Ο λόγος που θα γράψω αυτόν τον οδηγό(άσχετα αν τον χρειάζεται κανείς ή όχι) είναι γιατί στα πρώτα μου βήματα στον κόσμο του home recording (όχι ότι τώρα έχω προχωρήσει πολύ από τότε) ήμουν χαμένος και δεν ήξερα που πάνε τα αυγά και τα πασχάλια.
Ξεκινάμε λοιπόν από τα βασικά.
Τι χρειαζόμαστε από άποψη hardware:
1.Eναν υπολογιστή προφανώς. Όσο καλύτερο επεξεργαστή (2πυρηνος είναι μια χαρά) και περισσότερη ram (τα 2 gb είναι επίσης καλά), τόσο το καλύτερο.
2.Μια κάρτα ήχου και προενισχυτή. Αυτές που πουλάνε στα μαγαζιά ως «επαγγελματικές». Με μια audigy όχι ότι δεν θα μπορούμε να κάνουμε δουλειά (ίσως χρειαστούν οι asio4all drivers με τέτοιες κάρτες για να μην έχουμε καθυστέρηση στον ήχο που ακούμε όταν ηχογραφούμε), αλλά προτιμάμε κάρτες οι οποίες έχουν ως αυτοσκοπό το recording. Μπορούμε να βρούμε κάμποσες με σχετικά χαμηλή τιμή και να κάνουμε αξιοπρεπώς την δουλειά μας (ενδεικτικές μάρκες m-audio και emu). Aνάλογα τα πόσα διαθέτουμε, μπορούμε φυσικά να πάμε σε καλύτερες επιλογές, αλλά αυτό δεν είναι το θέμα μας.
Κοιτάμε τα δούμε αν η κάρτα που θα πάρουμε έχει προενισχυτές. Αν δεν έχει τότε θα πρέπει να πάρουμε έναν, ώστε να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τον ήχο που γίνεται εγγραφή. Ακόμα και με φθηνές λύσεις, η διαφορά είναι δραματική. Φυσικά κοιτάμε τι όργανα θέλουμε να ηχογραφήσουμε. Αν θέλουμε να γράφουμε συγχρόνως πολλά όργανα, κάνουμε την αντιστοιχη επιλογή σε καρτα ήχου/προενισχυτή. Αν δεν μας ενδιαφέρει η ταυτόχρονη ηχογράφηση τότε μια κάρτα με 2 εισόδους (μια για μικρόφωνο και μια για όργανο) είναι υπέραρκετή. Φυσικά υπάρχει και η περιπτωση χρησιμιποίησης της midi εξόδου ενός synth, οπότε κοιτάμε την κάρτα μας να έχει και τέτοια είσοδο, αν υπάρχει τέτοιος σκοπός.
Όπως είπαμε και πριν η κάρτα μπορεί να έχει ή όχι προενισχυτές. Ανάλογα το μπατζετ, κινούμαστε αναλόγως. Το να έχει μια κάρτα ενσωματωμένους προενισχυτές, δεν σημαίνει ότι δεν είναι καλοί, αλλά ούτε και το αντίθετο. Οπότε θέλει προσοχή σε αυτές τις αγορές.
3.Monitors: Τα ηχεία από τα οποία θα ακούμε. Δεν προτιμούμε ηχεία multimedia, 5.1 κλπ και αυτό γιατί χρωματίζουν πάντα κάποιες συχνότητες, πράγμα το οποίο θέλουμε να αποφύγουμε στις ηχογραφήσεις μας ώστε να μπορούμε να κρίνουμε πιο αντικειμενικά τι ήχο θελουμε να βγάλουμε. Οπότε προσπαθούμε να επιλέξουμε όσο το δυνατόν πιο «επίπεδα», από άποψη απόκρισης, ηχεία γίνεται.
4. Midi clavie. Για τους πληκτροφόρους φίλους μας που έχουν κάποιο synth που έχει midi έξοδο, αυτό είναι περιττό. Για τους υπόλοιπους που θέλουν να χειριστούν ήχους synth μέσω προγραμμάτων προσομοιώσεων(vst’s βλέπε πιο κάτω) είναι κατά ένα τρόπο αναγκαίο.
Από κει και πέρα, ανάλογα με το όργανο που παίζει κανείς, θα πρέπει να υπάρχουν και τα ανάλογα «μαραφέτια»: ενισχυτές, καλώδια, μικρόφωνα κλπ κλπ.
Υπάρχει φυσικά και η επιλογή (για τους κιθαρίστες) να μην «μπλέξουν» με ενισχυτές και μικρόφωνα και να χρησιμοποιήσουν κάποιο software ή pod, αλλά αυτό θα του δούμε πιο κάτω.
Ανακεφαλαιώνοντας για το hardware λοιπόν: Ο υπολογιστής όσο πιο ισχυρός τόσο πιο εύκολη θα κάνουμε την ζωή μας (βέβαια ακόμα και ένας Pentium 4 κάνει δουλειά, αλλά με 2πύρηνο είναι πιο άνετα). Αναλόγως με τους σκοπούς μας στην ηχογράφηση, επιλέγουμε και κάρτα ήχου(πολλά κανάλια συγχρόνως, λίγα, είσοδος μικροφώνου, είσοδος για όργανα, είσοδος για midi, ψηφιακή είσοδος κλπ).Κοιτάμε αν μας ικανοποιούν οι προενισχυτές της κάρτας(ή αν έχει προενισχυτές) και κινούμαστε αναλόγως για αγορά ή όχι προενισχυτή και φυσικά έχουμε ηχεία.
Για το software:
Αν πριν τα πράγματα ήταν κάπως χαοτικά από άποψη επιλογών, εδώ είναι άβυσσος, καθώς υπάρχουν άπειρες.
1. Sequencer : Καταρχάς χρειαζόμαστε ένα πρόγραμμα το οποίο θα «φιλοξενεί» τα δημιουργήματα μας και μέσω αυτού θα γίνεται όλη η δημιουργική και μη διαδικασία. Προτάσεις υπάρχουν πολλές με πιο «διάσημα» τα cubase/nuendo και pro-tools για windows και mac αντίστοιχα. Φυσικά δεν είναι παρά ενδεικτικά αυτά τα 2, καθώς υπάρχουν πολλά με διαφορετική φιλοσοφία.
Το πρόγραμμα λοιπόν που θα επιλέξουμε είναι και η «επιφάνεια εργασίας» μας από εδώ και πέρα. Μέσω αυτού θα ηχογραφούμε ότι βγαίνει από τον ενισχυτή μας, μέσω αυτού θα επεξεργαζόμαστε τον ήχο και μέσω αυτού θα ολοκληρώνουμε το κομμάτι(υπάρχουν φυσικά και εργαλεία ξεχωριστά για mastering κλπ, αλλά δεν θα ασχοληθούμε με αυτά).
Σημαντικό λοιπόν είναι κάποιος να αισθάνεται άνετα στο περιβάλλον που θα είναι, οπότε και η ανάλογη επιλογή sequencer. Σε γενικές γραμμές το πρώτα βήμα είναι να δηλώσουμε την κάρτα ήχου στο πρόγραμμα, ώστε να γίνεται η διαχείριση του ήχου από αυτήν (καλό θα είναι να έχουμε απενεργοποιήσει την οn-board κάρτα ήχου από το bios, ώστε να μην υπάρξει conflict μεταξύ των 2 καρτών – η περιοχή που θα δηλώσουμε την κάρτα ήχου σε κάθε sequencer διαφέρει, αλλά συνήθως βρίσκεται στον κατάλογο tools) . Από εδώ και πέρα είμαστε έτοιμοι να ηχογραφήσουμε και τα μόνα που μας λείπουν είναι κάποια εργαλεία .
2. VST (virtual instruments- σε άλλες πλατφόρμες έχουν άλλα ονόματα): Eίναι τα εργαλεία που λέγαμε.Από την στιγμή που δεν έχουμε την δυνατότητα να ηχογραφήσουμε φυσικά τύμπανα για παράδειγμα, τα vst’s μας δίνουν την δυνατότητα να τα έχουμε μέσω αυτών των προγραμμάτων, φυσικά με κάθε διαφορετική εταιρία να προσφέρει άλλη ποιότητα στους ήχους της. Εδώ υπάρχουν πολλών ειδών vst’s τα οποία έχουν και διαφορετική χρησιμότητα.
- drum machines: Ακριβώς ότι λέει το όνομα. Υπάρχουν για όλα τα είδη (από rock/metal ήχους, μέχρι κρουστά, industrial oriented τύμπανα και beat-οειδή). Ενδεικτικά να αναφέρουμε τα xln addictive drums, ezdrummer, bfd, isotope, ers και πολλά άλλα.
-synths: Aνάλογα το μουσικό είδος που θέλει να ακολουθήσει κανείς, υπάρχουν και τα ανάλογα synths(fm8, korg legacy collection κλπ).
-Διάφορα άλλα vst’s που μας δίνουν ήχους από ολόκληρες ορχήστρες, σαξόφωνα, μπάσα κλπ, το οποίο προφανώς θέλει αρκετό ψάξιμο ανάλογα με τις απαιτήσεις του καθενός.
Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν θα πρέπει να υποστηρίζει ο sequencer μας την λειτουργία vst’s καθώς επίσης θα πρέπει να τα δηλώσουμε (στο cubase γίνεται μέσω του tools->virtual instruments->click στο empty slot και επιλογή του vst που θέλουμε). Από κει και πέρα η εγγραφή των μερών, γίνεται είτε μέσω ενός midi clavie, είτε μέσω του midi editor που έχει ο sequencer μας.
3.Πάμε και στην κατηγορία των κιθαριστών που για τον οποιοδήποτε λόγο δεν έχουν έχουν την δυνατότητα να παίξουν με ενισχυτή. Την δουλειά εδώ θα την κάνει είτε ένα pod-οειδές(κοινως πεταλιέρα με πολυεφέ, προσομοιώσεις ενισχυτών και καμπινών) είτε κάποιο software του τύπου guitar rig, amplitube κλπ. Το μόνο που χρειάζεται εδώ είναι η κιθάρα, ένας προενιχυτής, η κάρτα ήχου και από κει και πέρα, δηλώνουμε το πρόγραμμα στο ανάλογο audio κανάλι που θα κάνουμε την ηχογράφηση. Οι επιλογές στον ήχο σε αυτά τα προγράμματα είναι πολλές, τα αποτελέσματα αμφιλεγόμενα(ανάλογα πόσο μάστορας είναι κανείς).
Αρχικά είχα το σκοπό να κάνω και μια σύντομη εισαγωγή για το πώς κάνουμε κάποια πολύ αρχικά βήματα στο Cubase, αλλά τελικά δεν κολλάει και τόσο πολύ.
Ελλείψεις υπάρχουν (λόγω περιορισμένων γνώσεων) και ελπίζω να μην υπάρχουν λάθη. Πιστεύω τα υπόλοιπα μέλη που γνωρίζουν πολύ περισσότερα από μένα θα συμπληρώσουν και θα διορθώσουν.
Αν και υπάρχουν άπειροι οδηγοί στο ιντερνετ για το πώς θα ξεκινήσει κανείς το home recording (και κλάσεις ανώτεροι) , πιστεύω πως είναι μια καλή αρχή ώστε σιγά σιγά να γράψουμε και μεις ένα thread στο noiz με αυτό το θέμα.
Ξεκινάμε λοιπόν από τα βασικά.
Τι χρειαζόμαστε από άποψη hardware:
1.Eναν υπολογιστή προφανώς. Όσο καλύτερο επεξεργαστή (2πυρηνος είναι μια χαρά) και περισσότερη ram (τα 2 gb είναι επίσης καλά), τόσο το καλύτερο.
2.Μια κάρτα ήχου και προενισχυτή. Αυτές που πουλάνε στα μαγαζιά ως «επαγγελματικές». Με μια audigy όχι ότι δεν θα μπορούμε να κάνουμε δουλειά (ίσως χρειαστούν οι asio4all drivers με τέτοιες κάρτες για να μην έχουμε καθυστέρηση στον ήχο που ακούμε όταν ηχογραφούμε), αλλά προτιμάμε κάρτες οι οποίες έχουν ως αυτοσκοπό το recording. Μπορούμε να βρούμε κάμποσες με σχετικά χαμηλή τιμή και να κάνουμε αξιοπρεπώς την δουλειά μας (ενδεικτικές μάρκες m-audio και emu). Aνάλογα τα πόσα διαθέτουμε, μπορούμε φυσικά να πάμε σε καλύτερες επιλογές, αλλά αυτό δεν είναι το θέμα μας.
Κοιτάμε τα δούμε αν η κάρτα που θα πάρουμε έχει προενισχυτές. Αν δεν έχει τότε θα πρέπει να πάρουμε έναν, ώστε να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τον ήχο που γίνεται εγγραφή. Ακόμα και με φθηνές λύσεις, η διαφορά είναι δραματική. Φυσικά κοιτάμε τι όργανα θέλουμε να ηχογραφήσουμε. Αν θέλουμε να γράφουμε συγχρόνως πολλά όργανα, κάνουμε την αντιστοιχη επιλογή σε καρτα ήχου/προενισχυτή. Αν δεν μας ενδιαφέρει η ταυτόχρονη ηχογράφηση τότε μια κάρτα με 2 εισόδους (μια για μικρόφωνο και μια για όργανο) είναι υπέραρκετή. Φυσικά υπάρχει και η περιπτωση χρησιμιποίησης της midi εξόδου ενός synth, οπότε κοιτάμε την κάρτα μας να έχει και τέτοια είσοδο, αν υπάρχει τέτοιος σκοπός.
Όπως είπαμε και πριν η κάρτα μπορεί να έχει ή όχι προενισχυτές. Ανάλογα το μπατζετ, κινούμαστε αναλόγως. Το να έχει μια κάρτα ενσωματωμένους προενισχυτές, δεν σημαίνει ότι δεν είναι καλοί, αλλά ούτε και το αντίθετο. Οπότε θέλει προσοχή σε αυτές τις αγορές.
3.Monitors: Τα ηχεία από τα οποία θα ακούμε. Δεν προτιμούμε ηχεία multimedia, 5.1 κλπ και αυτό γιατί χρωματίζουν πάντα κάποιες συχνότητες, πράγμα το οποίο θέλουμε να αποφύγουμε στις ηχογραφήσεις μας ώστε να μπορούμε να κρίνουμε πιο αντικειμενικά τι ήχο θελουμε να βγάλουμε. Οπότε προσπαθούμε να επιλέξουμε όσο το δυνατόν πιο «επίπεδα», από άποψη απόκρισης, ηχεία γίνεται.
4. Midi clavie. Για τους πληκτροφόρους φίλους μας που έχουν κάποιο synth που έχει midi έξοδο, αυτό είναι περιττό. Για τους υπόλοιπους που θέλουν να χειριστούν ήχους synth μέσω προγραμμάτων προσομοιώσεων(vst’s βλέπε πιο κάτω) είναι κατά ένα τρόπο αναγκαίο.
Από κει και πέρα, ανάλογα με το όργανο που παίζει κανείς, θα πρέπει να υπάρχουν και τα ανάλογα «μαραφέτια»: ενισχυτές, καλώδια, μικρόφωνα κλπ κλπ.
Υπάρχει φυσικά και η επιλογή (για τους κιθαρίστες) να μην «μπλέξουν» με ενισχυτές και μικρόφωνα και να χρησιμοποιήσουν κάποιο software ή pod, αλλά αυτό θα του δούμε πιο κάτω.
Ανακεφαλαιώνοντας για το hardware λοιπόν: Ο υπολογιστής όσο πιο ισχυρός τόσο πιο εύκολη θα κάνουμε την ζωή μας (βέβαια ακόμα και ένας Pentium 4 κάνει δουλειά, αλλά με 2πύρηνο είναι πιο άνετα). Αναλόγως με τους σκοπούς μας στην ηχογράφηση, επιλέγουμε και κάρτα ήχου(πολλά κανάλια συγχρόνως, λίγα, είσοδος μικροφώνου, είσοδος για όργανα, είσοδος για midi, ψηφιακή είσοδος κλπ).Κοιτάμε αν μας ικανοποιούν οι προενισχυτές της κάρτας(ή αν έχει προενισχυτές) και κινούμαστε αναλόγως για αγορά ή όχι προενισχυτή και φυσικά έχουμε ηχεία.
Για το software:
Αν πριν τα πράγματα ήταν κάπως χαοτικά από άποψη επιλογών, εδώ είναι άβυσσος, καθώς υπάρχουν άπειρες.
1. Sequencer : Καταρχάς χρειαζόμαστε ένα πρόγραμμα το οποίο θα «φιλοξενεί» τα δημιουργήματα μας και μέσω αυτού θα γίνεται όλη η δημιουργική και μη διαδικασία. Προτάσεις υπάρχουν πολλές με πιο «διάσημα» τα cubase/nuendo και pro-tools για windows και mac αντίστοιχα. Φυσικά δεν είναι παρά ενδεικτικά αυτά τα 2, καθώς υπάρχουν πολλά με διαφορετική φιλοσοφία.
Το πρόγραμμα λοιπόν που θα επιλέξουμε είναι και η «επιφάνεια εργασίας» μας από εδώ και πέρα. Μέσω αυτού θα ηχογραφούμε ότι βγαίνει από τον ενισχυτή μας, μέσω αυτού θα επεξεργαζόμαστε τον ήχο και μέσω αυτού θα ολοκληρώνουμε το κομμάτι(υπάρχουν φυσικά και εργαλεία ξεχωριστά για mastering κλπ, αλλά δεν θα ασχοληθούμε με αυτά).
Σημαντικό λοιπόν είναι κάποιος να αισθάνεται άνετα στο περιβάλλον που θα είναι, οπότε και η ανάλογη επιλογή sequencer. Σε γενικές γραμμές το πρώτα βήμα είναι να δηλώσουμε την κάρτα ήχου στο πρόγραμμα, ώστε να γίνεται η διαχείριση του ήχου από αυτήν (καλό θα είναι να έχουμε απενεργοποιήσει την οn-board κάρτα ήχου από το bios, ώστε να μην υπάρξει conflict μεταξύ των 2 καρτών – η περιοχή που θα δηλώσουμε την κάρτα ήχου σε κάθε sequencer διαφέρει, αλλά συνήθως βρίσκεται στον κατάλογο tools) . Από εδώ και πέρα είμαστε έτοιμοι να ηχογραφήσουμε και τα μόνα που μας λείπουν είναι κάποια εργαλεία .
2. VST (virtual instruments- σε άλλες πλατφόρμες έχουν άλλα ονόματα): Eίναι τα εργαλεία που λέγαμε.Από την στιγμή που δεν έχουμε την δυνατότητα να ηχογραφήσουμε φυσικά τύμπανα για παράδειγμα, τα vst’s μας δίνουν την δυνατότητα να τα έχουμε μέσω αυτών των προγραμμάτων, φυσικά με κάθε διαφορετική εταιρία να προσφέρει άλλη ποιότητα στους ήχους της. Εδώ υπάρχουν πολλών ειδών vst’s τα οποία έχουν και διαφορετική χρησιμότητα.
- drum machines: Ακριβώς ότι λέει το όνομα. Υπάρχουν για όλα τα είδη (από rock/metal ήχους, μέχρι κρουστά, industrial oriented τύμπανα και beat-οειδή). Ενδεικτικά να αναφέρουμε τα xln addictive drums, ezdrummer, bfd, isotope, ers και πολλά άλλα.
-synths: Aνάλογα το μουσικό είδος που θέλει να ακολουθήσει κανείς, υπάρχουν και τα ανάλογα synths(fm8, korg legacy collection κλπ).
-Διάφορα άλλα vst’s που μας δίνουν ήχους από ολόκληρες ορχήστρες, σαξόφωνα, μπάσα κλπ, το οποίο προφανώς θέλει αρκετό ψάξιμο ανάλογα με τις απαιτήσεις του καθενός.
Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν θα πρέπει να υποστηρίζει ο sequencer μας την λειτουργία vst’s καθώς επίσης θα πρέπει να τα δηλώσουμε (στο cubase γίνεται μέσω του tools->virtual instruments->click στο empty slot και επιλογή του vst που θέλουμε). Από κει και πέρα η εγγραφή των μερών, γίνεται είτε μέσω ενός midi clavie, είτε μέσω του midi editor που έχει ο sequencer μας.
3.Πάμε και στην κατηγορία των κιθαριστών που για τον οποιοδήποτε λόγο δεν έχουν έχουν την δυνατότητα να παίξουν με ενισχυτή. Την δουλειά εδώ θα την κάνει είτε ένα pod-οειδές(κοινως πεταλιέρα με πολυεφέ, προσομοιώσεις ενισχυτών και καμπινών) είτε κάποιο software του τύπου guitar rig, amplitube κλπ. Το μόνο που χρειάζεται εδώ είναι η κιθάρα, ένας προενιχυτής, η κάρτα ήχου και από κει και πέρα, δηλώνουμε το πρόγραμμα στο ανάλογο audio κανάλι που θα κάνουμε την ηχογράφηση. Οι επιλογές στον ήχο σε αυτά τα προγράμματα είναι πολλές, τα αποτελέσματα αμφιλεγόμενα(ανάλογα πόσο μάστορας είναι κανείς).
Αρχικά είχα το σκοπό να κάνω και μια σύντομη εισαγωγή για το πώς κάνουμε κάποια πολύ αρχικά βήματα στο Cubase, αλλά τελικά δεν κολλάει και τόσο πολύ.
Ελλείψεις υπάρχουν (λόγω περιορισμένων γνώσεων) και ελπίζω να μην υπάρχουν λάθη. Πιστεύω τα υπόλοιπα μέλη που γνωρίζουν πολύ περισσότερα από μένα θα συμπληρώσουν και θα διορθώσουν.
Αν και υπάρχουν άπειροι οδηγοί στο ιντερνετ για το πώς θα ξεκινήσει κανείς το home recording (και κλάσεις ανώτεροι) , πιστεύω πως είναι μια καλή αρχή ώστε σιγά σιγά να γράψουμε και μεις ένα thread στο noiz με αυτό το θέμα.