Drum mixing & panning

elavd

Googlelavd
Μηνύματα
7,885
Πόντοι
38
Επειδή για πρώτη μου φορά προσπαθώ να κάνω μια μίξη σε ηχογράφηση τυμπάνων, θα ήθελα τη βοήθειά και τη συμβουλή σας στα εξής 2 θέματα:

1) Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένη τεχνική στο compression & το gating της "μπότας" (kick drum) ώστε από το κανάλι της να αφαιρέσω όσο το δυνατόν περισσότερη "άχρηστη" πληροφορία (πχ snare drum κλπ);

2) Τι είδους panning κάνετε σε ένα drum σετ;

Από ότι παρατηρώ σε μίξεις άλλων, πολλοί επιλέγουν να στήσουν τη στερεοφωνική εικόνα των τυμπάνων, από τη σκοπιά του drummer (πχ Hi-hat στα αριστερά, Ride στα δεξιά).

Εμένα αυτό δεν μου φαίνεται και τόσο λογικό, μιας και θεωρώ πιο λογικό το να φτιάξω μια στερεοφωνική εικόνα στον ακροατή, παρόμοια με αυτή που θα άκουγε αν καθότανε απέναντι σε έναν μια μπάντα. Με αυτή την λογική, ο υποτιθέμενος ακροατής θα άκουγε το Hi-hat στα δεξιά του.

Εσείς τι panning χρησιμοποιείτε σε ένα standard σετ (Kick, Snare, HH, Tom1, Tom2, Tom3, OH1, OH2);

Επίσης, πόσο "άπλα" δίνετε στη stereo "εικόνα" σας;

 
Για το 1ο θέμα : Χρησιμοποιείς ένα gate για να αφαιρέσεις τυχόν άχρηστη πληροφορία που έχει περάσει στο mic της μπότας κατά την ηχογράφηση, συνήθως παίρνει απο το snare. Το gate το ρυθμίζεις ανάλογα με μικρό attack και χαμηλό release ώστε να παίρνει την ατάκα της μπότας και να κόβει τα υπόλοιπα.Ξεκινάς απο 0 threshold και το μειώνεις σταδιακά μέχρι να πάρεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Compression στην μπότα βάζεις για άλλους λόγους px για να της δώσεις μεγαλύτερο punch ή και όγκο.

Σε οτι αφορά το panning στην μίξη του drum set :

Υπάρχουν 2 τεχνικές, είτε στήνεις τη στερεοφωνική εικόνα ως προς τη φυσική διάταξη που στήνεται η drum set, δηλαδή όπως ακούει ο drummer, είτε το ανάποδο, δηλαδή απο τη μεριά του ακροατή. Είναι νομίζω θέμα άποψης, γούστου και συνήθειας.Εγώ προτιμώ τη 2η περίπτωση όπως δηλαδή θα άκουγα τα drums σε ενα live.

Σε οτι αφορά το panning, το kick σχεδόν πάντα (99,9 %) το τοποθετείς κέντρο, αν του βάλεις panning είναι σχεδόν σίγουρο η μίξη θα χάσει την ισορροπία της. Snare βάζεις ενα παρα πολύ ελφρύ panning Left ή ακόμα και κέντρο (Right ως προς τον ακροατή σύμφωνα με τα προηγούμενα) . Απο εκει και πέρα ανάλογα πράττεις για τα υπόλοιπα, δηλαδή Tom L panning Left πχ 11 'ο clock, Tom R panning right πχ 1 'o clock, HH ελαφρώς αριστερά , ΟΗ1 hard left, OH2 hard right κοκ. Πειραματίσου και βρες την ισορροπία που χρειάζεται,

ελπίζω να βοήθησα κάπως!  ;)

 
Δεν είμαι ηχολήπτης, αλλά έχω δύο παρατηρήσεις: Απόφυγε αν μπορείς το gate και καθάρισε το σήμα μετά. Είναι μανούρα, αλλά ανάλογα με το είδος της μουσικής και το πώς παίζει ο ντράμερ μπορεί με το gate να χάσεις και χρήσιμη πληροφορία - π.χ. ghost notes ή τους αρμονικούς ("ουρά") του τυμπάνου - και να αλλοιώσεις το τελικό feel. Μπορείς να απομονώσεις όσο γίνεται το μικρόφωνο της κάσας φτιάχνοντας μία εξωτερική μπάφλα μπροστά της. Αν θυμάμαι καλά, σε ένα από τα άρθρα του, ο Νικόδημος αναφέρει ότι γι' αυτό το σκοπό έχει χρησιμοποιήσει το κέλυφος μιας δεύτερης κάσας (χωρίς δέρματα) μπροστά από την κανονική, σκεπασμένο με μία κουβέρτα. Είναι μία καλή και δοκιμασμένη τεχνική για να περιορίσεις τις διαρροές.

Επίσης, χρησιμοποίησε με φειδώ το panning. Έχω ακούσει εγγραφές που είναι τελείως αφύσικες με το hard panning δεξιά και αριστερά. Το σετ δεν ακούγεται τόσο διαχωρισμένο στην πραγματικότητα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Haris είπε:
αλλά ανάλογα με το είδος της μουσικής και το πώς παίζει ο ντράμερ μπορεί με το gate να χάσεις και χρήσιμη πληροφορία - π.χ. ghost notes ή τους αρμονικούς ("ουρά") του τυμπάνου - και να αλλοιώσεις το τελικό feel.
ναι..παίζει πολύ αυτό...την έχω πατήσει και εγώ ξανά και ξανά έτσι ... σε μίξη μου είχαν φάει τα μισά  ...

 
Haris είπε:
Απόφυγε αν μπορείς το gate και καθάρισε το σήμα μετά.
Εννοείς να το καθαρίσω με το χέρι; Όπου δηλαδή δεν ακούγεται μπότα, να σβήσω τα περιττά;

 
Ναι αυτό εννοώ, αν και ξέρω ότι είναι πολύ δουλειά, ειδικά στην κάσα που έχει πολλά χτυπήματα μέσα στο κομμάτι. Υπάρχει ενδεχόμενο, αν έχεις χρησιμοποιήσει κάποιο αποτελεσματικό τρόπο να απομονώσεις το μικρόφωνο, να μην χρειάζεται "καθάρισμα". Επίσης, για να μην αφορίζω τελείως το gate, μπορεί το ανάλογα με το είδος της μουσικής να μην δημιουργεί πρόβλημα. Π.χ. σε ένα ροκ κομμάτι, με στακάτη κάσα που παίζει σε δύο επίπεδα δυναμικών, δυνατά και δυνατότερα, μπορεί το gate να δουλέψει μια χαρά. Τέλος, έχεις την επιλογή να το βάλεις μετά την εγγραφή, ούτως ώστε να μπορείς να πειραματιστείς και να μην κολλήσεις με κάτι που δεν μπορείς να αλλάξεις.

Όπως είπα, δεν είμαι ηχολήπτης, και όλα τα παραπάνω είναι καθαρά εμπειρικά. Είμαι σίγουρος ότι αν παρέμβουν οι πιο αρμόδιοι του noiz θα πάρεις σαφέστερες και πιο εμπεριστατωμένες απαντήσεις.

Προς το παρόν ρίξε μια ματιά και σε αυτά τα βίντεο. Θα πάρεις μια ιδέα για το τι παίζει.

Drum Clean up Part 1 - RecordBetterAudio.com

Drum Clean up Part 2 - RecordBetterAudio.com

 
Με το gate τουλάχιστον για την περίπτωση της μπότας , αν ρυθμιστεί σωστά δεν χάνεις ούτε την ατάκα ούτε το release και ούτε και κάποιο ασθενές χτύπημα φυσικά, dont be afraid to use it :)

 
Haris είπε:
Π.χ. σε ένα ροκ κομμάτι, με στακάτη κάσα που παίζει σε δύο επίπεδα δυναμικών, δυνατά και δυνατότερα, μπορεί το gate να δουλέψει μια χαρά.
That's the case ;)

Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες ;)

Θα δω τα video και θα επανέλθω δριμύτερος.

Θα ανεβάσω και μια μίξη για να μου πείτε γνώμες! :)

 
Ανεβάζω ένα απόσπασμα της μίξης που έκανα σήμερα.

Στην αρχή ακούγονται τα τύμπανα μόνα τους και στη συνέχεια με μπάσο και ακουστική κιθάρα.

Περιμένω τα σχόλιά σας! :)

river_drums02.mp3

 

Attachments

1) Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένη τεχνική στο compression & το gating της "μπότας" (kick drum) ώστε από το κανάλι της να αφαιρέσω όσο το δυνατόν περισσότερη "άχρηστη" πληροφορία (πχ snare drum κλπ);
Υπαρχει αλλα εχει να εφαρμοστει απο την εποχη των.....Duran-Duran,ο φυσικος ηχος της ντραμς ειναι αυτος που υπαρχει "διαροη" του ηχου των διαφορετικων τυμπανων και πιατινιων σε ΟΛΑ τα μικροφωνα,αλλοιως ακουγεται εντελως αφυσικο το αποτελεσμα

2) Τι είδους panning κάνετε σε ένα drum σετ;Από ότι παρατηρώ σε μίξεις άλλων, πολλοί επιλέγουν να στήσουν τη στερεοφωνική εικόνα των τυμπάνων, από τη σκοπιά του drummer (πχ Hi-hat στα αριστερά, Ride στα δεξιά).
τα παντα ΚΕΝΤΡΟ,χρησιμοποιω πλεον 3-4 μικροφωνα για τυμπανα οποτε εχω χρονια να "παιξω" ντραμς σε στερεο.

τα ....παλια χρονια εβαζα το ταμπυρο & τη μποτα στο κεντρο και τα υπολοιπα οπως τα ακουει ο θεατης σε μια συναυλια.

Περιμένω τα σχόλιά σας!
τα ντραμς ακουγονται σαν κατσαρολια αλλα δεν φταιει η μιξη σου για αυτο,φταιει ο ντραμμερ,το κουρδισμα του,τα τυμπανα του & η ηχοληψια... :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Γεια χαρά,

Αυτό που ακούγεται είναι αρκετά καλό και φυσικό. Οι μόνες χροιές που δεν μου άρεσαν ήταν του ΗΗ και της μπότας. Η δεύτερη έχει λίγη λάσπη στις χαμηλές, δοκίμασε κάποιο hpf φίλτρο γύρω στα 45hz και κόψε 2-3db στους 170-200 (q=1).

Όσο για το ΗΗ δοκίμασε να βγάλεις 3-4 db στους 380 (με q=2) και να προσθέσεις 3.5db στους 11000. (αυτή η ρύθμιση μπορεί να είναι χρήσιμη και για τα overheads)

Όσο για το θέμα της μίξης, έτσι όπως ακούγεται είναι αρκετά ψηλά τα overheads και πολύ wide. Aν μπουν όμως και τα υπόλοιπα όργανα ίσως είναι οκ, γιαυτό πόσταρε αν μπορείς και τα υπόλοιπα στοιχεία ώστε να είναι πιο ολοκληρωμένη η άποψη..

 
Kαλημερα!

Επειδη οι λεπτομερειες προαναφερθηκαν,να σου πω οτι το Α και το Ω σε μια μιξη ντραμς

ειναι Ο ΠΑΙΧΤΗΣ...

Αν προσπαθεις να βγαλεις ηχο με κακο ή μέτριο παιχτη,πολυ δυσκολα θα το καταφερεις.

(το ευχομαι βεβαια).

Ο ντραμερ ειναι μια μιξη απο μονος του και αν ειναι καλος δεν χρειαζεται πολλα πολλα.

γιατι εχει ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ στα χτυπηματα του.

Ειναι ισως το οργανο στο οποιο η ανεπαρκεια φαινεται περισσοτερο απ οποιοδηποτε αλλο καθως..ειναι πολλα τα τουμπανα,τα χτυπηματα και τα...μικροφωνα.

Αν χτυπησω ενα σνερ εγω κι ενας ντραμερ(με τις ιδιες ρυθμισεις)θα ακουστει εντελως διαφορετικα.Ιδιως αν η ληψη προοριζεται για ολοκληρωμενο κομματι..

Κατα τ αλλα,πειραματισμος και παλι πειραματισμος και κανονες δεν υπαρχουν... ;)

Οτι σου αρεσει εσενα.

Α!Μην καθεσαι πανω απο μισαωρο να τα πειραζεις.Θολωνει το μυαλο και τ αυτια,πας την αλλη μερα και λες..''καλα τοσο χαλια ηταν?''

Οι καλυτερες ληψεις σε ολα τα οργανα γινονται εντος μισαωρου..

Γνωμη μου παντα.

Καλα κοπανηματα φιλε μου!

 
@Superfunk: Τόσο χάλια ε;   :-\

@harry: Σε ευχαριστώ! Θα δοκιμάσω σήμερα αυτά που μου προτείνεις ;)

@freerock1974: Thanks ;)

 
Και εγώ είμαι της λογικής όπως το ακούει ο ακροατής.

Δηλαδή δεξιά το hi hat κ.λ.π. Σαφώς είναι θέμα γούστου.

Βέβαια έχω ακούσει και drums take φίλου που τα είχε ανάποδα.

Και όταν τον ρώτησα μου απάντησε, α! μην ενοχλήσαι ο ντράμερ ήταν αριστερόχειρας. ;D

Πέρα από την πλάκα αυτό που μπορεί πραγματικά να σε βοηθήσει πάρα πολύ σε θέματα mixing & panning είναι το BFD2, όσο κι αν φαντάζει απίστευτο .

Με το οποίο μπορείς άνετα να κάνεις εξάσκηση και πειραματισμούς επειδή ακριβώς ρυθμίζονται τα πάντα .

Μετά προχωράς σε κανονικά (ανθρώπινα) drums takes, πιστεψέ με εμπειρότερος.  

 
Οι υπόλοιποι drummers της παρέας τι λένε;

Σας ακούγεται παράξενη/άσχημη η μίξη μου;

Τι θα μπορούσα να διορθώσω ή βελτιώσω;

 
@Superfunk: Τόσο χάλια ε;
Δυστυχως ναι μια και αυτο

να σου πω οτι το Α και το Ω σε μια μιξη ντραμςειναι Ο ΠΑΙΧΤΗΣ...

Αν προσπαθεις να βγαλεις ηχο με κακο ή μέτριο παιχτη,πολυ δυσκολα θα το καταφερεις.

(το ευχομαι βεβαια).
ειναι το Α & το Ω,αν μετρουσα τις φορες που ο ντραμμερ μου (τον θεωρω τον πλεον "χερά" ντραμμερ στην Ελλαδα) επαιξε στο ιδιο σετ και με τις ιδιες ρυθμισεις βγαζοντας θεϊκο ηχο σε σχεση με οποιονδηποτε αλλο ντραμμερ ειχε παιξει πριν θα ημουν πλουσιος (για αυτο αλλωστε οι πλεον περιζητητοι session μουσικοι ειναι οι ντραμμερς,οι παραγωγοι δεν τους ζητανε επειδη παιζουν παπαδες αλλα επειδη εχουν ΗΧΟ)  

και δυστυχως στην Ελλαδα ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ντραμμερ εχουν ηχο.

εδω μπορεις να ακουσεις τι ηχο μπορει να εχει ενας ΚΑΛΟΣ ντραμμερ με 2-3 μικροφωνα και ελάχιστη επεξεργασια.

http://www.noiz.gr/index.php?topic=171058.0

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Καλημέρα και απο μένα

Το panning που χρησιμοποιώ εγώ όταν ηχογραφώ για πιο extreme μουσικές

(πάντα πανάρω όπως ακούει ο ντράμερ)

Τα ov είναι σε x/y (περίπου) και σε θέση πάνω απο το ταμπούρο και υψος λίγο πιο πάνω απο το ψηλότερο πιατίνι.

ovL 100% L

ovR 100% r

hatL 100% L

hatR 100% R

rideL 100% L

rideR 100% R

tom1 45% L

tom2  C

tom3 45% R

floor1 70% R

floor2 100% R

snare  C

bd  C

Και σίγουρα το πιο σημαντικό πράγμα είναι ο ντράμερ και οι δυναμικές του.

George

 
Παράθεση

Περιμένω τα σχόλιά σας!

τα ντραμς ακουγονται σαν κατσαρολια αλλα δεν φταιει η μιξη σου για αυτο,φταιει ο ντραμμερ,το κουρδισμα του,τα τυμπανα του & η ηχοληψια...

Συμφωνω +1000

George

 
Σας ακούγονται δηλαδή παιγμένα ... άψυχα;

Λέτε να καταφύγω στη λύση του triggering;

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top