• Καλώς ήρθατε στο νέο forum! Σε περίπτωση που αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected]. Διαβάστε και το σχετικό thread.

Masterpiece - Πως ηχογραφήθηκε το Gaucho, Steely Dan

Yannis Methenitis

Jack of all trades
Staff member
16 Οκτωβρίου 1998
11,664
4,112
113
Στυμφαλία
yameth.gr
Όργανο
  1. Κιθάρα
  2. Τραγούδι
Ιδιώματα
  1. Funk
  2. Instrumental
  3. Jazz
  4. Soul
Εδω έχουμε μια πολύ διαφωτιστική συνέντευξη του Elliot Scheiner που ήταν ο βασικός tracking και mixing engineer των Steely Dan, γνωστών για την εμμονή τους στην ποιότητα και τη λεπτομέρεια, με δίσκους αριστουργήματα, με αποκορύφωμα μουσικά και ηχοληπτικά το Gaucho. Άποψη που μοιράζομαι με πολλούς και είναι ο δίσκος που θα έπαιρνα μαζί μου σε ένα ερημικό νησί.

Προς μεγάλη έκπληξη του Tyler Burns που έκανε τις σωστές ερωτήσεις απο την άποψη ενός ηχολήπτη, ο ήχος του άλμπουμ οφείλεται σε λιτά, ποιοτικά και σωστά χειρισμένα μέσα. Τίποτα απο τα φούμαρα και τη χρυσόσκονη που έχουν τα πολυδιαφημισμένα "κρυφά" και απρόσιτα εργαλεία που αργότερα έγιναν plugins (αμερικάνικοι compressors, equalizers κ.α.) που όσοι ζήσαμε και δουλέψαμε εκείνες τις εποχές, δεν ξέραμε την ύπαρξη τους καν. 

Μια καλή κονσόλα (Neve 8068) κι ένα πολυκάναλο (Studer A800 (mk I) 24-track στα 30 IPS, no NR) σαν αυτά που υπήρχαν σε πολλά επαγγελματικά στούντιο της εποχής με τα γνωστά μικρόφωνα (U87, 451, D12, SM57 κ.α.) και "κοινά" outboard μηχανήματα (DBX 160), πλην του plate reverb της EMT που ήταν απλά δύσκολο να βρεις λόγω κόστους, χρησιμοποίησε ο Scheiner. Ακριβά μεν (μιας και όλα τότε ήταν ακριβά) αλλά διαθέσιμα στο εμπόριο. Και προφανώς την γνώση της τέχνης και το εξαιρετικό αυτί του.



 
 Υπαρχει κρυφο και απροσιτο εργαλείο, το wendel. Εδω γινεται σχετικη αναφορα.

https://www.soundonsound.com/people/donald-fagen

 Ελπιζω να τα παραλεει λιγακι, διοτι 150.000 δολαρια το 1978 ειναι σημερινα 700.000.

 Οπως και να εχει ομως, με τα ΣΗΜΕΡΙΝΑ δεδομενα δε μιλαμε για κατι εξωφτερνικο ? ενα sampler της ψιλοσυμφορας.

 Παντως ειμαστε πολυ κακομαθημενοι. Τοτε: " Φεραμε 40 πανακριβους σεσιοναδες αλλα κατι λειπει- κατσε να δωσουμε μια περιουσια για να φτιαξουμε τη γκρουβα στο ακριβως" Σημερα: " Παταω το κουμπι- και βγαινει το quantize groove"

 Απο αλλο σημειο της συνεντευξης: Τοτε: " Η ταινια απο τα πολλα punch in εχει μαδησει: Οτι κανουμε σε αυτη τη μιξη, να τελειωνουμε" Σημερα: " Κατσε να κανω ενα τετραπλο back up τα multitrack αρχεια, ετσι για το YOLO"

 Αλλο σημειο: Τοτε: " Πηγαμε σε αλλο στουντιο, που ειχε ΑΚΟΜΑ πιο ακριβη κονσολα, για να κανω automation το fader riding, πουτανια;" Σημερα: " Εχω αναθεσει ενα LFO στο feedback του delay της κιθαρας, κατσε τωρα να το κανω να sync με το τεμπο"

 Ειμαστε πολυ κακομαθημενοι στα τεχνικα ειναι η αληθεια, αλλα αυτες οι παραγωγες με το απειρο budget που επετρεπε να συμμετεχουν ΜΟΥΣΙΚΑΡΕΣ και να δινουν ΑΦΘΟΝΟ ΧΡΟΝΟ και μεγαλη ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ, δεν πλησιαζονται.

 
To Wendel ήταν απλά ένα ντραμοκούτι και κόστιζε τοτε πολλά, γιατί ήταν ΕΝΑ και μόνο το επίσης πανάκριβο Linndrum υπήρχε ως τέτοιο. Αλλά ακόμα και αυτό το προγραμμάτισαν να παίζει φυσικά και δεν θυμίζει καθόλου τις μηχανές που γνωρίσαμε στη συνέχεια και έχει απο μια ο καθένας μας.

Αλλά συμφωνώ σε αυτό

 Ειμαστε πολυ κακομαθημενοι στα τεχνικα ειναι η αληθεια, αλλα αυτες οι παραγωγες με το απειρο budget που επετρεπε να συμμετεχουν ΜΟΥΣΙΚΑΡΕΣ και να δινουν ΑΦΘΟΝΟ ΧΡΟΝΟ και μεγαλη ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ, δεν πλησιαζονται.


Το άπειρο μπάτζετ χρειαζόταν για να έχουν στη διάθεση τους για πολλές μέρες τα μηχανήματα και τους εγγραφείς που εμείς έχουμε ΜΟΝΙΜΑ πλέον στο σπίτι.

Τα λεφτά για τους μουσικούς αυτού του επιπέδου και την τεχνογνωσία των ειδικών δεν έχουμε ή δεν διαθέτουμε.

Βέβαια είναι και το ταλέντο στη μέση...

Γι'αυτό και δοκιμάζω πάντα τα ηχητικά μου με το Babylon sisters.


Χρησιμοποιούμε το ίδιο reference.?

 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: Spyros Delta

Trending...

Νέα θέματα