Πεντατονική κλίμακα.. αυτή η γνωστή-άγνωστη...

cigaret13

Καπνιστής
Μηνύματα
7,491
Πόντοι
1,018
Ανοίγω αυτό το θέμα γιατί όσο "εύκολη" και συνηθισμένη είναι αυτή η κλίμακα, άλλο τόσο κρύβει μυστικά και ντοκουμέντα ;D ;D ;D  Όσοι ξέρετε κάτι παραπάνω, παρακαλώ προσφέρετε τις γνώσεις σας απλόχερα....  :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Λοιπόν, ορίστε μερικές από τις πιο συνηθισμένες χρήσεις ( δεν αναφέρομαι στην προφανή)

Για Maj7...minor pent από την 3η του ακόρντου, minor pent από την 7η (για lydian ήχο)

πχ...Cmaj7...E minor pent, B minor pent

Για Dom7...minor pent από την 5η, minor pent από την b3 (για altered ήχο)

πχ...G7...D minor pent, Bb minor pent

Για Minor7....minor pent από την 5η, minor pent από την 2η ( για dorian)

πχ..Αm7...E minor pent, B minor pent

Θα επανέλθω... :)

 
pipityri...αν και αυτα που γραφεις προκειπτουν και μονα τους με λιγh ωριμη σκεψη, ΠΑΡΟΛΑ αυτα, αναμενουμε εναγωνιως περισσοτερη μασημενη τροφη! :-D

 
theBox είπε:
pipityri...αν και αυτα που γραφεις προκειπτουν και μονα τους με λιγh ωριμη σκεψη, ΠΑΡΟΛΑ αυτα, αναμενουμε εναγωνιως περισσοτερη μασημενη τροφη! :-D
  thebox μερικοί από μας μπορεί να μην έχουμε τις γνώσεις και την εμπειρία σου στην θεωρία της μουσικής και να μας φανούν χρήσιμα αυτά που μοιράζεται ο pipityri. Και στο κάτω κάτω γιατί αυτή η ειρωνεία;
 
cigaret13 είπε:
 thebox μερικοί από μας μπορεί να μην έχουμε τις γνώσεις και την εμπειρία σου στην θεωρία της μουσικής και να μας φανούν χρήσιμα αυτά που μοιράζεται ο pipityri. Και στο κάτω κάτω γιατί αυτή η ειρωνεία;
Ποια ειρωνια καλε??? Τα εννοω 100% αυτα που λεω και ΟΝΤΩΣ περιμενω 2ο ποστ απο pipityri. Μαλλον δεν μεταφερθηκε σωστα στο γραπτο λογο αυτο που ηθελα να πω! Δηλαδη οτι αντι να σπαμε το κεφαλι μας με συσχετισμους βαθμιδων και ακκορντων, καλυτερα να παραθεσει ο πιπιτυρι ενα καταλογο ξεκινοντας απο τα πιο "προφανη" ας πουμε και καταληγοντας σε βαθια νερα.

 
Παιδιά, μην ξεχνάμε ότι αν παίξει κάποιος μια "άλλη" πεντατονική με το ίδιο φραζάρισμα, τονισμούς, σηκώματα, όπως αυτήν που θα έπαιζε κανονικά, το πιο πιθανό είναι να μην του ακουστεί καλά.

Άρα δοκιμάστε όσα γράφει ο φίλτατος pipityri, με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, τονισμούς, σηκώστε άλλες νότες από ότι θα κάνατε με την πεντατονική που ήδη χρησιμοποιείτε.

 
fusiongtr είπε:
Παιδιά, μην ξεχνάμε ότι αν παίξει κάποιος μια "άλλη" πεντατονική με το ίδιο φραζάρισμα, τονισμούς, σηκώματα, όπως αυτήν που θα έπαιζε κανονικά, το πιο πιθανό είναι να μην του ακουστεί καλά.

Άρα δοκιμάστε όσα γράφει ο φίλτατος pipityri, με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, τονισμούς, σηκώστε άλλες νότες από ότι θα κάνατε με την πεντατονική που ήδη χρησιμοποιείτε.
αυτο ηθελα να γραψω κι εγω, αφου οι "ενδιαφερουσες" βαθμιδες της κλιμακας αλλαζουν τελειως, στις χρησεις που προτεινει ο pipityri.

 
Αυτό το θέμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα και από τα πιο σπουδαιότερα.Κι αυτό γιατί ίσως οι πεντατονικές κλίμακες που παίζουμε  θεωρούνται και λίγο παρεξηγημένες.Πιστεύω  κάποιοι τις σνομπάρουν, επειδή δεν έχουν ασχοληθεί σε βάθος.

Επίσης κάποιοι νομίζουν ότι οι πεντατονικές είναι το blues και άμα παίζεις τις κλίμακες αυτές τότε παίζεις και blues, αυτό είναι τελείως λάθος και μπορώ να αντιπαραθέσω ένα σωρό παραδείγματα αλλά δεν είναι αυτό το θέμα.

Οι πεντ παίζονται με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.Ένα βασικό όπλο για τις πεντ είναι τα δάχτυλα ο τρόπος που παίζουμε, δείκτης, μέσος,παράμεσος(βιμπράτο-bend).

Δυστυχώς το βιμπράτο εμπλέκεται αρκετά στις πεντ και αλλάζει δραματικά ολες τις συνισταμένες όπως και τα bends.

Επίσης ένας τρόπος που χρησιμοποιώ εγώ είναι δείκτης, μέσος,μικρός(δαχτυλάκι) όχι όμως σε όλο το μήκος της ταστιέρας, αλλά από το έβδομο τάστο και πέρα, και στις χορδές  g, b, e αρχίζοντας με τον μικρό μεσο και δείκτη σε διάταξη χιαστή και αντιστρόφως από την e,b,g εδώ να πω ότι ο αντίχειρας(βασικό) είναι πίσω στο μανίκι και δεν το αγκαλιάζει δεν το χουφτώνει... αυτό συνεπάγεται ταχύτητα και feeling εντελώς

διαφορετικά.

Αυτον τον τρόπο τον χρησιμοποιώ με φειδώ όταν θέλω να χρωματίσω κάτι η να ακουστεί διαφορετικά η να πάρω το σκάλπ κάποιου.... ;D, να πω ότι δεν προλαβαίνεις ούτε να το δείς ούτε να το ακούσεις και να το πιάσεις... είναι κάτι που το παθαίνουμε όλοι μας. ;D

Επίσης κάτι που θα ήθελα να σχολιάσω είναι η πένα αλλά αυτό είναι κάτι που δείχνεται και δεν μπορώ να το περιγράψω. ;D.

Ενας άλλος τρόπος που ξέρω είναι δείκτης, μέσος, μικρός αλλά στην ίδια χορδή πχ g: οπου δείκτης(12 τάστο)

μέσος(14τάστο), μικρός(17 τάστο) όλα αυτά στην ίδια χορδή και εναλλακτικά ascending descending...ενίοτε και tapping με το δεξί με τον δείκτη κλπ.Δεν συνιστώ αυτόν τον τρόπο για blues γιατί δεν παράγεται το ίδιο feeling όπως αρχικά.. συμβαίνει με τον πρώτο τρόπο που απαιτεί δύναμη ψυχή άλλο control χούφτωμα bends κλπ.

Δηλαδή οι εναλλακτικοί τρόποι τοποθέτησης των δαχτύλων έχουν να κανουν με το είδος μουσικής που θέλουμε να παίξουμε.

Θέλουμε για παράδειγμα να χρωματίσουμε το παίξιμο μας κυρίως σε blues, rock: διαλέγω τον κλασσικό τρόπο δείκτης, μέσος,παράμεσος για να ανβ-κατβ ανά τόνο κάνοντας hammer on τραβάω, λίγο-σηκώνω, τις χορδές ανάλαφρα σαν να φαλτσάρει κάπως αλλά δεν... το αποτέλεσμα που παράγεται είναι ακουστικά πολύ ωραίο αλλά δεν είναι για χόρταση είναι για χρώμα.

Το ότι ξεκινάς και μαθαίνεις να παίζεις gminor πεντ δεν σημαίνει ότι είναι το ίδιο και με τα υπόλοιπα κλειδιά, μπορεί να μοιάζει αλλά διαφέρει.Αλλάζουν θέσεις(roots), ανάπτυξη ,εναλλαγές, νότες,δάχτυλα, εδώ να πω ότι πρέπει κάποιος να χρησιμοποιεί το μυαλουδάκι του για να βρεί τον σωστό δρόμο(νότες) κλπ.

Επίσης οι διαφορετικές θέσεις που θα παίξουμε μια πεντατονική major η minor κλίμακα παράγουν και εντελώς διαφορετικό άκουσμα αυτό συμβαίνει με όλες τις κλιμακες-modes.

Αυτά σε πρώτη φάση τα ξαναλέμε :)

 
pipityri είπε:
Για Dom7...minor pent από την 5η, minor pent από την b3 (για altered ήχο)

πχ...G7...D minor pent, Bb minor pent
Επίσης για Dom7...minor pent από την b7 πάλι για altered ήχο.

Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε και την λεγόμενη blues minor πεντατονική (που έχει έξι νότες ;D ;D ;D, με την προσθήκη της b5).

πχ...G7...F minor pent (blues minor pent).

Στα altered γίνεται ο χαμός.

 
Δεν έχω κάτι προσωπικό να προσφέρω στην κουβέντα αλλά όταν σκέφτομαι Πεντατονική και το "βήμα παραπέρα",μου έρχεται ένα όνομα στο μυαλό...

Eric Johnson.

Mελετήστε τον επί του συγκεκριμένου και θα ανακαλύψετε θησαυρούς.

Υ.Γ.Δεν είναι υποχρεωτικό να παίξετε όπως αυτός. :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
fusiongtr είπε:
Επίσης για Dom7...minor pent από την b7 πάλι για altered ήχο.

Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε και την λεγόμενη blues minor πεντατονική (που έχει έξι νότες ;D ;D ;D, με την προσθήκη της b5).

πχ...G7...F minor pent (blues minor pent).

Στα altered γίνεται ο χαμός.
Την minor pent από την b7 την ακούω για 7sus4/b9, δηλαδή για ακόρντο Phrygian

πχ...G7sus4/b9 (Ab/G)...F minor pent

-Για sus4...minor pent από την 2η

πχ....D7sus4....E minor pent

-Για minor7b5....minor pent από την 4η

πχ....Em7b5....A minor pent

Είναι ενδιαφέρον πως μπορεί κανείς να ξεκινήσει να πειραματίζεται χρησιμοποιώντας οικεία blues/rock φρασελογία, η οποία θα ακουστεί αρκετά διαφορετικά. Κάποιες από τις χρήσεις αποτελούν ελαφρώς πιο spicy εκδοχές γνωστών ήχων. Αλλες μπορεί να μην κάτσουν αμέσως στο αυτί, ειδικά αυτές που αφορούν altered ακόρντα κλπ. Τα ακούσματα βοηθάνε, σίγουρα...Larry Carlton, Eric Johnson(βεβαίως), Scot Henderson, John Scofield (ειδικά στα 80'ς), Mclauglin,Frank Fambale. Και ακόμα,Mcoy Tyner, Chic Corea, Joe Zawinul...

 
pipityri είπε:
Την minor pent από την b7 την ακούω για 7sus4/b9, δηλαδή για ακόρντο Phrygian

πχ...G7sus4/b9 (Ab/G)...F minor pent
Εκεί κάνει την δουλειά της η blue note (γι' αυτό αναφέρθηκα σε blues min pent). ;)

 
pipityri είπε:
-Για minor7b5....minor pent από την 4η

πχ....Em7b5....A minor pent
Συμπληρώνω

-Για minor7b5....minor pent από την b3 (βέβαια θα λείπει η τονική και θα έχουμε την b9 αλλά ...)

πχ....Em7b5....G minor pent

-Για Maj6....minor pent από την 6η

πχ....Cmaj6....A minor pent

Η minor pent από την 6η, ταιριάζει και σε dominant (b7) συγχορδία

πχ....G7....E minor pent

Tsoglanaki... ;D
You got that right. ;D ;D ;D

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δηλαδή, pipityri και fusiongtr με απλά (πολύ απλά ;D) λόγια είναι σαν να σολάρο σε Α αεόλιαν-G μυξολύντιαν-F λύντιαν-E φρύτζιαν-D ντόριαν-Β λόκριαν πάνω σε συγχορδίες της C ιόνιαν; Η G είναι η 5η της, η D είναι η 2η(9η), η B είναι η 7η κ.ο.κ. Κάτι τέτοιο εννοείτε με τα παραδείγματά σας της πεντατονικής;

 
Απλά ποιές μινόρε πεντατονικές, μπορείς να χρησιμοποιήσεις, για να σολάρεις πάνω από κάποιου τύπου συγχορδία (dom7, Maj7, Maj6, min7, min7b5, sus, dom7alt, κλπ).

 
fusiongtr είπε:
Απλά ποιές μινόρε πεντατονικές, μπορείς να χρησιμοποιήσεις, για να σολάρεις πάνω από κάποιου τύπου συγχορδία (dom7, Maj7, Maj6, min7, min7b5, sus, dom7alt, κλπ).
Κατάλαβα. Thanks :)
 
Απ' τα ποιο ενδιαφέροντα θέματα που έχω διαβάσει τελευταία!  :D

Σας ευχαριστούμε πολύ fusion και pipityri!

 
Έκανα μια σούμα.

Προσθέστε ελεύθερα και σχολιάστε (δεν μπορεί, κάποια μ@λ@κία θα έχω κάνει).

Κάποιος (αν θέλει και προλαβαίνει) ας συμπληρώσει την στήλη F.

Ας μείνει, να το συμπληρώνουμε.

Αν κάτι δεν καταλαβαίνετε, feel free to ask! :D

Το R σημαίνει Root.

Μινόρε_Πεντατονική.zip

 

Attachments

Παρόμοια θέματα

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top