Sotiris65 είπε:
Πέστα μεγάλε!
Το θέμα του physical modeling το έχω ψάξει πολύ.
(Να διευκρινήσω ότι δεν παίζω σε μαγαζιά,
μόνο στο δικό μου studio και πάντα γύρω από
electronic, ambient, chilout, new age, romantic piano, etc.)
H Moss board όντως συνήθως παρουσιάζεται υπερτιμημένη,
είναι καλή, αλλά όχι σαν το Ζ1, και είναι "αμαρτία" να την περιορίζεις
σε "κλάψες".
Κυνήγησα και βρήκα ένα Ζ1 expanded (18 νότες πολυφωνία)
και η συνολική αίσθηση είναι ΤΕΛΕΙΩΣ διαφορετική από την
MOSS board "μέσα σε ένα ξένο σώμα".
Επίσης το ίδιο ισχύει για τις κάρτες VL και ΑΝ της Yamaha.
Πάντως, περί ορέξεως κολοκυθόπιτα ...
Έχω σχεδόν όλα τα physical modeling synths που έχουν κυκλοφορήσει,
και το καθένα έχει κάτι διαφορετικό να "δώσει"
και θέλει και ψάξιμο στον προγραμματισμό.
Προσωπικά, έχω καταλήξει σε τρία:
- Korg Z1 expanded (MOSS)
- Yamaha EX5 (VL και FDSP)
- N.I. Reaktor (software με συγκεκριμένα ensembles)
Kαι κάτι ακόμα:
Για ήχους physical modeling τα πλήκτρα δεν είναι αρκετά.
Χρειάζεσαι continuous controllers (pedals, ribbons, breath controlers, etc.)
Καλή χρονια σε όλους!
Υ.Γ. Αν έχει κάποιος κανένα Yamaha VP1 για πούλημα, να το συζητήσουμε!
Έχω ξαναγράψει αρκετές φορές εδώ μέσα...μην σνομπάρετε τους λεγόμενους "σκυλάδες" πληκτράδες και δη αυτούς που έχουν άποψη περί της Physical Modeling. Σύμφωνοι οτι υπάρχουν αρκετοί που αρκούνται σε ότι βρίσκουν έτοιμο και δεν προγραμματίζουν μόνοι τους αλλά μην το γενικεύουμε στο σύνολο των "Σκυλάδων" όπως λέτε γιατί το φαινόμενο παρατηρείται σε όλες τις κατηγορίες ρεπερτορίων. Επίσης ή γενικότερη "κουλτούρα" που επικρατεί στα σκυλάδικα δεν πρέπει να αποδίδεται και στο μουσικό που παίζει εκεί.
Επίσης πέρα από τον εξοπλισμό Physical Modeling Synths και τους Controllers που απαιτούν σωστό προγραμματισμό ώστε να ελέγχουν με ρεαλιστικές καμπύλες παραμέτρους που έχουν να κάνουν με Physical Modeling μεγέθη όπως φυσικά-γεωμετρικά-κατασκευαστικά χαρακτηριστικά οργάνου αλλά και των οργάνων (χέρια, στόμα, γλώσσα, χείλη κτλ) των υποτιθέμενων παιχτών μέσω των οποίων ενεργούν στο μουσικό όργανο χρειάζεται και τρομερή εξάσκηση πάνω στην τεχνική που πρέπει να έχει κανείς πάνω στα πλήκτρα για να βγάλει ρεαλιστικό αποτέλεσμα. Προσοχή περιορίζομαι ΜΟΝΟ στα Physical Models της Moss και όχι στα Analog αν και στα δεύτερα δεν αποκλείεται η τεχνική αυτή. Υπάρχουν πολλοί πληκτράδες (οι οποίοι δεν είναι Σκυλάδες να παίζουν αηδίες) που φτιάχνουν Analog Modeled ήχους που κακά τα ψέμματα δεν έχουν το βάθος που απαιτεί ένας ρεαλιστικός PM και είναι εντελώς κουλοί αν το Synth δεν έχει Arpegiator. Οι "Σκυλάδες" από την άλλη αναπτύσουν διαφορετικές τεχνικές στο πλήκτρο ανάλογα με το αν θέλουν να μιμηθούν φλάουτο, ney, kaval, βιολί, κλαρίνο, ορχηστρικα κουαρτέτα (και άνω) βιολιών, σάζ, μπαγλαμά, κανονάκι, ούτι, γκάιντα, ζουρνά και άλλα. Μερικοί προγραμματίζουν ακόμα και το Aftertouch έτσι ώστε να ελέγχει Pitch Modulation όπως μερικά synth περασμένων δεκαετιών για να εξομοιώσουν πλήρως τον τρόπο παιξίματος.
Και όλα αυτά τη στιγμή που πολλοί "μη Σκυλάδες" βλέπουν άλλους πληκτράδες να παίζουν χρωματικές και πραγματικά χάνουν τη μπάλλα.
Όσον αφορά Physical Modeling έχω ασχοληθεί κι εγώ αρκετά. Για το Z1 θα πω οτι ήταν πολύ καλό όργανο όπως και το Prophecy αλλά όσον αφορά το Z1 μέσα από τα Triton και Trinity (μέσω της EXB-MOSS και ΜΟSS-TRI) θεωρώ οτι η θυσία που γίνεται στην πολυφωνία αποκαθίσταται απο τους πιο εξελιγμένους fx processors και τη δυνατότητα συνδυασμού PM με PCM στα Combi. Τώρα αν στο expanded (18voices) ή ακόμα και στο standard (12 voices) σε αντίθεση με την 6φωνική EXB-MOSS η ανάθεση της πολυφωνίας μπορεί, με τη βοήθεια του Unison, να γίνει έτσι ώστε η πολυφωνία να καταναλωθεί σε μία νότα κάθε φορά, τότε σίγουρα ο ήχος θα ακούγεται πιο ζεστός και πιο γεμάτος αλλά και πάλι αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί με PCM υποβοήθηση από το Combi Mode του Triton. Επειδή διαθέτω τη Moss (σε Triton και σε Trinity) ποτέ δεν χρέιάστηκα Unison πάνω από 3 Voices αλλά και πάλι αυτό είναι υποκειμενική κρίση.
Eιδικότερα στην περίπτωση του Trinity Plus το Prophecy εξομοιώνεται ακριβώς (εκτός του Arpegiator) διότι πάνω στην Solo-Tri υπάρχει ο fx processor του Prophecy. Είναι φυσικά δυνατόν να κάνει κανείς ταυτόχρονη χρήση και του Fx Processor του Τrinity.
Θα μου πει κανείς..."τι δουλειά έχουν οι fx processors στην αρχιτεκτονική σύνθεσης μέσω Physical Modeling;" και θα έχει δίκιο αλλά δεν γίνεται να αγνοήσει το συνολικό ηχητικό αποτέλεσμα.
Όσον αφορά το EX5 το άκουσα μόνο μία φορά αλλά προτιμώ το VL70m που επίσης διαθέτω. Εδώ ίσως να γίνομαι πάλι υποκειμενικός και άδικος με το EX5 αφού δεν είχα την ευκαιρία να το σκαλίσω όσο θα ήθελα.
Τώρα εφόσον ασχολείσαι με τη Physical Modeling τεχνολογία και είσαι και αρκετά ενημερωμένος ιστορικά ώστε να ξέρεις και το VP1 θα έπρεπε επίσης να ξέρεις οτι το εν λόγω όργανο παρουσιάστηκε ως Concept (όπως ακριβώς και το πρώτο OASYS του 1995) στη γνωστή έκθεση αλλά δεν πήρε ποτέ τον δρόμο της μαζικής παραγωγής διότι η εταιρεία προέβλεψε οτι θα ήταν αποτυχία από σκοπιά Marketing.
Έτσι πωλήθηκαν μόνο 2 εκ των οποίων το ένα στο γνωστό κατάστημα Music Store για να προγραμματίσουν όσο το δυνατόν περισσότερους ήχους και να το σαμπλάρουν διαθέτοντας εκ των υστέρων τη συλλογή δειγμάτων προς πώληση. Βέβαια όπως πολύ καλά γνωρίζεις το sample είναι απλά ένα στιγμιότυπο ήχου και ουδεμία σχέση έχει με την ακουστική εξέλιξη ενός ήχου ο οποίος παράγεται ουσιαστικά από processors που μέσω πολύπλοκων μαθηματικών μοντέλων εξομοιώνουν τις φυσικές "εν τω γεννάσθαι" συνθήκες.
Επίσης επειδή αναφέρθηκε κάπου σε προηγούμενο post η Moss δεν έχει κανένα «κλαψιάρικο» preset. Αντιθέτως προκειμένου να την κάνεις να παράγει ήχους αποδεκτούς σε λαϊκό, σκυλάδικο, δημοτικό, ποντιακό, παραδοσιακό, βαλκανικό, ρόμικο και τούρκικο πρόγραμμα προκειμένου να μιμείται ρεαλιστικά τα αντίστοιχα όργανα θέλει στρώσιμο και ατελείωτες ώρες προγραμματισμού.
Όσο για τον τύπο που ανέφερε οτι το Triton πρέπει να προφέρεται Tράιτον να του πω αρχικά ότι όταν γράφεις τη λέξη “Τράιτον” αρκεί ο τόνος στο “α” για να δηλώσει τον τρόπο προφοράς διότι ο τόνος στη συγκεκριμένη λέξη προηγείται των διαλυτικών και συνεπώς τα διαλυτικά στην εκδοχή "Tράϊτον" είναι πλεονασμός και στην εκδοχή Τραϊτον λάθος και έλλειψη διότι λείπει ο τόνος, σύμφωνα πάντα με τη Γραμματική μας.
Ορίστε ο φίλος Audiobox δεν ξέρει πως να γράφει την απόδοση της αγγλικής προφοράς της λέξης Triton που γράφεται "Τράιτον". Τον κάνει αυτό χειρότερο μουσικό άραγε;
Επίσης το όνομα Triton έχει δανειστεί από την ελληνική μυθολογία και αφορά σε θαλάσσια θεότητα γιο του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης του οποίου το όνομα προφέρεται στα Ελληνικά ΤΡΙΤΩΝ ή στην ονομαστική της Νεοελληνικής ΤΡΙΤΩΝΑΣ.
Για να μην ξεφύγουμε περισσότερο με αηδίες έγραψα τα παραπάνω θέλοντας να πω ότι η ουσία είναι αλλού και όχι στο πως προφέρεται το εκάστοτε μοντέλο που τουλάχιστον ως μουσικοί δεν οφείλουμε να γνωρίζουμε ανεξαρτήτως αν βελτιώνει την οποιαδήποτε εικόνα του καθενός μας
Επίσης η Moss δινόταν με τα τελευταία στοκαρισμένα Triton Extreme δωρεάν γιατί ήταν αποτυχία ως προς τις πωλήσεις και μόνο και ο λόγος ήταν επειδή λίγοι παίζουν τη Physical Modeling στα δάχτυλα ώστε να επενδύσουν σε αγορά. Πολύ περισσότερο την έδιναν για να δελεάσουν ήδη χρήστες Triton Classic ή Studio να αγοράσουν ένα νέο όργανο και αναφέρομαι φυσικά στο Extreme το οποίο είχε onboard στην Rom του τα PCM Expansion Data που οι προηγούμενοι χρήστες τα είχαν χρυσοπληρώσει και το κόστος του οποίου για την Korg ήταν σχεδόν μηδενικό από άποψης R&D.
Για τον ίδιο λόγο (αποτυχία σε πωλήσεις) και η Korg και η Yamaha δείχνουν να εγκαταλείπουν (τουλάχιστον προς το παρόν) την PM από τα νέα Workstations (M3, OASYS με εξαίρεση το Pluck String Model της STR-1 αν θυμάμαι καλά και φυσικά την απουσία Plug In Slots στο Motif XS σε αντιδιαστολή με το ES). Επειδή όλοι ζούμε όμως σε έναν κόσμο που τον κινεί η αγορά η οποία κάθε φορά διαμορφώνεται από τη ζήτηση των πολλών έχετε υπόψη οτι η έλλειψη γνώσεων του αγοραστικού κοινού πάνω στην PM είναι αυτή που διαμορφώνει πολιτικές εταιρειών.
Δεν υποστηρίζω ότι η Moss θα έπρεπε να κοστίζει τόσο ακριβά (άνω των 500€) Η αξία της όταν κυκλοφορούσε κανονικά είχε διαμορφωθεί στα 400€ με 440€. Η ετεροχρονισμένη υπέρ-ζήτηση όμως επιφέρει και την υπερβολική κοστολόγηση. Κατά τα άλλα όπως ειπώθηκε ο καθένας όσο θέλει πουλάει και ο καθένας όσο θέλει αγοράζει. Την αξία του εκάστοτε εξοπλισμού την εκτιμά ο καθένας με τα δικά του κριτήρια.
Τέλος θεωρώ ότι είναι άδικο να ευτελίζονται κατά αυτόν τον τρόπο πληκτράδες που εξυπηρετούν το οποιοδήποτε ρεπερτόριο επειδή δεν έχουν το χρόνο είτε να μάθουν πώς να προφέρουν το Triton ή την Τoyota είτε να μάθουν να προγραμματίζουν synth. Μερικοί μάλιστα από αυτούς δεν ξέρουν ούτε το όνομα τους να γράφουν αλλά παραμένουν τεράστιοι μουσικοί (Δεν εννοώ μόνο πληκτράδες). Στην αντίπερα όχθη τώρα πολλές φορές βλέπει κανείς κάτι τυπάκια με ένα Synth και ένα Laptop full στην κονσέρβα από Sequencers και VST’s να γυρνάνε knobs που ελέγχουν filters και να triggάρουν πολλές φορές με Midi Note On Message και ούτε καν με παίξιμο στο κλαβιέ, Arpegiators συγχρονισμένους στο Master Clock. Μερικοί από αυτούς δεν ξέρουν καν ότι η C ή η G πχ αντιστοιχεί στη Ντο και Σολ αντίστοιχα αλλά ok ξέρουν όλο το Midi Implementation Chart απ’έξω. Αυτό τους κάνει μουσικούς;
Κλείνω ξαναλέγοντας ότι η «κουλτούρα» που προάγεται μέσα από τα εν λόγω σκυλάδικα μαγαζιά δεν πρέπει να αγγίζει απαραίτητα τους μουσικούς που επί πληρωμή τα εξυπηρετούν και ότι η γενίκευση που γίνεται σε αυτό το post είναι άδικη.