Producer / παραγωγος. τελικά τι ακριβώς κάνει?

gkar

Νέο μέλος
Μηνύματα
84
Πόντοι
6
Ποια ακριβως ειναι η δουλεια ενος παραγωγου οταν αναλαμβανει ειτε ενα κομματι ειτε ενα δισκο?Και για να γινω πιο συγκεκριμενος,ο Rick Rubin εχει κανει την παραγωγη στον τελευταιο δισκο των Metallica,Death Magnetic.Δλδ τι ακριβως εκανε?

Ο ηχοληπτης κανει την ηχοληψια,ο ενορχηστρωτης κανει την ενορχηστρωση,ο συνθετης γραφει την μουσικη.ο παραγωγος συμετεχει σε ολα αυτα απλα ριχνοντας ιδεες?συμετεχει πρακτικα?Μπορει να τα κανει και ολα μονος του αν ξερει? ???

Με λιγα λογια, οσοι γνωριζουν ας πουν λεπτομερως τι ακριβως κανει ενας παραγωγος οταν αναλαμβανει πχ την παραγωγη ενος ολοκληρου δισκου.

χαιρετισματα σε ολους!

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πάραγει ρε άσχετε! Παράγει! (<-αναμενόμενο, έτσι;  :P)

Η αλήθεια είναι ότι κι εγώ έχω μία παρόμοια απορία, αλλά όταν ρώτησα φίλο στουντιάρχη (πρίν 10 χρόνια, περίπου) μου είπε ότι "ο παραγωγός είναι τα μάτια και τα αυτιά του γρούπ στο κοινό. Αυτός που συνδέει το όραμα του γκρούπ, με αυτό που θέλει ο κόσμος".

???

Προσωπικά μαστεράδες χρησιμοποιώ στη δουλειά μου, και οι πελάτες μου είναι μια χαρά ευχαριστημένοι! :D

 
Πολύ σωστή (κατά τη γνώμη μου) η άποψη του Νικόλα. Είναι ουσιαστικά η σύνδεση μεταξύ της μπάντας (ή του καλλιτέχνη) με τον έξω κόσμο. Μ' αυτό που "θέλει" ν' ακούσει ο έξω κόσμος.

Αν τυχόν έχει τις μουσικές γνώσεις, μπορεί να κάνει κάποιες παρατηρήσεις ή σχόλια στο μουσικό κομμάτι. Αλλά ο κύριος ρόλος του αφορά την παραγωγή δηλαδή την τελική μορφή του άλμπουμ ή του κομματιού.

Απ' την πάρα πάρα πάρα πάρα πάρα (έγινα γραφικός....οκ σταματώ) πολύ μικρή εμπειρία μου από ηχογράφηση με παραγωγό (το Σάκη Μπάστα απ' τους Raining Pleasure στην Πάτρα) ο ρόλος του (παρατήρησα ότι) ήταν πολυσύνθετος. Οι απόψεις του σχετικά με τη μορφή του εκάστοτε κομματιού ήταν μετρημένες. Και πάντα ξεκινούσε: "Γνώμη μου είναι...." Κάναμε μια καταπληκτική δουλειά. Έχει να κάνει και με τον άνθρωπο πάντως πιστεύω.

 
Από παλαιότερο σχετικό θέμα :

Παραγωγός ενός μουσικού έργου ονομάζεται συνήθως η δισκογραφική εταιρεία που το "παράγει". Σε γενικές γραμμές κάποιος υπάλληλος της εταιρείας αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση, την ηχογράφηση, να βρεί μουσικούς και να διαχειριστεί το οικονομικό budget που θα του δοθεί από την εταιρεία για το συγκεκριμένο project.

Έχω γνωρίσει μουσικούς, αλλά και προαγωγούς να κάνουν τη συγκεκριμένη διεκπεραίωση και συνήθως η επιρροή τους είναι ελάχιστη. Ο μισθός τους είναι αυτός του μέσου υπαλλήλου, ενώ παράλληλα και με το πέρασμα του χρόνου και τις γνωριμίες με τους καλλιτέχνες κάνουν και κάποια εξτρά.

Κάποιοι φτασμένοι στον ελληνικό χώρο αναλαμβάνουν προσωπικά πλέον κάποια ονόματα και εκεί ξεκινά μια διαφορετική διαδικασία αφού ο καλλιτέχνης (ή ο παραγωγός) συνήθως έχει και δικό του label, όπου συμπεριλαμβάνει και την παραπάνω προώθηση αλλά και τη συνολικότερη εκπροσώπηση του "προϊόντος". Εδώ τα λεφτά είναι μάλλον πιό σίγουρα και περισσότερα.

Το μεγάλο στοίχημα όμως είναι ο freelancer παραγωγός όπου το "όνομα" που αναλαμβάνει είναι νέο, το πιστεύει και βάζει τα λεφτά και τις γνώσεις του για να το αναπτύξει και να μοιραστεί μετά τα έσοδα και τους καρπούς μιάς πετυχημένης συνεργασίας. Αυτός λέγεται ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ και αυτός έχει και το μεγάλο οικονομικό ρίσκο. Γι αυτό και τα συμβόλαια είναι χειροπόδαρα δεμένα...

Κάποιοι άλλοι πιό φτασμένοι αναλαμβάνουν τη διαδικασία ανάπτυξης με αρχή και τέλος, για ένα ποσό εφ' άπαξ και δεν έχουν συνέχεια στη συνεργασία τους.

Τυπικά λοιπόν η δουλειά του παραγωγού που εργάζεται σε δισκογραφική εταιρεία είναι:

Η εξεύρεση καλλιτεχνών και ρεπερτορίου.

Η επιμέλεια ηχογράφησης και έκδοσης δίσκων.

Η γενικότερη εποπτεία στην καριέρα και προώθηση του καλλιτέχνη.
 
1) Διαβάζεις αυτά που λέει ο Yameth, τα οποία φυσικά ισχύουν.

2) Διαβάζεις αυτά που αναφέρει το wikipedia, που και αυτά ισχύουν

3) Η έκφραση του προσώπου σου είναι έτσι  :o ??? :o ???

4) Συνειδητοποιείς ξαφνικά ότι η ρήση "ότι δηλώσεις είσαι" είναι ίσως η σοφότερη κουβέντα που έχει ειπωθεί από Νεοέλληνα  ;D

Η εξεύρεση καλλιτεχνών και ρεπερτορίου.

Η επιμέλεια ηχογράφησης και έκδοσης δίσκων.

Η γενικότερη εποπτεία στην καριέρα και προώθηση του καλλιτέχνη.

Τρία τουλάχιστον διαφορετικά επαγγέλματα. Βέβαια η εξειδίκευση απαιτεί και μεγάλη αγορά, οπότε "πενία τέχνας κατεργάζεται".

Πάντως, για να μην φανώ απαξιωτικός, έχω γνωρίσει άτομα στην Ελλάδα που δικαιούνται ΕΠΑΞΙΑ τον "τίτλο" του music  producer. Αλλά αυτό το "όλα σε ένα" είναι νομίζω αδύνατον να γίνει σωστά. Εκτός αν δεν κατάλαβα καλά, και σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ξεχωριστά άτομα. Όμως από αυτά που έχω δει, υπάρχουν πολλοί που δηλώνουν παραγωγοί 3-σε-1.  ;D Και είναι και γνωστοί. Τι να πω, έχω μπερδευτεί.  :o ??? :o ???

 
επισης μπορεις να διαβασεις αυτη τη συνεντευξη που με απλα λογια ο ιδιος ο Ρικ σου λεει το κανει

http://www.digitalprosound.com/Features/Interviews-Discuss/RickRubin2.htm

In working with a band, I find what’s good about them and help bring it out. Also, songs are a big deal for me. I’d say that my biggest contribution to bands is helping them get their material together. I know that some producers are more concerned about what it sounds like. And I’m clearly involved in what it sounds like, but it’s almost more like I join a band when I produce a record. But, I’m unlike all the other members of the band, who each have their own personal agenda. The bass player is concerned about the bass part; everyone is concerned about their own part. I’m the only member of the band that doesn’t care about any of those particulars. I just care that the whole thing is as good as it can be. I want to say it’s less about the details, although it’s all about the details, so that’s not quite right. But it is a grander vision.
Most artists only hear their own instrument. Not all, of course; Tom Petty is a good example of someone who doesn’t. He really is a record-making craftsman. He hears the whole thing. Some of the things I’m most proud of are things I’ve done with Tom. Like the Wildflowers album. I really like it a lot; it sounds like it was made on a weekend. Of course, it took us two years to make it sound like it was made on a weekend—the right weekend!


 
Of course, it took us two years to make it sound like it was made on a weekend—the right weekend!

Αυτό είναι προσέγγιση  :D

Συμφωνώ σίγουρα με αυτά που λες, αλλά αυτά δεν αφορούν το music production?

Ίσως τελικά ο Handel να είναι πιο κοντά στην εποχή μας από ότι φανταζόμαστε...

 
Ή αλλιώς, ο παραγωγός είναι ο υπάλληλος της εταιρίας που σιγουρεύει πως το thrash metal που γράφεις εσύ θ'αλλοιωθεί αρκετά ώστε να γίνει pop και να πουλήσει!  ;D

Πέραν της πλάκας, θέλω να σταθώ λίγο στα λεγόμενα του Yameth όσον αφορά τη δουλειά ενός παραγωγού.

Η εξεύρεση καλλιτεχνών και ρεπερτορίου.

Η επιμέλεια ηχογράφησης και έκδοσης δίσκων.

Η γενικότερη εποπτεία στην καριέρα και προώθηση του καλλιτέχνη.
Ας υποθέσουμε πως μιλάμε για μια μπάντα. Το πρώτο ουσιαστικά είναι ήδη "τελειωμένο θέμα", εφόσον υπάρχουν ήδη τα μέλη, σωστά?

Το δεύτερο τώρα. Εφόσον η Χ/Υ/Ζ εταιρία έχει ακούσει ένα demo σου και έχεις υπογράψει ήδη, ο παραγωγός τι δουλειά μπορεί να έχει στην επιμέλεια της ηχογράφησης? Πόσο μάλλον δε όταν η ηχογράφηση υποτίθεται πως γίνεται σε studio με επαγγελματίες.

Το τρίτο, τώρα, θεωρώ πως υποπίπτει στις ευθύνες ενός manager, και όχι παραγωγού. Κάνω λάθος?

Δεν μιλάω ειρωνικά, απλά η ίδια η ύπαρξη του ρόλου του παραγωγού μου φαίνεται λίγο-πολύ "πλεονασμός", και πραγματικά είχα στο μυαλό μου την έννοιά του κάτι σαν αυτό που, μεταξύ σοβαρού κι αστείου, περιέγραψα στην αρχική μου πρόταση.

Η προσέγγιση του Rubin π.χ. μπορεί να φαίνεται λογική από κάποια προοπτική, αλλά και πάλι, η ίδια η μπάντα δεν μπορεί να κάτσει και να ξεχωρίσει τη μουσική από τα μέρη του καθενός? Οι studio guys δεν συμβουλεύουν τη μπάντα ως προς το πως θα ακούγονται καλύτερα? Είναι πραγματικά οι μουσικοί τόσο εγωιστές σε μια μπάντα ώστε ν'ακούν μόνο το όργανό τους?  ???

 
αλλά αυτά δεν αφορούν το music production?
μπερδευτηκα λιγο.... ??? εγω απλα απαντησα στην ερωτηση "Τι κανει ο Ρικ Ρουμπιν" ο οποιος ειναι η ΕΠΙΤΟΜΗ του "παραγωγου" τωρα τι εννοει ο καθενας δεν μπορω να ξερω στο εξωτερικο παντως μουσικος παραγωγος θεωρειται καποιος σαν τον Ρουμπιν...στην Ελλαδα μπορει να ειναι και αυτος που φερνει τους καφεδες και τα σαντουϊτς κατα τη διαρκεια της ηχογραφησης...τι να πω? ;D  

να ας πουμε πως τιθασευσε τον Flea..

I’ll give you a good example, when I started working with the Chili Peppers the first time, which was on the Blood- SugarSexMagik album. Up until that time, Flea’s bass playing was a particular style. He was famous for it, considered one of the best bass players in the world because of it. But when we started working together, that bass playing that made him one of the best didn’t necessarily serve the songs in the best way. It was more about the bass being great. And, the song is more important than the bass.
I think, starting with that record, he changed the way he played. Not that it was so different stylistically, but it was more about playing the parts that supported the song. Instead of playing the parts that he liked the best or that were the coolest.

It was a very interesting part of the change in the Chili Peppers’ sound, from being a, let’s say, “traditional” funk band to being more of a songwriting band.
επισης πολλες φορες δουλευει και ΠΟΛΥ γρηγορα

Do you ever make records fast?Definitely. I often make records faster than a lot of other people. It usually has to do with how prepared we are in advance. The last Chili Peppers [Californication], I think, we made the whole record in like six weeks. Top to bottom. We recorded 20-something songs.
 
Superfunk είπε:
...στην Ελλαδα μπορει να ειναι και αυτος που φερνει τους καφεδες και τα σαντουϊτς κατα τη διαρκεια της ηχογραφησης...τι να πω? ;D  
Δεν χρειάζεται... τα είπες ΟΛΑ  ;D  :'(  ;D

 
Το δεύτερο τώρα. Εφόσον η Χ/Υ/Ζ εταιρία έχει ακούσει ένα demo σου και έχεις υπογράψει ήδη, ο παραγωγός τι δουλειά μπορεί να έχει στην επιμέλεια της ηχογράφησης? Πόσο μάλλον δε όταν η ηχογράφηση υποτίθεται πως γίνεται σε studio με επαγγελματίες.
Ο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ παραγωγος (πως λεμε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ μουσικος?...ε,ΚΑΜΜΙΑ σχεση... ;D) κανει στη μουσικη οτι ακριβως κανει και ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ (ο καλος οχι οι Ελληνες.. ;D),παιρνει τους μουσικους(ηθοποιους) και τους κανει ταινια (δισκο) ;)

για να ξε-μπερδευτεις,σκεψου τους U2 χωρις τον Brian Eno,η τους Beatles χωρις τoν George Martin...

αλλά και πάλι, η ίδια η μπάντα δεν μπορεί να κάτσει και να ξεχωρίσει τη μουσική από τα μέρη του καθενός?
οχι παντα , οχι υπο τις συνθηκες πιεσης ενος στουντιο & οχι οταν ειναι 18-19 ετων (μη κοιτας στην Ελλαδα που αν δεν.... σαρανταρησεις  δεν κανεις επιτυχια... ;D)

Οι studio guys δεν συμβουλεύουν τη μπάντα ως προς το πως θα ακούγονται καλύτερα?
εννοεις τους ηχοληπτες?πολλοι το κανουν αλλα δεν αρκει παντα η συμβουλη επι του τεχνικου μερους,χρειαζεται και συμβουλη επι του ΜΟΥΣΙΚΟΥ μερους  (αλλωστε παρα πολλοι παραγωγοι,οχι ολοι βεβαια,ειναι ΚΑΙ ηχοληπτες)

Είναι πραγματικά οι μουσικοί τόσο εγωιστές σε μια μπάντα ώστε ν'ακούν μόνο το όργανό τους?
εκ πειρας μιλωντας το 70% των μουσικων,ειδικα στην Ελλαδα,μονο τον εαυτο τους ακουνε....

 
Από αυτό που έχω καταλάβει, όταν ο παραγωγός είναι γνωστός ή όταν πληρώνει κάποια δισκογραφική τότε αναφέρεται μόνο αυτός σαν "produced by .."

Όταν χρηματοδοτεί το προτζεκτ το ίδιο το γκρουπ και είναι λιγότερο γνωστός ο παραγωγός, τότε αναφέρονται και οι δύο. Μερικές φορές αναφέρονται και οι 2 γιατί όντως και οι 2 έχουν δουλέψει δημιουργικά στην παραγωγή της μουσικής και όχι μόνο εκτελεστικά και στιχουργικά/συνθετικά.

Άλλες φορές ο πραγματικός παραγωγός αναφέρεται σαν απλός ηχολήπτης και το credit του παραγωγού το παίρνει κάποιος από τη δισκογραφική ή κάποιος "γνωστός" στο ευρύ κοινό που έτυχε να περάσει για καφέ από το στούντιο και να δώσει 2 συμβουλές.

Το τι είναι σωστό και τι όχι, κρίνετε εσείς...

Από αυτά που γνωρίζω τώρα, ο άνθρωπος τέλος πάντων που είναι υπεύθυνος για να μεταφέρει όσο καλύτερα μπορεί το όραμα της μπάντας (καλά το είπε ο στουντιάρχης σου Nikolas :)) θα πρέπει καταρχήν να έχει την εμπιστοσύνη της μπάντας για αυτό που κάνει αλλά και το κυριότερο είναι πως ο ίδιος θα πρέπει να είναι άξιος κριτής των δυνατοτήτων των ίδιων των μελών της μπάντας, να δει τις δεξιότητες του καθενός από αυτούς και να τις χρησιμοποιήσει ώστε να φτιάξει το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα. Τι εννοώ.

Ο παραγωγός λοιπόν θα πρέπει να γνωρίζει τεχνικά όσο το δυνατόν περισσότερα, από πως να κουρδίζει τα τύμπανα και τα μουσικά όργανα, εώς το πως θα επεμβαίνει στην ενορχήστρωση και το τι μικρόφωνο θα επιλέξει τελικά για τον ενισχυτή κιθάρας που θα μπει για το δεύτερο ρεφρέν π.χ.

Όμως αν τα κάνει όλα μόνος του, τότε η μπάντα δεν θα κάνει τίποτα και όλες οι εκάστοτε μπάντες του παραγωγού θα ακούγονται ίδιες.

Γιαυτό λοιπόν, ο παραγωγός πρέπει να διακρίνει για το πότε θα "εκμεταλλευτεί" το ταλέντο το μουσικού και θα το ακολουθήσει πιστά, και πότε θα επέμβει ο ίδιος για να το βοηθήσει να παράγει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Κατά τη γνώμη μου δηλαδή πρέπει να επεμβαίνει όσο το δυνατόν λιγότερο ώστε να αναδεικνύεται ο προσωπικός χαρακτήρας της μπάντας όσο το δυνατόν περισσότερο.

Δηλ, όσο καλύτερη η μπάντα σε αυτό που παίζει, στο πόσο ξέρει να χειρίζεται τα μηχανήματα και τα όργανά της και όσο πιο καλή τεχνικά άποψη έχει για τον ήχο, τόσο και πιο original ήχο θα έχει χωρίς την σφραγίδα του παραγωγού. Ωφείλει όμως να δίνει προτεραιότητα στην άποψη του παραγωγού για το τι πρέπει τελικά να γίνει σε οποιοδήποτε στάδιο της παραγωγής/ηχογράφησης στο στούντιο.

Πρέπει δηλαδή και η μπάντα να ξέρει σε ποιον εμπιστεύεται την δουλειά της και ακολούθως να τον εμπιστευτεί στις επιλογές του όταν/αν χρειαστεί να διαφωνήσουν σε κάτι.

Αυτά έχω καταλάβει εγώ σε γενικές γραμμές για τον ρόλο του υπεύθυνου εκτέλεσης παραγωγής (επιτέλους βρήκα ένα τίτλο που αρμόζει στην περίσταση. :)) στις μουσικές ηχογραφήσεις.

 
Βεβαια για να ειμαστε και ρεαλιστες απο τη στιγμη που καμμια "μεγαλη" (λεμε τωρα...)  ελληνικη δισκογραφικη δεν χρηματοδοτει πλεον παραγωγες αλλα δεχονται μονο ΕΤΟΙΜΕΣ παραγωγες ο "παραγωγος-υπαλληλος" της δισκογραφικης τεινει να εκλειψει..... 

 
Σιγά σιγά θα εκλείψουν και οι δισκογραφικές.

 
Μπορεί να είναι απλά αυτός που πληρώνει, ή αυτός που "ηχογραφεί" καπνίζοντας και πίνοντας καφέδες...

Όμως ο πραγματικός παραγωγός είναι αυτός που συμμετέχει από το μηδέν στη δημιουργία του εκάστοτε μουσικού έργου, από τη σύνθεση έως τη στιγμή που θα φύγουν οι κόπιες για το δισκοπωλείο, αυτός που πιστεύει στο υλικό που γεννιέται οδηγώντας και συμβουλεύοντας τους (συνήθως ξερόλες μα στην πραγματικότητα ημιμαθείς) μουσικούς για το πως θα φτιαχτούν όσο το δυνατόν καλύτερα τα τραγούδια τους (κοιτώντας τα τραγούδια ως σύνολο και όχι τα εκάστοτε μέρη όπως πολύ σωστά προελέχθη) διατηρώντας παράλληλα και την προσωπικότητα του συγκροτήματος/καλλιτέχνη... Με απλά λόγια έχοντας έναν παραγωγό με το εκτόπισμα του προαναφερθέντος Rick, ένα άλμπουμ που με άριστα το 10 θα έφτανε ως το 5 αγγίζει τουλάχιστον το 8... Ένα άλλο αγαπημένο μου παράδειγμα είναι οι Def Leppard και η κατάντια τους χωρίς τον Robert John "Mutt" Lange...

 
Φίλε relayer συμφωνώ με τη λογική σου. Δεν είναι όμως όλοι οι παραγωγοί έτσι. Ειδικά στη χώρα μας. Και εξηγούμαι...

Υπάρχουν άνθρωποι (και παραγωγοί και ηχολήπτες και ό,τι άλλο θες) που γνωρίζουν να κάνουν "σωστές" παραγωγές (και το βάζω σε εισαγωγικά επειδή το σωστές είναι αρκετά υποκειμενικό) σε συγκεκριμένο είδος μουσικής ή με συγκεκριμένους μουσικούς και γκρουπ. Παρ' όλα αυτά, δεν μπορούν να συμπεριφερθούν ως επαγγελματίες παραγωγοί σ' ένα άλλο είδος. Π.χ. θυμάμαι ηχογράφηση με παραγωγό ο οποίος έκανε τέλειες παραγωγές σε alternative γκρουπ. Η παραγωγή που έκανε για classic rock δίσκο ήταν ομολογουμένως κακή. Θα μου πεις: "Τόσοι και τόσοι υπάρχουν εκεί έξω που ξέρουν να την κάνουν την δουλειά σωστά..." Σωστά, αλλά θεωρώ ότι ένας ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ παραγωγος πρέπει να κάνει τη δουλειά εξίσου καλά είτε είναι jazz group είτε black metal.

Τουλάχιστον αυτή είναι η ταπεινή μου γνώμη. Από εκεί και πέρα, είναι αυτό που μου είχε πει ο καθηγητής μου στο Δημοτικό Ωδείο στην Πάτρα (ο Λεωνίδας Πλιάτσικας): "Οι παραγωγοί και οι ηχολήπτες δεν πρέπει να λειτουργούν υποκειμενικά - δηλ. ό,τι μ' αρέσει θα παράγω - αλλά με "ψυχρή" λογική. Σαν τους γιατρούς ένα πράγμα. Δεν θεραπεύουν μόνο τους συγγενείς τους και δεν βοηθάει ένας καρδιολόγος μόνο τους καρδιοπαθείς αλλά και άλλους ασθενείς άμα λάχει"

Αυτή η πολυσύνθετη λογική δυστυχώς σπανίζει στην εποχή μας και ειδικά στην Ελλάδα. Πρέπει να γνωρίζεις αρκετά πράγματα και όχι επειδή κάνεις παραγωγή για jazz groups να τα αντιμετωπίζεις όλα έτσι...

 
εννοείται ότι ένας ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ παραγωγος ΔΕΝ μπορεί να κάνει τη δουλειά εξίσου καλά είτε είναι jazz group είτε black metal.......

....και δε ξέρω πια και ποιες ροκ μπάντες στο εξωτερικό εξακολουθούν να χρησιμοποιούν παραγωγούς.....εκτός αν πχ.ο Andy Sneap είναι παραγωγός....

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top