DIY συντήρηση & επισκευή λαμπάτου ενισχυτή (FAQ)

Jasemeister

Master of Ceremonies
Μηνύματα
7,354
Πόντοι
38
Απ'ότι βλέπω δεν έχουμε ένα κεντρικό θέμα για να ρωτάμε για τη συντήρηση και την επισκευή λαμπάτων ενισχυτών.

Μερικά θέματα που είναι σχετικά δυστυχώς είναι σκόρπια. Αν σας αρέσει η ιδέα, προτείνω να γίνει sticky όπου θα μπορεί ο καθένας να ρωτά για αυτό που τον απασχολεί ή να μορφωθεί από αυτά που μας έχουν απασχολήσει στο παρελθόν. Αν συμφωνείτε, προτείνω να κρατήσουμε το post-whoring σε ήπιους τόνους για να είναι ευανάγνωστο το θέμα.

sd007-08.jpg
sd007-08.jpg
sd007-08.jpg


Οι λαμπάτοι ενισχυτές διατηρούν υψηλές τάσεις στο εσωτερικό τους (οι οποίες πραγματικά μπορούν να σας στείλουν στα θυμαράκια), ακόμα και όταν είναι εκτός ρεύματος για πολύ καιρό! Μην επιχειρήσετε καμία εργασία πρωτού ενημερωθείτε για τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας!

Ένα καλό website με πολλές πληροφορίες επί του θέματος είναι: http://www.geofex.com και επιλέξτε το "tube amp faq".

 
Η κύρια πηγή κινδύνου στον λαμπάτο ενισχυτή είναι η τάση που αποθηκεύεται στους ηλεκτρολυτικούς πυκνωτές (χρησιμεύουν στην εξομάλυνση της τάσης από τον μετασχηματιστή ισχύος (power transformer). Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ποιοί είναι μέσα στο σασί γιατί είναι ντερέκια (σαν εκείνα τα μικρά κουτάκια αναψυκτικών που έβγαιναν κατά καιρούς).

Η πρώτη μας κίνηση είναι η αποφόρτισή τους. Για το σκοπό αυτό χρειαζόμαστε:

α) 2 κροκοδειλάκια (φωτό 1)

β) καλώδιο 16 AWG

γ) 1 αντίσταση των 100 kΩ, τουλάχιστον 5 Watt

δ) μονωτική ταινία

Οι ηλεκτρολυτικοί πυκνωτές έχουν πολικότητα, δηλαδή έχουν θετικό και αρνητικό πόλο. Ενώνοντας τους δυο πόλους μέσω μιας αντίστασης πετυχαίνουμε την αποφόρτισή της. Θέλουμε να είναι τουλάχιστον 5 Watt γιατί ανάλογα με τον πυκνωτή, μιλάμε για μεγάλη ένταση ρεύματος που θα περάσει μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από την αντίσταση. Η τιμή των 100 kΩ είναι αρκετα μεγάλη ώστε να μην κάνουμε ζημιά στον πυκνωτή λόγω υπερβολικά γρήγορης αποφόρτισης (λόγω του ότι τα υλικά κατασκευής δεν αντέχουν, ειδικά αν μιλάμε για παλιό ενισχυτή).

Κόβουμε ένα σεβαστό μήκος καλωδίου (όχι πολύ κοντό γιατί δεν θα βολέψει). Στις άκρες κολλάμε τα κροκοδειλάκια. Κόβουμε στη μέση το καλώδιο και κολλάμε τις άκρες στην αντίσταση. Τυλίγουμε τα εκτεθημένα σημεία και την αντίσταση με τη μονωτική τανία.

Παρακάτω είναι και μια φωτό από μια αντίστοιχη κατασκευή, με αρκετά μικρότερης αξίας αντίσταση, χωρίς τη μονωτική ταινία.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Έχω ένα ελληνικό χειροποίητο λαμπάτο του '72, ο οποίος είναι φτιαγμένος πάνω σε πλακέτα (ένας θεός ξέρει γιατί...). Η μορφή της πλακέτας μου φέρνει σε κάτι το οποίο έρχεται με όλη την επιφάνεια καλυμένη από αγώγιμο υλικό, όπου ζωγραφίζεις τις διαδρομές που θέλεις και αφαιρείς το υπόλοιπο με κάποιο οξύ.

Ένα από το προβλήματά μου είναι ότι αφαιρώντας για πρώτη φορά κάποιες αντιστάσεις του τελικού σταδιού που τα έχουν παίξει και ξερνάνε τα σωθικά τους, μέρος από το αγώγιμο υλικό ξεκόλλησε μαζί με τα ποδαράκια των αντιστάσεων...bummer.

Μπορώ με κάποιο τρόπο να τοποθετήσω παρόμοιο αγώγιμο υλικό; Βλέπω ότι στο παρελθόν συνέβη και σε άλλα σημεία όπου ο επισκευαστής απλά έβαλε καλάι πάνω στη διαδρομή που έλειπε (φαίνεται στη φωτό, κάτω από τα 4 diodes στα δεξιά του μεγάλου μετασχηματιστή).

Τι προτείνετε;

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Θα προτείνω δυο απλές λύσεις:

1. Απλώς συνδέεις το άκρο των στοιχείων που θες να κολλήσεις πάνω στο κύκλωμα στο σημείο όπου σταμάτησε να ξεκολλάει το υλικό. Το απλούστερο δηλαδή. Αν δε φτάνει το μήκος του σύρματος του στοιχείου, κολλάς μια μικρή επέκταση καλωδίου μεταξύ στοιχείου και κυκλώματος. Τελείως ghetto φάση, αλλά είναι γρήγορο και αποτελεσματικό.

2. Επειδή αυτό με το καλάι μου φαίνεται πολύ μανούρα, και αν είσαι λίγο απρόσεκτος, ίσως να λιώσεις και το πλαστικό της πλακέτας, θα πρότεινα για μεγάλες "επεκτάσεις" να χρησιμοποιήσεις αυτήν την αυτοκόλλητη ταινία χαλκού που χρησιμοποιούμε στο shielding των κιθάρων. Κόβεις όσο χρειάζεται σε μήκος και σε πλάτος από την ταινία, το κολλάς στην πλακέτα και με ένα κολλητήρι κάνεις τη σύνδεση με το αγώγιμο υλικό. Θεωρητικά όλο αυτό. Not tried at home. ;)

 
Επειδή από ότι κατάλαβα ο ενισχυτής σου είναι σε φάση ολικής αναστήλωσης, καλύτερα είναι να φτιάξεις καινούργιες πλακέτες, γιατί όλο και προβλήματα θα σου βγάζουν με τον καιρό.

Επίσης αν οι πλακέτες δεν είναι πολύπλοκες και έχουν λίγα παπαράκια πάνω τους, κάντον point-to-point να ησυχάσεις!!!  ;D

 
kwstas79 είπε:
Επειδή από ότι κατάλαβα ο ενισχυτής σου είναι σε φάση ολικής αναστήλωσης, καλύτερα είναι να φτιάξεις καινούργιες πλακέτες, γιατί όλο και προβλήματα θα σου βγάζουν με τον καιρό.

Επίσης αν οι πλακέτες δεν είναι πολύπλοκες και έχουν λίγα παπαράκια πάνω τους, κάντον point-to-point να ησυχάσεις!!!  ;D
Σωστός. Έχω όμως κάποια βασικά προβλήματα που με εμποδίζουν:

Οι αντιστάσεις/πυκνωτές/κτλ δεν παίρνουν "μεταμόσχευση" σε turret-board (η επιλογή-μονόδρομος απ'ότι βλέπω σε DIY κατασκευή πλέον).

Καινούριο turret-board σημαίνει καινούριο σασί αναγκαστικά + πολλά επιπλέον έξοδα. Το έχω πάντως στα σχέδια να φτιάξω έναν καθώς πρέπει κλώνο. Μέχρι τότε όμως θέλω να'χω κάτι για να παίζω...

 
AppliedStucco είπε:
Θα προτείνω δυο απλές λύσεις:

1. Απλώς συνδέεις το άκρο των στοιχείων που θες να κολλήσεις πάνω στο κύκλωμα στο σημείο όπου σταμάτησε να ξεκολλάει το υλικό. Το απλούστερο δηλαδή. Αν δε φτάνει το μήκος του σύρματος του στοιχείου, κολλάς μια μικρή επέκταση καλωδίου μεταξύ στοιχείου και κυκλώματος. Τελείως ghetto φάση, αλλά είναι γρήγορο και αποτελεσματικό.

2. Επειδή αυτό με το καλάι μου φαίνεται πολύ μανούρα, και αν είσαι λίγο απρόσεκτος, ίσως να λιώσεις και το πλαστικό της πλακέτας, θα πρότεινα για μεγάλες "επεκτάσεις" να χρησιμοποιήσεις αυτήν την αυτοκόλλητη ταινία χαλκού που χρησιμοποιούμε στο shielding των κιθάρων. Κόβεις όσο χρειάζεται σε μήκος και σε πλάτος από την ταινία, το κολλάς στην πλακέτα και με ένα κολλητήρι κάνεις τη σύνδεση με το αγώγιμο υλικό. Θεωρητικά όλο αυτό. Not tried at home. ;)
Thanx! Η λύση #2 μου μου φαίνεται πολύ καλό όσον αφορά το οπτικό κομμάτι και την προτιμώ. Το πρακτικό θα το ερευνήσω κάτα πόσο είναι εφικτό και θα επανέλθω.

 
έχει κανείς ποτέ αλλάξει τους υλεκτρολυτικούς πυκνωτές σε λαμπάτο ενισχυτή? αν ναι πόσο ευκολο είναι και πια μάρκα έβαλε...  ( μου ζητάνε περι τα 100 ευρώ για αυτό...) :'(

 
avasil είπε:
έχει κανείς ποτέ αλλάξει τους υλεκτρολυτικούς πυκνωτές σε λαμπάτο ενισχυτή? αν ναι πόσο ευκολο είναι και πια μάρκα έβαλε...  ( μου ζητάνε περι τα 100 ευρώ για αυτό...) :'(
Εννοείς ζητάνε 100 Ευρώ για τους πυκνωτές ή και την αντικατάσταση μαζί;

Τι ενισχυτής είναι;

Για πυκνωτές δες σ'αυτά τα site (εντός Ε.Ε.):

www.banzaieffects.com

www.tubeampdoctor.com

www.tube-town.de

 
@Jasemeister: Οι λύσεις που σου έδωσε ο AppliedStucco είναι πολύ καλές. Προσοχή με τη λύση του αυτοκόλλητου φύλλου χαλκού γιατί έχει δοκιμαστεί σε κιθάρες όπου η θερμοκρασία είναι χαμηλή. Στον ενισχυτή η θερμοκρασίες είναι μεγαλύτερες και μπορεί απλά να ξεκολλήσει.Χρησιμοποίησε καλάι σαν στερεωτικό. Προσπάθησε να φτιάξεις διαδρομές που θα αντέξουν κι όχι μόνο να είναι εμφανίσιμες.

@avasil: Αν θες πες μου τι ενισχυτή έχεις να σου πω ποια μάρκα πυκνωτή είναι προτιμότερη. Για μια αλλαγή ηλεκτρολυτικών μαζί με τα εργατικά 80-100 ευρώ είναι μια λογική τιμή.

 
electrictabs είπε:
@Jasemeister: Οι λύσεις που σου έδωσε ο AppliedStucco είναι πολύ καλές. Προσοχή με τη λύση του αυτοκόλλητου φύλλου χαλκού γιατί έχει δοκιμαστεί σε κιθάρες όπου η θερμοκρασία είναι χαμηλή. Στον ενισχυτή η θερμοκρασίες είναι μεγαλύτερες και μπορεί απλά να ξεκολλήσει.Χρησιμοποίησε καλάι σαν στερεωτικό. Προσπάθησε να φτιάξεις διαδρομές που θα αντέξουν κι όχι μόνο να είναι εμφανίσιμες.
Thanx electrictabs, will do  :)

 
@avasil: Αν θες πες μου τι ενισχυτή έχεις να σου πω ποια μάρκα πυκνωτή είναι προτιμότερη. Για μια αλλαγή ηλεκτρολυτικών μαζί με τα εργατικά 80-100 ευρώ είναι μια λογική τιμή.

η τιμή είναι με τα εργατικά.  ο ενισχυτής είναι ο quad reverb της fender

ευχαριστώ!

 
Τότε είναι οκ η τιμή

Οι καλύτεροι ηλεκτρολυτικοί για Fender είναι

α) Mallory. Είναι η original μάρκα στους παλιούς fender αλλά ακριβοί και δυσεύρετοι

β) Sprague Atom. Είναι η μάρκα που διαθέτουν οι περισσότεροι μπουτικάδες, βρίσκεται εύκολα και σε λογικές τιμές ενώ αποδίδουν εξαιρετικά σε τέτοια μηχανήματα.

Προσπάθησε να αποφύγεις τους Illinois και τους IC (που φοράει η fender στα καινούργια μοντέλα) καθώς έχουν μικρότερη διάρκεια ζωής και υστερούν ηχητικά από τους παραπάνω.

Πολύ καλοί είναι και οι F&T, Nipon αν και τους προτιμώ σε μηχανήματα με βρετανικό ήχο.

 
Αφού έχουμε μπει πια μέσα στο σασί (με τις απαραίτητες προφυλάξεις), ας δούμε κι ένα tip για το πότε φαίνονται χαλαρά ότι χρειάζονται αλλαγή οι capacitors (ειδικά στους παλιούς ενισχυτές - το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα είναι το "swelling top", "φουσκωμένη" κορυφή):

image005.png


Αυτά που βλέπετε πιο πάνω συμβαίνουν συχνά και στις μητρικές των υπολογιστών, αλλά τα συναντάμε και στους ενισχυτές.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top