a cuban soap opera

mustafank

Μητσοτάκη κάθαρμα
Μηνύματα
3,313
Πόντοι
48
Μελετώντας  κάποια  patterns σε στυλ bossa,  έφτιαξα το παρακάτω δείγμα.

Θα ήθελα να προσπαθήσω να κάνω κάτι πιο ολοκληρωμένο, ωστόσο αντιμετωπίζω κάποια θεματακια:

-κιθαριστικα: εκτός από τις προφανείς μινόρε και ματζόρε συγχορδιες,  θα μπορούσα να προσεγγίσω και διαφορετικά το κομμάτι;

Σε ποιες κλίμακες;

-μπασιστικα: σε αυτό το στυλ μουσικής ποια είναι η συνήθης προσέγγιση;

-ντραμιστικα: ο ρυθμός είναι κλασικο 4/4 ή κάτι άλλο;

Ευχαριστώ, εκ των προτέρων και συγγνώμη για τις αφελείς ερωτήσεις μου!  

edit: το δείγμα είναι ηχογραφημένο πρόχειρα από το κινητό μου.

record20140906194630.mp3

 

Attachments

Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ok, η bossa δεν ειναι τοσο κουβανεζικο στυλ, αλλα περισσοτερο βραζιλιανικο.

Απο κει και περα δεν καταλαβα πολλα πραγματα απο το κλιπ σου, αρα και απο τις ερωτησεις σου. Τι ακριβως σε ενδιαφερει να συζητησουμε? Για τα ακκορντα που συνηθως χρησιμοποιουνται? Τις κλιμακες? Τα ρυθμικα των κρουστων και του μπασου? Και κυριως σε ποιο στυλ? Στα cuban ή στην bossa? Γιατι ειναι δυο αρκετα διαφορετικα μονοπατια. Και ολα αυτα γενικα, ή τι θα ταιριαζε στο θεμα που δινεις?

Αν ακουσα καλα, στο θεμα σου υπαρχουν καποιες πτωσεις σε μινορε αρμονια και κατι σαν κυκλος πεμπτων(οχι Στεφανε, please don't :P) ή κατι τετοιο. Αυτο θυμιζει bossa style αρμονια, αλλα δεν αποκλειεται να ειναι οτιδηποτε αλλο.

Για την αρμονια που ρωτας(συγχορδιες): H εναρμονιση ενος θεματος μπορει να γινει με παρα πολλους τροπους, και αυτο ειναι ενα μεγαλο θεμα της jazz αρμονιας, που ειναι λιγο δυσκολο να αναπτυχθει εδω και ακομα δυσκολοτερο να αναπτυχθει απο μενα. Εκτος αν εννοεις ποιες προεκτασεις μπορεις να χρησιμοποιησεις. Αυτο βγαινει απλα απο την κλιμακα στην οποια ειναι γραμμενο το θεμα, αλλα και απο το χρωμα που θα ηθελες εσυ να του δωσεις. Οι κλιμακες που θα χρησιμοποιηθουν, παλι, οριζονται απο τη συγκεκριμενη εναρμονιση που θα γινει.

Το μπασο στην bossa στην απλουστερη μορφη του παιζει 1-5 σε καθε ακκορντο. Το συνηθεστερο πατερν ειναι: Πρωτη θεση του μετρου: 1/4 τονικη νοτα. Δευτερη θεση: Παυση ογδοου-ογδοο 5η νοτα. Τριτη θεση: 1/4 5η νοτα. Τεταρτη θεση: Παυση ογδοου-ογδοο τονικη.  Αν μιλαμε για cuban, τοτε το πραγμα ειναι πολυ διαφορετικο με αρκετα δυσκολο στην κατανοηση παιξιμο στο μπασο, οπου οι νοτες(αν και λιγες) ερχονται παντα πριν τη θεση με αποτελεσμα να υπαρχει ενα ιδιορυθμο groove που πολλες φορες μας κανει να χανουμε το μετρημα, αφου αντιλαμβανομαστε λανθασμενα οτι παιζει θεσεις. Ψαξε να διαβασεις για το ''Tumbao''.

Ντραμιστικα και κυριως ''κρουστικα''. Στην bossa και ακομα περισσοτερο στα cuban ειδη, δεν μετρανε με μετρα τεταρτων κλπ, η με καποιο τροπο που οι περισσοτεροι γνωριζουμε, αλλα με το βασικο Clave. Θελει αναζητηση για να δεις τι ακριβως ειναι το clave, καθως και ποια τα διαφορα patterns του.

Γενικα μιλαμε για δυο διαφορετικα ειδη, που σε γενικες γραμμες το ενα (bossa) ειναι αμεσα συνδεδεμενο με την jazz (και ο,τι αυτο συνεπαγεται για την πολυπλοκοτητα της αρμονιας του) και το αλλο (cuban, με ολα τα διαφορετικα υποειδη του οπως son, salsa, plena, cha cha, bolero και πολλα αλλα)ξεκιναει απο παραδοσιακα ''ρεμπετιζοντα'' τραγουδια και καταληγει και αυτο σε φλερτ με jazz styles, ενω χρειαζεται αρκετη προσοχη και γνωση των ρυθμικων παραλλαγων (clave) και τροπων παιξιματος (tumbao, montuno κλπ.). Ειναι με λιγα λογια δυο ειδη που μονο με αμεση επαφη με καποιον γνώστη και παρα πολλη προσωπικη ενασχοληση μπορει κανεις να κατακτησει σε ικανοποιητικο βαθμο

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Καταρχήν, συνoνόματε, σε ευχαριστώ για το χρόνο και την απάντηση!

Τώρα, το θεματάκι μου βγήκε μελετώντας το 1ο lick από το παρακάτω link:

http://www.jazzguitar.be/baden_powell_licks.html

Ok, η bossa δεν ειναι τοσο κουβανεζικο στυλ, αλλα περισσοτερο βραζιλιανικο.Απο κει και περα δεν καταλαβα πολλα πραγματα απο το κλιπ σου, αρα και απο τις ερωτησεις σου. Τι ακριβως σε ενδιαφερει να συζητησουμε? Για τα ακκορντα που συνηθως χρησιμοποιουνται? Τις κλιμακες? Τα ρυθμικα των κρουστων και του μπασου? Και κυριως σε ποιο στυλ? Στα cuban ή στην bossa? Γιατι ειναι δυο αρκετα διαφορετικα μονοπατια. Και ολα αυτα γενικα, ή τι θα ταιριαζε στο θεμα που δινεις?
Αυτό που ψάχνω είναι, να δώ τι θα ταίριαζε στο θέμα που δίνω.

Οι θεωρητικές μου γνώσεις είναι ανύπαρκτες, για να ανοίξω και να συμμετέχω σε μια τέτοια, γενική,  συζήτηση. Ωστόσο, θα είχε ενδιαφέρον, αν δινόντουσαν τέτοιες (γενικού τύπου) πληροφορίες.

Για την παρανόηση, που δημιούργησα με cuban και bossa, ήταν, προφανώς, ατυχής η επιλογή του τίτλου του θέματος από μένα.  :P :)

Αν ακουσα καλα, στο θεμα σου υπαρχουν καποιες πτωσεις σε μινορε αρμονια και κατι σαν κυκλος πεμπτων(οχι Στεφανε, please don't Tongue) ή κατι τετοιο. Αυτο θυμιζει bossa style αρμονια, αλλα δεν αποκλειεται να ειναι οτιδηποτε αλλο.Για την αρμονια που ρωτας(συγχορδιες): H εναρμονιση ενος θεματος μπορει να γινει με παρα πολλους τροπους, και αυτο ειναι ενα μεγαλο θεμα της jazz αρμονιας, που ειναι λιγο δυσκολο να αναπτυχθει εδω και ακομα δυσκολοτερο να αναπτυχθει απο μενα. Εκτος αν εννοεις ποιες προεκτασεις μπορεις να χρησιμοποιησεις. Αυτο βγαινει απλα απο την κλιμακα στην οποια ειναι γραμμενο το θεμα, αλλα και απο το χρωμα που θα ηθελες εσυ να του δωσεις. Οι κλιμακες που θα χρησιμοποιηθουν, παλι, οριζονται απο τη συγκεκριμενη εναρμονιση που θα γινει.

Το μπασο στην bossa στην απλουστερη μορφη του παιζει 1-5 σε καθε ακκορντο. Το συνηθεστερο πατερν ειναι: Πρωτη θεση του μετρου: 1/4 τονικη νοτα. Δευτερη θεση: Παυση ογδοου-ογδοο 5η νοτα. Τριτη θεση: 1/4 5η νοτα. Τεταρτη θεση: Παυση ογδοου-ογδοο τονικη.  Αν μιλαμε για cuban, τοτε το πραγμα ειναι πολυ διαφορετικο με αρκετα δυσκολο στην κατανοηση παιξιμο στο μπασο, οπου οι νοτες(αν και λιγες) ερχονται παντα πριν τη θεση με αποτελεσμα να υπαρχει ενα ιδιορυθμο groove που πολλες φορες μας κανει να χανουμε το μετρημα, αφου αντιλαμβανομαστε λανθασμενα οτι παιζει θεσεις. Ψαξε να διαβασεις για το ''Tumbao''.

Ντραμιστικα και κυριως ''κρουστικα''. Στην bossa και ακομα περισσοτερο στα cuban ειδη, δεν μετρανε με μετρα τεταρτων κλπ, η με καποιο τροπο που οι περισσοτεροι γνωριζουμε, αλλα με το βασικο Clave. Θελει αναζητηση για να δεις τι ακριβως ειναι το clave, καθως και ποια τα διαφορα patterns του.
Ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Θα χρειαστεί να τα ψάξω/διαβάσω.  :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
mustafank είπε:
 Ωστόσο, θα είχε ενδιαφέρον, αν δινόντουσαν τέτοιες (γενικού τύπου) πληροφορίες.

Για την παρανόηση, που δημιούργησα με cuban και bossa, ήταν, προφανώς, ατυχής η επιλογή του τίτλου του θέματος από μένα.  :P :)
Ok, αρα μιλαμε για bossa. Δυστυχως, για μενα ειναι ενα ειδος που δεν εχω ψαξει παρα πολυ, για τον απλο λογο οτι...δεν μου αρεσει! :-X(Το αντιθετο συμβαινει με την cuban).

Γενικα ομως ειναι ενα ειδος που, οπως ειπα, ειναι συνδεδεμενο με την jazz και οι περισσοτεροι συγχρονοι μουσικοι το αντιμετωπιζουν ετσι. Ο τροπος εναρμονισης(ακκορντα) και ο τροπος αυτοσχεδιασμου, ειναι  ακριβως ο ιδιος με τα γνωστα jazz standards. Αυτο που την διαφοροποιει ειναι κυριως τα ρυθμικα μερη. Οπως ειπα και πριν, στο μπασο δεν εχουμε το κλασσικο walking bass της jazz, αλλα παραλλαγες του pattern που ανεφερα πριν. Επισης τα κρουστα(και μετεπειτα τα τυμπανα) παιζουν πανω στο βασικο clave της bossa nova(το οποιο επισυναπτω σε εικονα), αλλα και σε παραλλαγες του, και οχι το γνωστο swing pattern. Πανω σε αυτο το ρυθμικο pattern παιζουν κατ'επεκτασιν και τα υπολοιπα οργανα.Αυτες οι διαφοροποιησεις της δινουν αυτο το ''εξωτικο'', latin χρωμα.

Δυο κλασσικα παραδειγματα, οπου στο πρωτο θα διακρινεις αυτο το clave να παιζεται συνεχως, εναλλαξ με μια παραλλαγη του, και επισης και στα δυο το μπασο κινειται γυρω απο αυτο το σχημα που ανεφερα.



Τωρα, για το δικο σου θεματακι, ειναι λιγο νωρις να πουμε ακριβως τι και πως. Αν το ξαναεγραφες καπως πιο καθαρα, να δινεις τουλαχιστον τα ακκορντα που εχεις εσυ στο μυαλο σου και το μετρημα του χρονου, τοτε θα μπορουσαμε να πουμε σε πρωτη φαση τι προεκτασεις θα μπορουσε να παρει το καθε ακκορντο για να ''jazzοποιηθει'' λιγακι, αν και αυτο δεν ειναι αυτοσκοπος. Υπαρχουν πολλα ωραια κομματια με απλα ακκορντα. Το θεμα ειναι τι θελει ο δημιουργος!

Αυτα που ειπα ειναι πολυ γενικα. Αν προσπαθησω να εμβαθυνω, θα καταληξω να σε παραπληροφορησω γιατι, οπως ειπα και πριν, η bossa ειναι ενα ειδος που δεν κατεχω σε βαθος και σιγουρα καποιος πιο  ''ειδικος'' θα σε κατατοπιζε καλυτερα :)

Bossa_Nova-Clave_2-3.png

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
να δινεις τουλαχιστον τα ακκορντα που εχεις εσυ στο μυαλο σου
Λοιπόν, ξεκινάω με Α - Dm - Α - Dm (σε triads)μέχρι το 0:16. Κατόπιν, D (0:17-0:19), 0:20-0:22 το χάνω (ίσως Α#, αλλά θα ήθελα κάτι πιο "δραματικό"), 0:23-0:25 C, μετά, πάλι το χάνω, για να κλείσω σε Α (από το 0:31 και μετά).

το μετρημα του χρονου
αυτό, δεν το έχω καθόλου. Το μόνο, που θα μου άρεσε, είναι, τα αρπίσματα να είναι πεντάηχα.

 
Ok, τα ακκορντα σου ειναι: A7-Dm7-A7(εδω εγω ακουω περισσοτερο C7 λογω της ντο που παιζεις στην κορυφη. Θα μπορουσε ομως να ειναι και A7#9)-Dm7(εγω εδω ακουω περισσοτερο F. Αν επιλεξεις την Α που λες, τοτε καλυτερα βαζεις Dm. Αν επιλεξεις την C που ακουω εγω, τοτε καλυτερα βαλε F). Μετα εχουμε D7-Gm7-C7-F-E7-A7.

Αυτο ειναι ενα πολυ συνηθισμενο progression(με τα ακκορντα που ειπα οτι ακουω εγω αντι αυτων που λες εσυ και με τα ακκορντα που σου ελειπαν και συμπληρωσα). Σε ολα τα ακκορντα παιξε και την εβδομη τους. Σε ολα μικρη εβδομη εκτος απο τη F που θελει μεγαλη. Αν θελεις δοκιμασε και στο Dm μεγαλη εβδομη για πιο ιδιαιτερο χρωμα. Δες πως θα σου ακουστει αυτο που προτεινω και μιλαμε και για παραπανω προεκτασεις που θα μπορουσαμε να βαλουμε

 
Sorry αλλά από το 0:11 - 0:28 είναι σαν να ακούω το "Ω έλατο" σε jazz εκτέλεση. ;D ;D

Είναι (ή μπορεί να είναι) μπόσα 4/4.

Δεν ξέρω βρε Μουσταφάνκ αν σε βοηθάω καθόλου. :-\

 
Sakis_Gallo είπε:
sorry εαν χωνομαι

αλλα αυτο το βιβλιο ειναι οτι πρεπει για να σε βαλει και να σου μαθει την βραζιλιανικη μουσικη

http://www.amazon.co.uk/BRUCE-BUCKINGHAM-LATIN-GUITAR-BOOK/dp/0634006037/ref=sr_1_fkmr1_1?ie=UTF8&qid=1410210057&sr=8-1-fkmr1&keywords=MI+Latin+guitar+by+bruce+backing
:) thanks!

Ok, τα ακκορντα σου ειναι: A7-Dm7-A7(εδω εγω ακουω περισσοτερο C7 λογω της ντο που παιζεις στην κορυφη. Θα μπορουσε ομως να ειναι και A7#9)-Dm7(εγω εδω ακουω περισσοτερο F. Αν επιλεξεις την Α που λες, τοτε καλυτερα βαζεις Dm. Αν επιλεξεις την C που ακουω εγω, τοτε καλυτερα βαλε F). Μετα εχουμε D7-Gm7-C7-F-E7-A7.

Αυτο ειναι ενα πολυ συνηθισμενο progression(με τα ακκορντα που ειπα οτι ακουω εγω αντι αυτων που λες εσυ και με τα ακκορντα που σου ελειπαν και συμπληρωσα). Σε ολα τα ακκορντα παιξε και την εβδομη τους. Σε ολα μικρη εβδομη εκτος απο τη F που θελει μεγαλη. Αν θελεις δοκιμασε και στο Dm μεγαλη εβδομη για πιο ιδιαιτερο χρωμα. Δες πως θα σου ακουστει αυτο που προτεινω και μιλαμε και για παραπανω προεκτασεις που θα μπορουσαμε να βαλουμε
ok! θα τα τσεκάρω και όπως προτείνεις και θα δω τι μου κάθεται καλύτερα!

ευχαριστώ και πάλι!

Είναι (ή μπορεί να είναι) μπόσα 4/4.

Δεν ξέρω βρε Μουσταφάνκ αν σε βοηθάω καθόλου. :-\
φυσικά και βοηθάς!

Sorry αλλά από το 0:11 - 0:28 είναι σαν να ακούω το "Ω έλατο" σε jazz εκτέλεση. ;D ;D
;D ;D ;D

me tsakises, twra..  :P :P :P

;D ;D ;D

 
Gianniss είπε:
Ok, τα ακκορντα σου ειναι: A7-Dm7-A7(εδω εγω ακουω περισσοτερο C7 λογω της ντο που παιζεις στην κορυφη. Θα μπορουσε ομως να ειναι και A7#9)-Dm7(εγω εδω ακουω περισσοτερο F. Αν επιλεξεις την Α που λες, τοτε καλυτερα βαζεις Dm. Αν επιλεξεις την C που ακουω εγω, τοτε καλυτερα βαλε F). Μετα εχουμε D7-Gm7-C7-F-E7-A7.
σωραίος!!!

:) :) :)

με άρεσε περισσότερο με C7-F

:) :) :)

ps περιμένω, μέσα στη βδομάδα, και το βιβλίο, που πρότεινε ο Σάκης  ;)

 
mustafank είπε:
me tsakises, twra..  
Δεν είναι κακό (έχεις δει την ταινία Bird του Clint Eastwood που αναφέρεται στον Charlie Parker? Υπάρχει εκεί ένα σημείο που ο υποτιθέμενος Charlie Parker κάνει ακριβώς αυτό), αρκεί να το εκμεταλλευτείς κατάλληλα.

Αν πάλι θέλεις να εναρμονίσεις την μελωδία σου .... έχεις άπειρες επιλογές!

Θα επανέλθω!

 
fusiongtr είπε:
Δεν είναι κακό (έχεις δει την ταινία Bird του Clint Eastwood που αναφέρεται στον Charlie Parker? Υπάρχει εκεί ένα σημείο που ο υποτιθέμενος Charlie Parker κάνει ακριβώς αυτό), αρκεί να το εκμεταλλευτείς κατάλληλα.
Το μόνο κοινό που έχω με τον Charlie Parker είναι τα ίδια, πάνω κάτω, κιλά με τον ηθοποιό, που τον υποδύεται..  :P :P ;D ;D

Αν πάλι θέλεις να εναρμονίσεις την μελωδία σου .... έχεις άπειρες επιλογές!

Θα επανέλθω!
Θα ήταν χαρά μου, ειλικρινά, αν μοιραζόσουν, κάποιες από αυτές, μαζί μου.

:)

 
Κάτι απλό.

A7-Dm7-G7-Cmaj7-G7-Cmin7-F7-Bbmaj7-A7

:)

 
fusiongtr είπε:
Κάτι απλό.

A7-Dm7-G7-Cmaj7-G7-Cmin7-F7-Bbmaj7-A7

:)
Ευχαριστώ!

Θα το δοκιμάσω και αυτό αύριο!

Δύο ερωτήσεις:

Πώς προέκυψε αυτή η εναρμόνιση;

Πέραν του προσωπικού γούστου (τι μου αρέσει περισσότερο) υπάρχει κάποιος άλλος λόγος (που να σχετίζεται με τη θεωρία), για τον οποίο θα επιλέξω τη δική σου πρόταση, έναντι πχ αυτής του Gianniss (ή οποιασδήποτε άλλης εναρμόνισης;).

Υπάρχει κάποιος, σχετικός, κανόνας, δηλαδή;

 
Παίρνεις τις νότες της μελωδίας και

1. Σκέφτεσαι ποιές συγχορδίες ταιριάζουν σ΄αυτήν

2. Ακούς το tension (7η) και release (min ή maj)

3. Σκέφτεσαι πιθανές αντικαταστάσεις συγχορδιών που να ταιριάζουν με την μελωδία

4. Βάση γούστου (πολύ off συγχορδίες μέχρι πολύ in) επιλέγεις κάθε φορά αυτές που προτιμάς

mustafank είπε:
Πέραν του προσωπικού γούστου (τι μου αρέσει περισσότερο) υπάρχει κάποιος άλλος λόγος (που να σχετίζεται με τη θεωρία), για τον οποίο θα επιλέξω τη δική σου πρόταση, έναντι πχ αυτής του Gianniss (ή οποιασδήποτε άλλης εναρμόνισης;).
Όχι, εδώ είναι θέμα γούστου.

Θα μπορούσα να σου γράψω πολλές εναρμονίσεις, αλλά δεν έχει σημασία.

Αρκεί να καταλάβεις μια, και πώς λειτουργεί το πράγμα. :)

 
fusiongtr είπε:
Παίρνεις τις νότες της μελωδίας και

1. Σκέφτεσαι ποιές συγχορδίες ταιριάζουν σ΄αυτήν

2. Ακούς το tension (7η) και release (min ή maj)

3. Σκέφτεσαι πιθανές αντικαταστάσεις συγχορδιών που να ταιριάζουν με την μελωδία

4. Βάση γούστου (πολύ off συγχορδίες μέχρι πολύ in) επιλέγεις κάθε φορά αυτές που προτιμάς
:)

ευχαριστώ και πάλι!!! είσαι γίγας, λαιμαι...

θα μοιραστώ μαζί σου τα λεφτά από τα κάλαντα... :P :P :P ;D ;D ;D ;D

edit: σε σχέση με το #1, μπορώ να θεωρώ ότι η κάθε νότα μπορεί να ανήκει σε οποιαδήποτε βαθμίδα μιας συγχορδίας (πχ να είναι root - 3η - 5η- 7η - 9η κτλ) ή υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί σε αυτό;

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
mustafank είπε:
σε σχέση με το #1, μπορώ να θεωρώ ότι η κάθε νότα μπορεί να ανήκει σε οποιαδήποτε βαθμίδα μιας συγχορδίας (πχ να είναι root - 3η - 5η- 7η - 9η κτλ) ή υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί σε αυτό;
Όχι, μετά πας στο 2.  :)

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top