμένους εάν εγγραφείτε.
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση των cookies από εμάς.